Monday, December 18, 2006

cerita hero


Cerita dua hero...
Hero Kecik

Sejak sudah boleh membaca, kami dah tak leh kelentong, kalau dia nak tengok cerita apa next kat tv, dia amik remote, tekan info, so dia akan tekan setiap channel untuk tengok apa next rancangan. Kalau ada cartoon, ada gerak khas, dua hati...tak merasalah kami tengok citer lain. Lock pun dia dah tau lock tu boleh bukak, jadi dia akan meragam mintak dibukak lock tu. Kena banyak sabar betul.

Masa kami ikut babah pergi Shah Alam, dia sibuk dengan signboard, tau pulak dia J.Bahru tu untuk Johor Bahru, then dia tanya kenapa signboard tu tulis J. Bahru, tak tulis Johor Bahru, kenapa tulis Subang, dan bukan Subang Jaya. Adeh, lepas tu akan ditanya kenapa Puchong, apa makna Puchong. Kenapa itu, kenapa itu.. Masa nak ikut darling pergi opis kat Shah Alam, dari rumah aku cakap nak pegi KL hehehe, masa masuk highway dia nampak signboard Shah Alam kiri, Kuala Lumpur kanan, dia cakap, "mama, kl kanan le, kalau kiri Shah Alam," heheheh kantoi..pastu dia cakap, "oooo mama saje je.kita nak pegi ofis babah yek," hehehehe.

Dia nampak signboard welcome, then dia tanya welcome tu aper? aku cakap la selamat datang, tapi kalau orang cakap thank you, dan kita cakap you are welcome, maknanya sama-sama, pastu dia confuse tapi akhirnya dia tau guna welcome dan you are welcome.

Tapi semalam dia cakap satu benda yang aku rasa kelakar, dan bila aku ingat kat opis aku leh sengih sorang-sorang.

Hari ni darling cuti, dia abehkan cuti tahun, sampai tahun depan, so dia tak pegi umah ummi dia, so pagi tu dia tanya, "mama esok pegi umah ummi tak?" aku cakap tak, duduk dengan babah, babah cuti.

Malam tu, lebih kurang pukul 11.30 mlm, darling keluar mengeteh dengan jiran aku, kami dah tutup lampu dan nak tido...dalam samar-samar cahaya lampu luar aku tengok dia termenung menongkat dagu atas katil dia, aku tanya dia, "ni apesal termenung lagi? tido la.." dan dia cakap..

Najmi : "kita ni tengah risau ni mama,"

mama : Apsal pulak?

Najmi : Babah tu dia tahu masak tak mama?

Mama : Kenapa?

Najmi : Ye la, ktia tau babah tu tak pandai masak, esok kita nak makan aper kalau kita lapar, mama tahu kan kita ni suka makan, jadi kalau mama tak der, tinggal dengan babah, dia tak reti masak, kalau kita lapar nak makan aper?

Mama : (hahahah kontrol tahan gelak ) tak payah le makan

Najmi : Mana boleh nanti kita lapar, ermm mama kena ajar babah masak la, kita ni nak masak pun tak boleh, sebab kita kecik lagi, dapur tu tinggi, kita tak boleh masak, camne aaaa??

hahahahah lawak la...boleh dia risau sebab tak dapat makan, sebab babah tak tau masak..heheheeh

So tadi tengahari, aku balik rumah kejap, aku siap tapaukan nasi hujan panas, dengan jelatah, dengan ayam masak dan kuah dalca. Dia punya la suka makan, babah kata cakaplah terima kasih kat mama.

dia pun "terima kasih mama, sedap sangat, mama ni pandai la beli, sedap sangat...."

Aku makan bihun sup, abeh je mkn, dia cakap "dah la, dah sudah makan, pegi la balik ofis" bertuah betul budak nih...sabo je la.. masa bersiap-siap nak pegi ofis balik, aku tanya dia, "mama cantik tak?" dia cakap..."cantik....dah tentu la cantik, ini kan mama najmi, mestilah cantik, mama najmi cantik dan beautiful" muahahahahahah laki pun tak pernah cakap romantik gitu...oh anakku.....hehehehe

Alia, si menantu ku..hehehe

Sabtu malam yang lepas, anak ex-baby sitter Najmi kat Cheras dulu, Buk, ada buat kenduri doa selamat masuk rumah baru, so kami pergi, pagi tu aku cakap le, malam nanti nak pegi rumah Iya (Alia) ada kenduri..dia pun suke sangat...

Masa on the way pegi tu dia tanya, Iya buat open house ke mama,

Aku cakap tak Iya buat kenduri..

Pastu dengan muka cuak dia cakap, "Iya kawin ke mama?"

Aku saje test "haah iya kawin,"

tiba-tiba dia nangis "Naper Iya kawin tak tunggu kita, Iya cakap dia nak kawin dengan kiter, kenapa Iya kawin dengan orang lain? Kita tak nak kawan dengan Iya, kalau pegi rumah papa, kiter tak nak main dengan Iya, Iya dah kawin orang lain,"

hahahahah wahhh tragis sungguh anak aku punya cinta... pastu babah ckp, tak der la...Iya kenduri dia pindah rumah...barulah dia sengih...

Sampai kat rumah Iya, dua-dua terkam...peluk-peluk macam baru balik haji...heheheh, pastu suka gelak-gelak...ehhh baju kita sama hijau la Iya... boleh kawin....hahahah cis anak teruna aku...

Iya ni pandai melukis, dia umur 4 tahun, tapi lukisan macam budak darjah 1, dia lukis gambar pengantin, siap pakai baju pengantin, dan lukis hero pengantin pompuan, dia cakap itu dia kawin dengan Mimi <-- (mimi tu najmi la..)

hahahaha nanti aku nak rakam perbualan 'cinta' diaorg, esok besar aku nak mainkan balik...hahahhahaa...romeo...

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino