Wednesday, December 05, 2007

Mak Ayah datang rumah dan beli baju sekolah Najmi


Hujung minggu yang silam, Mak dan Ayah dari Kuale, datang ke rumah kami, sebenarnya adik ipar aku yang keja kat Grik tu ada taklimat di Putrajaya, so mak ayah ikut sekali hendak berjalan ke rumah baru kami. Syukurlah dalam keadaan keuzuran mereka selamat sampai dan merasa berjalan ke rumah baru kami. Memang nampak mak dan ayah gembira, last minute jugak diaorg plan nak datang, sbb plan asalnya adik ipar nak datang sorang je.

Tiba-tiba pagi Sabtu dia call bgtau mak ayah ikut sekali, aku pulak tengah busy siapkan cupcakes, mujurlah keknya dah siap, dan awal pagi 5.00 pagi aku sudah bangun siapkan tempahan. siap buat cupcakes semua dah pukul 9.30 pagi, kelam kabut sangat, aku rush pegi pasar cari bahan basah utk memasak, kejam le pulak mak bapak mertua yang julung-julung kali nak datang aku nak jamu lauk beli kat kedai. Walau penat, mengantuk dan terkejar-kejar, aku masakkan jugak lauk yang simple, sebab aku dah hubby ada jemputan kenduri 2 jemputan pada hari itu.


So aku just masak masak lemak nenas + ikan kering. (Nenas diberi oleh abang ipar yang datang minggu sebelumnya, diaorg singgah di rumah dari Johor sebelum balik semula ke Ipoh), pehtu aku masak paru goreng masak lada hitam + karot, sayur kobis + sawi goreng dan sambal belacan dan ulam daun selom. dan goreng ikan kembung je. Diaorg sampai lebih kurang jam 2 ptg. so aku siapkan meja makan, bagi diaorg makan, lepas solat zohor, lebih kurang pukul 3 jugak la, kami ke Sri Kembangan, ada jemputan kawin, dari Sri Kembangan ke Bangi, ada jemputan kenduri Akikah anak Sya, kawan cyber saya.

Then terus balik rumah. Esoknya pagi-pagi lps sarapan, mintak darling korekkan lubang untuk tanam pokok lagi, hari Jumaat sebelum tu, aku beli satu pokok rambutan, pokok pelam, dan pokok daun limau purut. Jadi sebagai tanda kenangan buat anak cucu nanti, kami mintak mak dan ayah yang tanam pokok-pokok tu..sekurang-kurang bila diaorg tak ada, pokok itu akan jadi kenangan kami, pertama kali diaorg bertandang ke rumah baru kami. Cara orang tua tanam pokok, mengadap kiblat, baca selawat dan niatkan buah dari pokok ini nanti kalau binatang lalu dan singgah makan semoga berkat.

Selain itu, dalam peti ais ada lengkuas, dan kunyit hidup, itupun ayah tanam juga, mudah-mudahan menjadi pokok-pokok ini nanti.

Tengok romantikkan...berpegangan tangan lagik berpimpin menanam pokok...aku suka gambar ini, sungguh bermakna dan berharga.
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Najmi
Ingat tak dulu masa birthday dia aku ada buat beberapa wish list dalam entry masa birthday dia, antaranya yang ini

"Doakan kami panjang umur supaya kami dapat melihat anak mama melangkah ke Alam Sekolah Rendah, berpakaian baju putih dan seluar biru tua tahun hadapan. Mesti Najmi jadi the most comel dan handsome kanak-kanak pada mata mama dan babah, walau ada beratus lagi anak yang comel yang lain, tapi pada mata mama dan babah, anak yang lahir 7 tahun yang lepas inilah yang mama rasakan paling comel dan bertuah. Doakan kami ye sayang..."

and Insya-Allah 27hb ni pertama kali dia akan melangkah ke Sekolah Rendah bermula sessi orientasi dan seterusnya sessi persekolahan pada 2 Januari. Insya-ALlah... orang kata perjalanan beribu langkah, bermula dengan langkah yang pertama. So hari Isnin yang lepas, kebetulan darling cuti, so lepas kerja kami ke Warta Bangi membeli baju dan seluar sekolah, dan kasut sekolah juga. Oh ya, sekolah dia di sini pakai kasut hitam, so tak payah le beli kapur kasut, atau perlu kapur kasut. bestnya..

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
dan inilah pic pengalaman pertama kami beli baju sekolah anak. ahahha mak bapak dia excited lebey...darling dah siap cakap "mama amek la gambar, buat kenangan" ehehehe gambar last tu muka dia agak moyok bila dia nak beli beg sekali tapi kami tanak belikan, sebab ingat nak carilah beg yang elok sikit, yo la anak bukan ramai pun, sesekali beg beg yang elok sikit, eheheh selama ni beli beg kat kedai siam kat pekan sungai petani tu je. eheehh ye la nama pun budak dapat beg siam pun dah happy sangat. ahaks.

tapi babah cakap dah masuk sekolah betul kita beli lah beg yang elok sikit. maklumlah buku-buku bertambah dan beg kena juga yang berkualiti. eheheh mama dan babah yang tak sabar nak tunggu 27 disember dan 2 januari.. melihat anak nan sorang ni nak masuk sekolah..

2 Komen:

Aini Razali on 3:10 PM said...

suke tgok muke najmi masa nie... muka mulus je.. actually sy memang suka budak lelaki.. comel dorang lain sket..

Unknown on 3:01 PM said...

Cntik Nya Gmbar Mak Ayah Tu .. Sy Copy Bole X Kak ? 😊

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino