Wednesday, September 26, 2007


Selamat sudah adik Nurin bersemadi dan bermain di taman syurga...Al-Fatihah...

Cerita Puasa

Ramadhan kali ini boleh dikatakan ramadhan terajin aku, ehehehe, jarang bebeno bershopping di pasar ramadhan. Awal-awal puasa je pegi, then macam boring je membeli juadah, so sejak minggu lepas aku masak je sempoi. Ermm aku sendiri pun mmg jarang sangat jamah nasi sekarang, so masak untuk dua hero je..senang.. Dua hero ni pulak, satu citarasa. Senang mama prepare.

Kalau pegi pasar ramadhan pun, kadang2 just beli tembikai, air soya, murtabak, karipap atau popia basah favourite Najmi. Dua tiga hari sekali aku pegi pasar, siap beli udang, kucai taugeh, beli jagung, so sesekali buat cucur jagung, cucur udang..eheheh bukan banyak pun 3 beranak je nak makan, buat satu senduk tepung je, satu bungkus jagung ada 3 tongkol, aku guna satu tongkol je..eheheh so dapat 3 hari buat cucur jagung, dan kami anak beranak memang la suka makan cucur jagung dan cucur udang.

Menu lauk pulak simple2 je... sambal tumis udang, daging, paprik campur, sayut campur, cencaru sumbat sambal kelapa, kari-kari, gulai lemak kuning udang, sayut kobis.. Menu hari ni, bukak puasa makan keow teow kung fu, buat sendiri la sempoi2... then tomyam campur, dan ikan selar masak sambal, untuk dua hero jamah nasi nanti..

Najmi so far baru 8 hari berpuasa penuh, hari ni dia bukak puasa sebab dahaga katanya, aku pun tak galakkan dia puasa hari ni sebab dia batuk-batuk..agaknya seharian berpuasa dan malam asyik minum air ais je, batukla..dan tembikai pulak favourite dia, selang sehari mesti ada tembikai.

hari Ahad lepas kelakar betul, dia duduk atas sofa, sambil pegang jam tangan, dan kejap-kejap tanya pukul brp...kejap2 tanya pukul berapa, kejap-kejap berdoa.. bila aku tanya doa apa, dia cakap doa supaya Allah bagi cepat pukul 7, hahah innocent nya. dia kata "mama kata siapa yang berpuasa, Allah dengar doa dia, dan nanti Allah bagi apa-apa yang kita doa, kita doa bagi cepat malam, boleh lah minum" sabo je la anak ooii

Semalam dia bawak 3 biji keter hotwheel ke taska, petang tu dia bawa balik satu keter kawan, 3 biji keter dia ntah ke mana, satu hilang katanya, 2 kawan pinjam.. Ya Allah geramnya aku masa dia bagitau...terus kena marah dalam kereta. Babah balik pun kena marah lagi..adoi la..keter hotwheel yang dia bawak tu memang cun, geramnya... Pagi tadi dia nak bawa cd otromen pegi day care, nak tengok petang-petang, tapi aku bertegas tak bagi...muncung-muncung dia pagi tadi...

Progress rumah

Alhamdulillah, rasanya boleh la siap rumah sebelum kami balik raya harapnya, biasalah kontraktor melayu mmg agak sakit jiwa la.. terutamanya budak wiring tu..memang ampeh ya amat, dasar tamak kot...banyak sangat nak buat job, maka suka hati dia berselang seli, sehari buat kat umah aku, dua tiga hari tak datang, pegi buat job tempat lain..delat betul..pehtu poyo pulak, boleh ke door bell dia salah pasang wayar kat dalam kotak door bell tu, dia cakap benda tu rosak...siot je...bila aku bawa pegi ke kedai yang aku beli tu cina tu goncang dia cakap "ini rosak apa?" aku cakap le tak bunyi dia goncang dia kata kalau tak bunyi goncang pun tak bunyi tau..pehtu dia bukak tengok, rupanya mamat poyo tu salah pasang wire, ciss terus aku call kontraktor tu, aku sound "ni mana punya budak wiring kau angkut ni? pasang door bell pun tak reti"...hahahaha kontraktor ni pun dah bengang sangat ngan mamat ni, aku sound la..jejauh aku drive time lunch hour dari putrajaya-puchong ingat benda ni rosak, tapi dia salah pasang, buat malu kat cina tu je..cisss..

grill sliding door dah pasang, puas hati cantik pada mata aku, kaler wrought iron pun aku suka, gelap dan klasik. tidak terlalu berkerawang macam makcik-makcik punya taste, tak terlalu simple dan tak penuh kerawang. just nice pada aku. tak sabar nak tengok pagar nanti, frame yang wrought iron pagar tu dah siap, nak add kayu je nanti, hasilnya lebih kurang dengan gambar yang aku letak kat sini itu hari, cuma aku suruh diaorg tambah-tambah bunga dan daun bagi lebat sikit, kitchen kabinet sumer dah pasang sbl puasa lagi, wet kitchen dah siap, cuma nak pasang pintu-pintu kabinet kat table top je lagi, Alhamdulillah kitchen kabinet pun luas, dan dapur memasak aku pun luas, seperti yang aku idamkan, nak dapur luas. Sebab aku mmg la suka memasak. Puas hati rasanya ada ruang luas nak letak barang, nak letak meja makan satu utk kami tiga beranak. Nak letak gambar kat sini boss belum bagi approval..sabar je ek..ehehehh

okes...Selamat Berpuasa...

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino