Friday, February 16, 2007

Kiss mama


Yeay angin nak update dah tiba...
Ni aku upload video Najmi yang sungguh emosional tengok Bersamamu beberapa minggu lepas, emosi sungguh, mula tu aku tak perasan yang dia tengah emo giler layan Bersamamu malam tu, kisah seorang lelaki kerdil yang masih menten muka muda macam budak-budak, walau dah berumur 30 tahun, dia teringin nak jumpa keluarga kandungnya, tapi ibunya sudah meninggal, so ditunjuk clip dia di kubur memeluk batu nesan emaknya, tiba-tiba si Najmi nanges teresak-esak, sungguh over tau... rugi aku tak amik video dari awal dia melalak, sebab terlalu sedih, video yang aku amek ni dah hujung-hujung sendu dah.. so tengoklah video penuh emosi ini, kualiti audio dan visual amatlah kaput kerana amek dari henpon cap ayam saja. Dalam gelap pulak, aku maleh bangun bukak lampu.



Dua hari lepas, aku ambil dia dari Day Care, macam biasa, bila masuk kereta, sambil aku drive balik tu, aku tanyalah, dia belajar apa kat sekolah dan macam biasa ada jer la story dia, cerita kawan itu, ini, teacher itu ini, then aku macam biasa, aku suruh dia kiss aku kat pipi,

ayat aku "mama ni penatla, Najmi kiss la mama, kalau Najmi kiss, mama dapat magic, terus hilang penat," dia pun kiss pipi kiri, tak lama lepas tu aku suruh kiss lagi.

Dia cakap "Mama, cuba mama tengok orang yang tak der anak, siapa nak kiss dia? tak der saper kiss pun, kita penat tau asyik kena kiss mama jer, tengok orang tak der anak, dia tak payah suruh kiss-kiss pun," Huhuhu dia turn macam tu...and the time to reverse psycho, aku cakap,

"Ooo..cuba Najmi tengok budak lain yang sama six years old macam Najmi, yang duduk kat rumah anak yatim, tak der mama, tak der babah, diaorang tak der mama dan babah pun nak kiss, mesti diaorg teringin nak kiss mama dan babah dia, tapi mama dan babah diaorang dah mati,"

Tiba-tiba dia cakap "Sorry mama, I said sorry, kita kiss mama ye, mama jangan mati, nanti kita tak der mama," hehehe then aku ingatkan dia balik, yang bersamamu yang dia tengok, aku cakaplah, ingat tak yang dalam tv, yang mak dia mati, kesian dia, tak der mama nak masakkan untuk dia kalau dia lapar, tak der mama nak jaga dia kalau dia sakit, tak der mama nak tengok homework dia, dan ayat-ayat psycho lain lain..heheh dan tiba-tiba dia termenung dan cakap, "Ok mama, promise kita kiss mama lagi nanti, kita kiss mama sampai bila-bila,"

Dan semalam, masa kat dapur, dia sibuk suruh aku buatkan dia sirap la..buat itu, buat ini, dan semalam petang aku bakarkan roti canai segera tu, dan masakkan sardin buat cicah roti canai, dan kemudian darling cakap, dia nak makan cucur ikan bilis, so tak masak nasi, dia merungut nak makan nasi, aku cakaplah aku penat, tak larat nak masak macam-macam, then budak ni cakap "meh sini nak kiss mama, mama kata kalau penat, kalau kita kiss mama hilang penat," hahahahah gua sudah kena balik, ampeh.

Masa aku mula-mula hantar dia tinggal kat Taska masa umur dia 4 tahun, aku selalu teringat dia kat taska dan sedih, tapi masa tu baby sitter dia dulu asyik cuti je, sebab mabuk mengandung, so tu yg aku decide hantar je kat Taska, hari pertama hantar sedih, meraung dia, tak sampai hati aku bawak balik, hari kedua pun sama, terpaksa bawa pegi kedai pujuk-pujuk, itu pun masa hantar dia menangis jugak, tapi aku buat-buat kejam, tinggalkan jugak, then masa nak ambil, sedih je tengok budak-budak terkurung disebalik grill, dan bila dengan bunyi kereta meluru berlari tengok ibu siapa sampai, kalau bukan ibu mereka, semua berundur ke belakang semula, sayu je.. sebab tu aku elakkan dari mengambil dia lewat.

Tapi masa aku kerja, office dulu, aku selalu keluar, kadang-kadang buat kerja kat KL, dan ada la sesekali lambat amik dia, suatu hari aku lambat amik dia, bukan lambat sangat pun, pukul 6.30 je pun, dan Taska tu waktu operasinya sampai pukul 6.00 ptg je, so masa 6.30 aku nak ambil tu, semua budak dah balik, masa nak ambil tu dia cakap dengan muka masa dan sedih "Mama ni tak sayang kiter ke? kenapa ambil kita lambat, tengok semua orang dah balik, mama diaorang ambil awal, sebab mama diaorang sayang diaorang, mama ni tak sayang kiter ke? saja je ambil kita lambat-lambat, mama tau tak kita tak suka duduk kat situ, tapi kita duduk jugak sebab mama nak kerja," uwaaa sedih giler masa tu...sayu je... terpaksa pujuk-pujuk dia... sure dia sedih sepanjang tunggu aku... sejak dari hari tu, aku memang akan make sure aku tak akan amik dia lewat, kalau aku ada kursus ape ke kat kl, aku selalu cilok balik sharp pukul 5 atau lebih awal, tak mau terperangkap dalam jam.

Dan dua hari lepas dia bawa balik buku laporan bulanan dia dari kelas KAFA, lega dan syukur, darling sign buku laporan tu senyum-senyum, progress menggembirakan...

Photobucket - Video and Image Hosting

Photobucket - Video and Image Hosting

Mama doakan, anak mama ni terang hati..aminnnnn

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino