Sunday, March 04, 2007

najmi and the pua chu kang english


Najmi again..

Hehehe biasalah Najmi kan hero dalam ini pilem..dan blog ni pun memang dedicate kat dia pun, sebab itulah blog ni lahir pun seusia kelahiran dia, dia lahir bulan 3, blog ni lahir bulan 5, hehehe kira kembar dia la..

Nampaknya decision dia buat untuk masuk Smart Reader Kids (SRK) is a smart choice dan good for him, at his age, dia sendiri decide nak masuk sekolah ni. Ada improvement dari segi English vocab dia, memandangkan aku dan hubby bukan jenis speaking meking kat umah, so vocab dia banyak improve dari sekolah, ye la, mak bapak sekolah kampung, tak pandai speaking Pua Chu Kang.

Cuma bagi u all yang membaca ni, kalau tahun depan nak hantar anak ke tadika, dan pening nak hantar ke tadika mana, ni pandangan peribadi aku. Elok dihantar ke tadika yang Islamic orientation dulu, biar dia dapat basic agama, Iqra dan kemudian jadikan amalan, dan Insya-Allah kalau kemudian kita hantar dia ke tadika yang English oreintation pun dia sudah ada basic agama tu. Macam kami, syukurlah di sini ada tadikan Islam yang still guna English as medium dulu, so he get both.

Macam sekarang, aku tanya dia, kat SRK sebelum mula kelas baca doa tak? Nak makan baca doa tak? dia cakap tak, then aku tanya dia Najmi buat tak? Kita buatlah mama, sebab teacher CIC cakap nak buat apa kena baca doa, ustazah pun cakap macam tu (ustazah ni yang kelas KAFA malam dia skrang) dan dia bagitau, kalau nak makan pun dia baca doa sendiri. Ye la dah teacher dia pun Non-Muslim, mane la teacher dia tau baca doa kan? hehehe,

Di rumah pon sama, dia baca doa sebelum masuk toilet, keluar toilet, tengok cermin, nak tido, nak makan, heheh even doa masuk tandas tu aku pun belajar dengan dia., :-P walaupun di SRK ada fardhu Ain jugak, tetapi hanya beberapa kali seminggu jer, tapi amalan yang dia dapat dari tadika Islam dia gunakan. Terutama, ayat lazim yang simple, bacaan-bacaan dalam solat, tertib solat, at least basic tu semua sudah ada, kita hanya perlu suruh dia amalkan supaya dia tidak lupa. Itu pandangan aku la, kalau ada yang plan nak hantar anak ke tadika seawal usia 4 tahun, elok plan begini.

Dan kini bila Najmi belajar kat SRK, memang nampak improve jugak, English dia, walaupun Pua CHu Kang version tp still dia try guna dan communicate, cuma kadang-kadang bunyi lucu, tapi kami tak gelakkan dia, just encourage dia supaya dia lebih confident. Contoh ayat dia

"Mama, can i see tv?" heheh mama betulkan "Can i watch tv" dia tak puas hati "mama-see = tengok, bahasa melayu tengok tv, kenapa kalau english tak boleh cakap see?" Mama jawab "watch=menonton, lebih sesuai" dia masih tak puas hati " kalau macam tu, dalam bahasa melayu, cakaplah nak tonton tv" heheheh alahai anak, bahasa formal kita guna begitu, kami cakpa harian kita, guna tengok tv je...heheh tp aku tak jawab begitu, aku jawab "ok, nanti ktia cakap tonton tv"

Dan kami selalu pesan pada dia, kalau mama dan babah tengah cakap, or sesiapa tengah bercakap jangan menyampuk, tunggu orang abeh cakap, baru menyampuk. Hari tu aku dengan hubby bersembang dalam kereta, non-stop, tiba-tiba dia mencelah "Mama, bila nak berhenti bercakap? Kiter nak cakap pulak," heheh dan memandangkan story aku ngan hubby belum finish, maka aku jawab, "Kejap lagi turn Najmi ek, biar mama abehkan dulu," ehehe dia merengus "dah lama ktia tunggu, dari ofis babah dekat kl tadi, ni dah nak sampai Shah Alam, mama dengan babah tak henti lagi bercakap," hahahaha geram nampak..

Heheh lama gak dia tunggu, tiba-tiba keluar ayat "Can i speak? mama stop speak, now i speak, can?" heheh very the Pua Chu Kang, aku pun nak gelak, tapi aku tau, dia hot tu, heheh sebab aku kalau marah dia sangat, aku cakap english (walaupun lintang pukang, tapi marah orang kena dalam English baru nampak hebat kan?? hehe ) Tapi aku tak ler gelak, kang dia down pulak, so aku encourage dia la, betulkan ayat dia tu, then dia pun cakap, rupanya dia hanya nak bagitau dia dah tengok citer aper tah ada iklan kat billboard tepi jalan ni, citer aper tah kat tv9.

Hari dia main-main dengan kawan-kawan kenit anak-anak jiran kami, ada budak-budak ni, memang la notti, adeh, aku pun naik pening, budak-budak main dalam umah aku, siap punggah segala bagai mainan, dan Najmi bengang, kang dia sorang kena simpan dan kemas balik, the encik babah, memang pantang barang berselerak, mau dia humban mainan semua dalam tong sampah karang (it happened before tau...) dia marah kawan dia "U are very notti, cannot notti, nanti...." peh tu dia jerit "mama, kalau marah cakap apa" hehehe aku jawab angry dia pun sambung ayat dia "Cannot notti, nanti Mom angry, mom penat," pehtu jerit lagi.. "Mama penat apa?" aku jawab "tired" heeh tehn dia sambung "Nanti my mom tired" peh tu sambung membebel "Awak tak per lah rumah awak ada bibik, rumah kiter tak der bibik, semua kerja mama kita kena buat sorang, mama kita pegi work dia penatlah kerja cari duit, sebab itulah dapat beli mainan ni semua, nanti kalau mama penat, tak kerja, boss mama tak bagi gaji, siapa nak bagi duit, kalau kita nak beli mainan lagi?" heheheh wahhh very the abang-abang gitu... aku terkekeh ketawa sorang-sorang kat dapur.

Dan lagi hari tu, masa on the way kami nak ke Shah Alam, tiba-tiba dia dia nampak ada signboard "WELCOME TO SHAH ALAM" dan dia tanya, "Mama, welcome tu apa sebenarnya" aku jawab la, "welcome tu Selamat Datang" dan dia.. "Oooo, signboard tu tulis, Selamat Datang ke Shah Alam" dan tiba-tiba dia terfikir agaknya "Mama, kan kalau orang cakap Thank you kat kita, kita cakap kat dia u are welcome, kenapa pulak kita kalau orang cakap Thank you kita cakap Selamat Datang," hahahhah adehhh tak terfikir lak dia leh tanya camtu..manyak fening pehtu aku cakap la..."Ooo kalau orang cakap Thank you, kita cakap u are welcome, sebab ayat tu, cakap sama-sama sebenarnya," dia tak puas hati dan pertikaikan. "ok, kalau sama dalam Inggeris apa" aku cakap "same" pehtu dia jawab..."ler, susah je tukar welcome, cakap je la same-same dua kali," hahahahahah budak ni..saboo je la...

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino