Friday, June 22, 2007

the making of egg tart


Semalam tiba-tiba rajin dan rasa nak try, resepi egg tart ni dah lama dah print dari internet, tapi tak pernah try buat lagi, tapi semalam rasa macam rajin pulak, darling pulak pi keluar mengeteh (or menebeng or saja nak bagi mamak kaya) dengan jiran sebelah rumah, Najmi sebok layan movie ape tah kat tv, aku lak malas nak join dia tengok citer ngarut kat tv, nak membaca majalah pun cam boring je, tiba-tiba terasa nak buat tart, stok butter, fresh milk tepung, custor sugar sumer mmg sedia ada. Aku memang jenis suka je beli stok barang2 masak ni, sbb bila angin rajin tu, mula la aku nak buat itu, buat ini.. kalau malas, aku dok dpn pc atau depan tv je..

So semalam aku try buat tart, Alhamdulillah menjadi, cuma aku perlu kurangkan manis for egg custard inti tu, dan doh pastry aku lembut dan gebu sgt...aku bawa ke office member ofis cakap ok sedap, tapi aku lebih suka pastry yang lebih rangup... kena try lagi nanti, dan kurangkan masa putar gula dan butter tu, dan tambah tepung sikit maybe..biasalah memasak is try and error session.

ni gambar egg tart aku yang tak berapa cun saper yang nak resepi boleh email heheh tapi jangan asyik amek resepi tapi tak buat..macam adalah orang tu iya-iya mintak resepi pizza, ingatkan dah buat, tapi rupanya oven pun belum beli...hahahah penat je aku bagi resepi.. anak sapa la tu kan...

Pic.1 - pukul 11.30 malam baru nak start buat, huhuhu gilo sungguh aku ni..
pic.2 - inti egg custard baru siap dan sudah disejukkan, ada org tapis-tapis dulu, tapi aku maleh la tapis2, hentam gitu je..
pic.3 - bulat-bulat pastry dough tu, then tekan-tekan dalam acuan then bakar dulu dlm 10-15 minit. pehtu keluarkan then...
pic.4 - masukkan inti egg custard tu, then bakar lagi 5-10 minit..
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket


Tadaaaaa..dan siap...makan tima panas-panas, sedap, wangi aromanya... dan pukul 12.30 malam harum semerbak rumah bau tart di bakar, orang lain dah tido lena time ni.. dan seperti biasa, jiran ku mendapat habuan jam 12.30 malam, dengan egg tart fresh from oven. Alaa jiran ni baru balik menebeng ngan darling dari mamak, so terus hulurkan.
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

And also, ramai pulak bertanya pasal diet dan nak turunkan berat badan...adeh topik panas orang perempuan, apa pun aku nak habaq, nak turunkan berat badan kena azam yang kuat... Bila ada azam, kita buat betul-betul, and bila berat start turun kita happy dan kita sendiri akan kontrol makanan kita. And itulah yang aku rasa, dua tiga hari lepas aku dah keluarkan baju-baju lama dari stor..haha ingat tak turun dah berat, so baju-baju tu terperap je.. aku try sarung kebaya sulam masa hari pertunangan aku...wowwwww boleh pakai ouls...mak happy..mak happy...cuma nak tunggu turun lagi 2-3 kg lagi, nak melaram balas dendam pakai kat office nanti. harusss... skrang pun dah muat, cuma nak bagi longgar sikit lagik..baru lebih selesa.

Dan baju-baju batik sutera zaman-zaman muda belia dulu sumer boleh pakai dah..haruslah bertukar baju haku lepas ni...ermm tapi baju yang besar-besar dan gelebeh tak best pulak pakai, longgar sangat pulak, kat bahu terlondeh-londeh baju, tak best...hingga hari ini, total berat yang dah turun ialah 20kg... yeay!!! my doctor mesti impress nanti..ahaks...

ok this is my menu diet...
Breakfast - 1 paket Red Guara Coffee + 3 sudu nestum + 3 sudu oat
Lunch - Sotong kangkung
Dinner - Sambal tempe dan tauhu.
(Menu breakfat tu mmg rutin camtu, lunch dan dinner je tukar-tukar, mmg jarang nasi, tapi selalunya bihun sup, bihun tomyam, laksa, yong tau foo, kalau nasi pun sikit je, dan sayur yg byk, makan malam kdg2 repeat je menu breakfast or i Mug HL and HL Tea Mix)
And aku beli benda alah mcm treadmill tu letak kat umah, aku beli yg murah je, hutang lak tu..(kredit card maa, 3 kali bayaq, heheh) senang ada benda ni, kalau hujan kat luar pun kita boleh dok berjalan atas tu, and paling best, boleh berjalan sambil pakai kaftan tido pun..anytime.. so 20 minit sehari, and kalau aku malas selang sehari...lagi malas dan sibuk 3-4 hari sekali..heheh
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Kena yakin dan buat..pasti jadi...jangan sekerat jalan, buang masa je...

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino