Thursday, January 18, 2007

Alfatihah arwah Muhd. Afiq Raihan


Current mood : sedih

Sangat bersedih. Ada kawan office aku kehilangan anak sulungnya untuk selama-lamanya. Al-Fatihah. Sangat sedih, anak dia sebaya Najmi, budak tengah nakal dan manja. Anak dia sedikit hyperactive, tapi nakal macam mana pun, dia tetap anak kita kan? Tentulah sayang tidak berbelah bahagi.

Cerita dari teman, mulanya anaknya demam-demam, tp tidaklah dirisaukan sangat, demam budak kan, tambah pulak anak dia mmg lasak, bermain ke hulu ke hilir. Bila demam berpanjangan, dia bawa kembali anak dia ke hospital, dan dah detect deggi, dengan bacaan pallet yang sudah sangat rendah. Dari hospital kat Bangi, di bawa ke SJMC, dan keadaannya sangat kritikal, denggi berdarah, dan darah mula keluar. Aku tak boleh bayangkan hati ibu begini, luluh jiwa raga kan.. Tambah pulak kawan aku ni tengah sarat mengandung anak ke 4.

Benarlah Allah ambil satu, dan dia akan beri lagi satu. Walaupun tidak sama, tapi ia bagai bertukar ganti dengan abangnya. AKu tak boleh bayangkan hati dia, mesti sunyi, rindu bila di dalam rumah, mesti terdengar2 suara jerit tawa arwah dalam rumah. Gila...boleh sakit jiwa sebab rindukan anak nanti. Sedangkan aku Najmi duduk kat kampung 2 minggu bila aku tinggal sorang kat rumah, terasa sunyi sangat. Bila aku guna pc kat atas, terasa-rasa dia ada tengok tv dibawah, bila aku tengok tv, terasa-rasa dia ada kat dapur menyanyi-nyanyi buka tutup peti ais.

Oh, I'm speechless........................................................................ :-(

Teringat keletah anak saat ini. Pagi tadi dia meragam, tanak mandi, dia nak mandi di day care. Tapi aku suruh dia mandi kat umah, babah pun suruh dia mandi kat rumah. Last-last dia meragam, mandi terpaksa dan buat perangai. Tanak salam, tanak kiss.. so this morning i didn't get his morning kiss.. tak der dengar dia cakap "I love you mama, take care mama," sangat sweet bila 6 years old boy saying that he love you and pesan, "drive hati-hati mama, take care" kebetulan hari ni dia pegi dengan babah dia. Oh damn... I miss him..

Nanti balik kalau tak hujan, aku tebus salah. Aku nak bawak dia pegi swimming, dah lama dia tak pergi swimming..(erkk i means kat swimming pool kat presint 16, balik kampung baru ni kan ke dia swimming sampai legam) He sound so sweet bila nak pegi sekolah/or kelas KAFA dia akan jerit..."pegi dulu mama, I love you, take care, Assalamualaikum" harap dia jadi anak yang baik.

Momment paling best lepas dia balik kelas KAFA malam, sebelum pegi kelas Agama tu, aku suruh makan, biasanya dia tak mau, dia nak makan masa balik. So bila balik dari kelas KAFA, turun dari motor babah, dia berlari ke grill dan jerit.. "Assalamualaikum mama..kiter dah balik, kita lapar ni mama, nak makan," hehehehe aku dah siapkan makanan atas meja, dan kalau harinya dia nak bermain sambil makan, dia mintak disuapkan. Dan aku selalu elakkan dari menyuap dia..heheheh dugaan tak kuat sangat... (i kan diet ouls...) kang 3 suap dia, sesuap aku..uwaaa. Tapi semalam aku pun rindu dia, aku suapkan dia.

Jadi bila dengar berita-berita begini, aku jadi lebih menghargai dia dalam hidup ini. Bak kata Zar, dialah racun, dia lah juga penawarnya.

So kepada kawan-kawan pembaca blog saya, yang ada anak..jangan le amik mudah.. kalau anak-anak demam berlarutan, aku rasa bukan sekali aku dengan budak mati sebab denggi berdarah ni. Untuk diri sendiri juga, sebab denggi berdarah ni bahaya sangat... bila dah tau dah krtikal, tak dapat diselamatkan lagi dah...

Aku harap kawan aku tabah...

Al-Fatihah untuk arwah Muhammad Afiq Raihan. Nantikan ayan bunda mu di jannah..Moga kau dikelilingi bidadari indah dari syurga....

................................................
...............................................
...............................................
:-(

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino