Wednesday, November 28, 2007

The result...and the perasan boy


Najmi dah abeh exam. and the result :-
BM = 100%
Science = 100%
Maths = 95%
English = 98%

Ermm ada subjek yang meningkat, ada yang menurun. Tapi apalah sangat, exam budak tadika, ehehehe senang-senang je soalannya kata Najmi, and aku pun tengok, senang je, sbb masa dia kat CIC dulu lagi susah soalan exam. Aku rasa tahap dia exam final ni lebih senang dari exam dia masa 5 tahun kat CIC. Ermm satu kesilapan hantar dia ke Sma*t Reader Kid*s ni, untuk English je la kot ok, tapi lelain tu silibus dia simple sangat, belajar membaca pun mula dari mengeja untuk 6 tahun punya student, jenuh bosan budak yang dah reti membaca.

Apa pun untuk tahun depan still continue english class untuk Najmi di SRK. Lain-lain subjek tak perlulah baru 7 tahun nak tuisyen apalah sangat, kesian anak aku...ehehehe. ingat nak hantar dia pegi swimming kelas cuti sekolah ni, tapi di SRK ni diaorg belum cuti lagi, masih belum convo. 9hb baru ada majlis convo budak-budak kecik ni, so kenalah hantar lagi, and swimming kelas pun belum attend la. Swimming cap tu dah lama beli, dah tatau letak kat mana sejak kalut berpindah randah.

Oleh sebab keputusan periksa semua di atas par, ehehehe maka dia dah dapat basikal..wahh sangat teruja dia dengan basikal barunya. Masa kat kedai basikal tu dia tanya, macam mana nak bawa balik basikal, aku jawab, kayuhlah sampai rumah..eheheh termenung member..
ni pic dia tengah termenung nak kayuh balik rumah dengan basikal..mueheheh
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
baik umah teruja kayuh basikal sampai langgar pasu mama, pecah, sedih betol...pasu alam tempayan pulak tu... mama plan nak letak pokok kiambang dan bela ikan dalam tu..abeh musnah,
ni pulak dia dengan forever awek dia, Alia, cucu Cik Yam, berdua ni kalau jumpa kemain bercouple. eheheh soo cute kan Alia ni...jelita gitu..
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

ni ada cerita ampeh anak aku ni...kat tadika dia sekarang belum cuti, diaorang ada concert day and convo 9hb ni, so skrang dia asyik practice menari je kata sekolah. So dua tida hari lepas, balik dari sekolah aku tanya dia

"best ke menari?" then dia jawab

"takder la best sangat" aku tanya dia kenapa, dia jawab

"ye lah teacher kasi kita awek yang tak lawa, tak best nak menari pun, kita dok harap dapat awek Nasuha atau Aleya, tapi cikgu kasi kat orang lain, kita dapat yang tak lawa, tak semangat nak menari"

Punya lah ampeh aku aku ni kan....then malam tu aku citer la ngan babah dia, aku cakap "dia kata kalau dapat awek cun best sikit nak menari" pehtu budak bertuah ni jawab, "mama, salah la," aku tanya dia "apsal" dia jawab "bukan best sikit, tapi best banyyyyaaakkk" punyalah melampau statement dia, then babah jawab "Najmi tu encem sangat ke? kalau encem mesti teacher kasi dengan awek cun, sbb najmi tak encem la teacher kasi awek yang sepadan la," muehehehh member terus merajuk dan mempertahankan dia encem.... haru betoi budak perasan encem..anak sapalah tu....

Diet

Wahh ramai yang email or ym tanya camner aku leh turunkan berat badan tu... all i can say is just kena kuat semangat dan azam. Kalau tak der benda tu tak perlu la susah payah beli produk tu, produk ni, pehtu tak turun berat pun. Kena disiplin sikit berdiet, mula-mula kurangkan nasi..kemudian dah rasa ok, cuba tak ambil nasi, kalau tak ambil nasi Insya-Allah sure turun berat. Tapi kalau tak makan nasi tapi makan roti 4 keping, samalah makan sepinggan nasi. tak makan nasi, tapi makan mee sepinggan lebih baik makan 2 pinggan nasi. Mula-mula memang susah nak sebab kita dah terbiasa dengan makan heavy2. Sebab itulah azam itu penting.

Macam aku sendiri, mula-mula diet mmg agak seksa...nak melepasi seminggu tu, jenuh menahan nafsu. Tapi bila seminggu berlalu dapat turun 2kg, mak aii..gembira nya dan mula bersemangat. kalau aku buat betul-betul mesti turun lagi, so slowly start exercise sikit, try tak ambil nasi, and lagi 2 minggu turun lagi 2 kg. Lagi kuat semangat, sbb yakin kita boleh buat sebenarnya. Jaga makan lagi, cuba juga exercise at least 20 minit selang sehari, turun lagi berat, maka bila berat sudah turun lebih 5kg, kita rasa happy dan automatik sendiri rasa seronok dan tak nak makan banyak-banyak takut naik balik, sbb nak turunkan 5 kg pun sebulan lebih, kalau makan banyak 2-3 hari je, boleh naik sekilo.

Kalau azam kuat, bagaimana godaan cik abang ajak makan pun kita tak tergoda eheheh my darling selalu menyakat. Meh la makan, jamah sikit tak naiknya sampai 2-3 kilo, meh la teman abang makan..eheheh kadang-kadang aku temankan dia, tapi dia kena suapkan aku..cukup sekadar 2-3 suap. Kalau suap sendiri laju pulak kita menyuapnya..

Malam tu cuba lah makan selum pukul 8 malam, jangan terlalu awal sangat makan nanti lapar balik, aku selalu minum milo + nestum lps maghrib, then lps tu kalau rasa lapar, minum byk air masak, atau buat air jus. Atau kalau tghari tu tak makan berat, ptg tu makanlah something, bihun tomyam ke, sup sayur ke. Kalau keluar makan di luar pun..awaslah jangan gatal nak order nasi goreng ke apa..cukuplah tomyam campur, atau sup sayur, atau order ikan kembong kukus je, ratah ikan tu je.. boleh...kalau aku boleh korang pun mesti boleh...

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino