Tuesday, November 20, 2007

cerita Najmi


Lama tak story pasal anak bujang aku sorang tu...
Macam biasalah semakin nakal dan selalu kena marah, ada jer benda-benda yang dibuat kena tegur dan perlu dimarah..

Kami masih mak bapak tradisional..

Kalau tetamu datang dia tak boleh bertenggek melangut duduk bersama-sama tetamu samaada aku akan bagi dia makan dulu sbl tetamu sampai, atau kalau dia tak nak makan dulu, aku akan simpan bahagian dia. Tetapi ada ketika dia lupa etika yang kami tetapkan, dia selamba badak duduk melangut dan siap menyampuk. My darling cukup pantang macam tu. Memang la budak-budak tapi kadang-kadang budak-budak ni terlalu jujur, dia bercakap atau bercerita yang tidak sepatutnya.

Macam semalam, aku berbual dengan jiran rumah hujung, yang kebetulan sedang bawa anak kecilnya berjalan-jalan petang-petang, si Najmi sibuk memanggil anak jiran sebelah dan nak pinjan basikal. (Basikal Najmi rosak, dan kami memang hendak beli, cuma sebagai motivasi kami hendak tengok keputusan test dia yang bermula hari ini, esok dan lusa) Aku tegur cakap, jangan panggil dia sebab nak pinjam basikal, nanti ibu dia marah, kemudian dia cakap depan-depan jiran. "Ye lah sebab mama dan babah tanak beli basikal untuk kita, kita kena lah pinjam jiran punya," Oh Tuhan...geramnya aku...

Masuk je rumah malam tu, aku cakap kat babahnya, mengamuklah my darling. Sepanjang malam dia kena denda la. No tv, no games, kena baca buku sahaja. Lagipun dia memang ada test hari ni.

Memang geram dengan peel dia nan sorang ni. Tapi kalau tak dimarah dan ditegur dia ingat apa dia buat itu betul, aku selalu bila marah dia akan bertanya, "it is right or wrong" and normally dia cakap "wrong" so berjela-jela aku akan marah dia. Tapi dalam marah-marah bila time baik, kami selalu hug dan kiss dia, eheheh tetap ingat pesanan Dr. Fadilah Kamsah, anak yang selalu di belai dan dipeluk akan terasa dirinya dihargai dan pandai menghargai. Insya-Allah...

Lagi satu aku geram kalau time makan di luar, dia selalu akan order nasi goreng cendawan, nasi goreng ayam, nasi goreng daging merah, nasi goreng paprik (like father like son maaa) tapi yang aku geramnya bila sampai makanan, dia bukan makan cendawan, tak makan ayam tu, tak makan paprik atau tak makan pun daging merah tu.. itu sebab aku akan pesan nasi goreng cina je. Satu malam aku pesan suruh makan nasi goreng cina. Depan-depan akak tengah amek order dia cakap "Asyik-asyik nasi goreng cina, lama-lama kita pun muka cina..nama je nasi goreng cina tapi melayu yang masak" eheheheh geram pun ada nak gelak pun ada..

Satu hari, aku berborak dengan hubby, kami cerita-cerita masa chenta-chenta le konon, aku story pasal entry aku sebelum ni yang pasal instinct tu, aku ingatkan balik, dulu pagi-pagi aku selalu call darling bangun pagi eheheh 6.30 pagi je aku selalu akan call dia, pehtu Najmi menyampuk "Eh masa tu babah tak duduk dengan mama ke" eheheh aku jawab "Tak, masa tu babah dah kerja duduk kat gombak, mama duduk kat universiti kat shah alam" ahahahah pehtu dia jawab..."Oooo babah dah kerja ek, patutlah umur babah lagi banyak dari umur mama,umur mama lagi sikit," ahahahhahaha ampeh..

Masa dalam kereta, kat radio, dj tu ada sebut ini lagu aper tah, dari Mid Uncle Hussin (betul ke aku eja) pehtu Najmi cakap "Eh, lagu Maid Uncle Husin? apsal Maid uncle hussin ni nyanyi kat radio, maid kenalah jadi bibik," eheheheheh tak tahan aku tergelak...pehtu aku ckp bukan maid la..mid...baru dia "Ooooooooooo"

Pehtu masa dalam kereta satu malam kami balik dari Shah Alam, babahnya suruh dia tolong urutkan bahu yang lenguh-lenguh..dia urut-urutkan..tiba di trafik light, dia berhenti, babah cakap "cepatlah Najmi, urutlah"..dia jawab "Babah tu kan kan trafik light tu lampu merah, bila lampu merah kita berhentilah, nanti lampu hijau kita urut balik la," ahahahah ada je idea dia..pehtu babah cakap.. "Ooo dia fikir dia hebatlah...ni hah bapaknya lagi hebat, lepas ni masuk highway, takder trafik light, ko picitlah dari shah alam sampai putrajaya" pehtu dia terus "alamakkkkkkkkkkk"

Dia dengan hobi suka menconteng dan standardla budak lelaki suka motor dan kereta, suatu hari aku bawa dia ke opis sebab apa tah tak ingat dah, dia kusyuk belek kertas sambil lepak atas sofa dalam bilik aku di opis, aku ingat dia bawa apa rupanya dia belek apa yang dia lukis ni picture nya

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Bila aku tanya lukis apa ni, dia cakap lukis keter Nissan Skyline...humang aiii maknya pun tatau keter Nissan Skyline camner..pehtu dia kata keter ni sesuai utk drift je mama..adeh..pehtu motor tu motor aper tah dia sebut...

Ok ni pulak pic minggu lepas, sedang aku sebok memasak di dapur petang tu, dan dia menantikan jam 6.15 ptg utk keluar bermain, dia dok sebok amek henpon amek gambar aku tengah masak, pehtu aku mintak tlg dia siram pokok-pokok yang aku tanam kat belakang rumah, ada pokok kantan, pokok palas, belimbing buloh, daun kari, pokok limau purut, pokok pandan..so aku bukak grill dan pagar, abeh dia siram pokok dia keluar semula, aku pun tak sedar, sebok buatkan lempeng tepung utk dua hero ni, pehtu tengok-tengok member dok usung kamera amek picture. dan inilah hasilnya gambar-gambar yang di ambil

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Yang aksi-aksi ni, aku tak sure bila dia amek, tapi babah pun tak sedar sebab dia ada jugak amek pic babah tengah solat. berkeping-keping, korang tengok lah abeh gambo dinding, bumbung, katil, malah aksi dia posing depan cermin pun ada, gambar kepala lutut dia pun dia shot..tak terfikir aku dia nak amek shot kepala lutut dia tu... aku tak tau bila dia amek kamera, sedar-sedar masa aku nak guna, aku tengok kat play button tu, mak aiii banyaknya pic budak ni..uhuh mujurlah pakai digicam, kalau pakai kodak, abeh segulung filem...

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Hari dia ada test BM dan Sains rasanya, so good luck la, harap-harap boleh la naik pentas amek hadiah lagi tahun ni macam tahun-tahun lepas...Go Najmi Boy go!!! Kalau tengokkan dari gaya dia buat latihan-latihan yang kami bagi dia buat sendiri kat umah, macam terror je, betul semua, tapi tak tau le betul-betul punya test yang teacher bagi, kot-kot banyak pulak salahnya. Harap-harap kalau pun tak dapat naik pentas amek hadiah lagi, tapi tak corot-corot lah resultnya, at least ada top 10 pun jadilah... susah nak jangka baru 6 tahun budaknya. ehehehe

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino