Wednesday, February 07, 2007

Diet Menu


Wah, selepas entry hari tu, ramai pulak aku mendapat kawan-kawan baru, dari kalangan pembaca blog dan blogger lain, yang dok YM, or email, mintak share camner aku leh kuat semangat turunkan berat aku yang gile punya berat hari tu. Tak sangka pulak entry menjadi motivasi pada rakan lain yang bersaiz XXL jugak. So disebabkan aku tau betapa susahnya nak motivasi diri sendiri dan kuat azam, maka aku nak share sikit cara aku dengan orang lain, sebab leceh nak cerita dan balas email sorang-sorang yang hantar email, dan repeat cerita yang sama kat YM.

2005-2006 aku kira paling hazab aku, berat aku naik teruk kesan dari ubat-ubatan doktor bagi, sebab aku punya kitaran period tak betul, dan aku nak tambah ahli keluarga. Aku jadi seorang yang tak reti kenyang, makan..makan..dan boleh makan lagi selepas makan..hehehe, aku jadi tension bila baju-baju aku banyak dah sempit, ini kemuncak aku rasa aku kena buat something, kalau aku tak buat, nanti aku boleh mati sebab gemuk terlampau. Hehehe. So lepas aku keguguran tu, aku start diet. Exercise tak sangat sebab lepas keguguran malas nak lasak sangat.

Masa ni aku tak diet pun sebenarnya, tapi aku kurangkan kuantiti makan, sebab aku memang jenis seorang yang mesti makan. So kalau sebelum tu aku suka breakfast pagi makan bihun goreng, letak paru goreng la, kdg telur mata kerbau la, letak sambal kerang la... kdg2 nasi goreng, mee goreng... so sebagai permulaan, aku amek bihun goreng separuh, dan letak sambal je, tader lauk-lauk lain. Kemudian slowly, aku try amek selang-selang, then aku cuba untuk tidak amek, masa tu aku just minum Red Guara Cafe (RGC). Then aku try minum RGC, campur nestum, amek tu je, breakfast, ok gak. Leh tahan, tp kadang-kadang kebulur jugak dlm pukul 11 camtu. Lama-lama dah ok, aku leh serasi meninggalkan segala encik bihun, encik mee, encik nasi goreng di pagi hari.

Then satu hari aku sembang dengan CIK ZAZA dia cerita dia amek Herba Life (HL) so kami sembang pasal pasal tu, then aku baca blog Elin, then dia pun dok story benda yang sama, dan aku tengok blog-blog lain yang dok cerita pasal HL ni, then aku masuk forum-forum cari pasal info ni. Kemudian aku call elin, tanya dan aku beli one set of HL, aku dah set, kalau tak der perubahan memang aku akan try sekali ni je. Then bila try nampak perubahan, even tanpa diet yang sangat ketat, aku tak naik berat malah turun sikit-sikit, malah aku perubahan paling terasa, aku tak jadi pemakan, sebab aku jarang rasa lapar.

Aku aku buat diet sendiri, aku malas nak ikut sangat yang terlalu ketat, sebab takut aku tak terbuat. So aku start my day with :-

* Breakfast - 1 Mug HL + nestum 3-4 sudu (aku suka vanilla flavour of HL, blend dengan Red Guara Cafe) amek dlm pukul 9-9.30 pagi. Kalau lapar balik sekitar jam 11-12.30 tu aku makan biskut 2-3 atau 3-4 keping biskut. (Insya-Allah tak rasa sangat lapar, sebab HL dan campuran RGC tu membuatkan kita tak lapar sangat)

*Tengahari - ikut mood la, kadang-kadang makan nasi. 1 senduk nasi, ulam-ulam, sayur-sayur dan ikan/ayam or kdg sayur je. Kena tahan dugaan hehehehe Or kadang-kadang tak makan nasi, aku makan bihun sup, laksa atau yong tau foo, mula-mula diet dulu aku mmg akan makan nasi, sebab malam nanti dah tak makan, tapi dah lama badan biasa, aku boleh tak makan nasi berhari-hari. So kadang-kadang aku hanya makan bihun, or laksa sepanjang minggu, weekend je jamah nasi sikit.

*Malam (sama macam breakfast punya menu) kadang-kadang makan roti bakar 2 keping, or cuit-cuit meratah lauk-lauk, or makan capati je, tapi make sure makan sebelum jam 8 malam. Aku tak leh makan awal sangat dalam pukul 6, nanti kang pukul 10 aku lapar balik, lagi worst, so normally aku amek HL + RGC dlm jam 7-7.30 mlm.

Tips pulak

*Jangan ikut kawan-kawan pergi kantin waktu pagi. Kang dari niat asal nak beli kuih 3 biji, terbeli bihun la..keow teow la..so pepagi duk dendiam kat ofis, lekakan diri..buat kerja, baca-baca blog ke, baca paper ke. Pukul 9 baru amek breakfast.

*Kalau plan nak temankan encik abang pergi makan kat luar di malam hari, make sure kat rumah dah amek HL or RGC supaya perut tak rasa lapar untuk mengorder makanan yang enak-enak. Camtu jugak, kalau nak pegi kenduri ke apa.

*time suami atau anak-anak dok makan kat meja makan, duk jejauh.. jangan dok melangut tengok, nanti tergugat iman. Then lepas pukul 9 malam tu, elak-elak la pegi dapur, kang aku je nak capai biskut la. Nak bancuh milo la...kalau pi dapur, kuatkan semangat. heheh

Tapi bagi orang bersaiz gedabak macam aku, bila dah start turun lebih 5kg, automatik semangat tu datang sendiri dan azam tu makin kuat. And bagi aku, lepas dah hilang lebih 10kg, aku rasa satu kejayaan, dan dah sampai satu tahap, aku dah tak boleh makan banyak, nanti aku boleh muntah, sebab dah rasa macam terlalu kenyang, dan aku berfikir 3-4 kali kalau nak makan over-over sebab takut kerana sekali aku makan tu, berhari-hari aku kena azab diet teruk-teruk balik. so biar aku makan sikit tapi leh menten jadual pemakanan gitu.

Lagi satu, puasa isnin - khamis tu buatlah puasa sunat/ganti. Daripada berlapar tak makan, elok la puasa. Buka puasa makan simple-simple, aku suka mkn laksa bila berbuka, coz laksa tak berminyak dan tak der daging ayam, just ikan.

Erkk itu cara aku la, jangan kita ikut cara orang lain, buatlah ikut kita selesa, dan jangan terlalu nak radikal sangat berdiet, sebab tak leh kekal lama, mulakan perlahan-lahan...lepas seminggu dua, 'up' kan lagi plan tu, then bila dah sebulan dua, ok. And trust me my fren (ni utk yang rasa dia gemuk la, kalau yang sedang-sedang elok tu, jangan le amek kira statement aku) percayalah, bila orang over gemuk ni, dia dapat turunkan 5kg, dia akan rasa happy, dan semangat, cubalah.. bila dah start menurun tu, sure korang akan best.. best...lapar sikit tak pe, asalkan target leh capai.

Oh lupa lak, kena tetapkan target. Aku tak tetapkan aku target leh kurus pun.. sebab aku tau memang sukarlah aku nak selim..cuma aku targetkan by hujung bulan ni, aku leh turunkan 2kg..then bulan depan lagi 2kg... gitulah, sebab kalau target nak dapatkan 65kg ke..mampuih la sampai mati le kot tak dapat..hahahahah.. Jadi cukup aku sasarkan, minggu depan turunla lagi..minggu depan lagi.. turun lagi.. turun..turun..dan turun je...tader sasaran khusus, sasarannya hanya kurangkan kg je.

Ok, diharap entry ni boleh menjawab permintaan orang-orang yang bertanya camner cara aku. Itulah cara aku...

Ini menu breakfast aku, Vanilla HL + Red Guara Cafe + nestum (4 sudu)




1 Komen:

Diana on 1:10 AM said...

Bagusnyer akak....

Saya bllogwalking disini....

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino