Monday, January 15, 2007


Hari Sabtu, aku pening kepala. Tapi tabahkan hati, hehehe aku gagahkan diri yang sedia gagah perkasa ni masak, sebab Hari Jumaat tu dah beli brg basah kat Pasar Tani, dengan semangat nak masak Sabtu tu. Hari kerja sekarang aku jarang masak, dalam seminggu ada la dua-tiga kali je masak, selalunya beli, sbb aku tak mkn malam, so darling cakap tak payah masak.

Aku tengah busy masak, si Najmi merengek minta nak kelaur main basikal, sebab dia nampak ada geng kenit-kenit dia tengah dok kayuh basikal kat luar rumah. Sorry, aku memang tak akan bagi, dia keluar main time tengahari, walaupun masa tu tengah redup. Dia cakap dia nak main, Amirah ada, Adam ada, aku tetap tak bagi, aku cakap biar, itu mama orang, bukan mama Najmi, mama Najmi tak kasi. Najmi boleh keluar pukul 6, sebelum pukul 6 TAK BOLEH. MUKTAMAD. Dan aku kena tabahkan hati.. hehehehe takut tercair hati.

Dia tanya sekarang pukul berapa? aku cakap pukul 1, dia kira, dan cakap...Ishkkk lambat lagi nak pukul 6, dia tau, kalau pukul 6 bermakna jarum pendek jam pukul 6. dan jarum panjang pukul 12. So jalan selamat aku tutup pintu rumah, supaya dia tidak dengar bunyi kayuhan basikal dan gelak tawa geng dia kat luar, aku bagi peluang dia layan kartun. Kejap-kejap member tengok jam.

Then datang lagi tanya boleh tak keluar. Aku dah geram dan cakap "Najmi, mama ni tengah pening kepala, masak pun belum habis, kamu jangan mengada, mama cakap cannot, the answer is cannot, mama tengah pening, nanti mama naik angin, kamu juga yang kena,"

Then pukul 2 lebih siap masak semua, aku ajak dua hero makan. Member masih menantikan jam 6, hehehehe, lepas kemas meja makan semua. Darling pegi solat, aku tengok dia masuk bilik, bentang sejadah konon dia pun solat dan aku curi-curi dengar dia berdoa. "Ya, Allah tolonglah saya, bagilah mama saya tak pening, kalau mama pening nanti dia marah, Ya Allah, bagilah cepat pukul 6, sebab mama cakap pukul 6 boleh main basikal, Ya Allah kesiankan saya, saya hendak main basikal dengan Amirah dan Adam, " hahahaha siap berdoa bagi cepat pukul 6, Innocent nya...

Kemudian aku lari-lari. Aku pegi dapur, aku buatkan ais krim untuk dia. Ais krim malaysia tu, isi dalam plastik panjang tu, ais krim sirap bandung dan milo. Member nampak cerita sikit, tapi aku cakap ais krim tu akan beku malam nanti atau pagi esoknya. Dia pun ok je. Tiba dia tanya, belum pukul 6 ke? aku cakap belum, dia bising, "Mama cakap kaalu doa kat Allah nanti ALlah bagi apa kita doa, kita doa supaya cepat pukul 6 tak pun pukul 6 jugak," hehehehe aku cakap, tak lama lagi pukul 6 la, tengok jarum tu dah gerak cepat sikit....hehehe auta beb...

Lepas Asar, darling nak pegi office, aku suruh dia bawa Najmi, aku nak rest, rilekskan otak, ingat nak lelap kejap, kurangkan sakit kepala. Tapi terbukak HBO, layan pulak movie best. sampai pukul 6, langsung tak tido. So, Najmi ikut babah pegi office, tidak jugak dia dapat main basikal. hehehe...

Sebut pasal berdoa, aku kadang-kadnag lucu dengan doa tulus ikhlas budak-budak ni. Najmi pernah berdoa 'Ya Allah, janganlah bagi saya batuk, kalau saya batuk, kalau saya batuk nanti saya muntah, kalau saya muntah, nanti saya sakit dekat tekak, nanti mama tak bagi saya minum air sejuk," heheehh comei je...


Hari tu masa kat kampung, ikan emas dia mati, dia berdoa "Ya Allah bagilah ikan saya ni hidup semula, kesian dekat dia, saya tak mau dia mati, tolonglah Allah, saya nak ikan saya hidup," hehehe dan dia nangis-nangis ikan dia mati.

Dan Jumaat hari tu, aku belikan semula dua ekor ikan ganti yang mati tu, tapi budak ni ampeh, dia ingat ikan ni specis kura-kura kot. (cousin dia ada bela kura-kura) dulu aku bela ikan dia tak pernah usik. walau letak kat meja yang rendah, tapi sejak tengok cousin dia leh keluarkan kura-kura dari balang, dan semalam dia keluarkan ikan tu nak main-main, aku tak perasan sebab tengah masak, sekali bila aku tengok dia tengah leka pegang ikan, dan ikan tu dah nyawa-nyawa ikan..<--hahahah nyawa-nyawa ikan lagik.. dan malangnya ikan tu tak dapat diselamatkan.

Najmi belum faham konsep ikan kena hidup dalam air, sebab lepas tengok ikan tu nazak, dia nak bagi ikan tu minum air, supaya ikan tu hidup balik. Dia meraung bila ikan tu mati, dan babah jelaskan ikan tu sifat dia kena hidup dalam air, kalau di angkat dia akan mati. Harap dia faham lepas ni. SO this coming pasar tani, beli ikan emas lagi la aku...

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino