Thursday, November 02, 2006

Bekerja kembali..


Yuhuuu..lamo mok cik cuti... maleh nak masuk office semula...nasib le..life goes on.

Balik kami ni banyak urusan jugak dapat diselesaikan... Simpanan yang ciput-ciput pun abeh disedut. Malah, aku dapat belikan sebijik motor untuk kegunaan adik dan mak, motor Honda Wave, cantik kaler oren...aku pun berkenan. Senang adik ulang alik ke sekolah, dan bawa mak aku pi mana-mana.. Nak harapkan adik jantan?? diri dia sendiri pun tak leh harap. Aku dah tahap meluat dengan sikap adik lelaki aku yang reti nak matang. Dah ada keluarga sendiri tapi otak masih lemau.

Aku dah siap pesan kat adik aku, lepas ni aku tak mau dengar mak jalan kaki pi beli ikan, pegi pasar malam, naik bas turun bas bayar bil api, bil air, pi bank. Motor dah ada, bawaklah mak pi mana-mana pun. Barang rumah beli la sikit-sikit, angkut naik motor tu. takar beli minyak masak, sabun, dan brg kecik-kecik lain, motor tu boleh guna. Dan kami pun kalau balik kampung, senang juga nak pegi pasar time sesak-sesak dengan org ramai, tak payah naik keter, nak parking pun susah.
Darling kata, tak per, abeh duit untuk keselesaan mak, nanti Allah ganti lagi banyak... aminnn

Cuma lupa pulak beli helmet lagi satu, helmet percuma dah dapat satu cina kedai motor tu bagi, tak per la sementara pinjam je la helmet jiran-jiran dulu kalau nak keluar ke mana-mana kejap. At least kalau mak nak pi klinik ke atau mana-mana tak payah ganggu org. Kalau ada kaya lagi sikit, nak je aku belikan keter kancil, bayar bulan-bulan pun skrang ni dah murah, RM300 pun ada, tapi bajet aku sendiri akan lari, kena fikir tahun depan dah start potong duit rumah, dekat seribu juga sebulan. Memang dah tak leh lari bajet sangat.

Aku kalau nak harap menyimpan sebulan bebanyak mcm org lain memang idak le, aku jenis maleh pegi bank simpan duit tiap bulan, mujur terus potong gaji masuk tabung haji, jadi tiap bulan duit tu je la sebagai saving. Tu pun dah susut, lepas beli motor. Saving lain mmg tak der la..ASB ke..ASN ke memang tak der. Mujur ada amik insurans takaful untuk pendidikan Najmi, dan untuk darling, so kalau terdesak, tu je la yang boleh bantu.

Ermm camne nak cari duit bebanyak ni, banyak betul impian aku, nak buat wiring rumah mak, sbb wiring skrang dah teruk, dan bahaya, nak baiki bumbung rumah mak, tempias dan bocor kalau hujan lebat.. baru je jadi masa balik raya, nak buat tempat tidur abah, dan tempat mandi abah, supaya abah tak payah mengesot jauh-jauh nak ke bilik air. Nak beli mak tv baru, nak itu nak ini kat mak abah sebelum depa pejam mata ni, supaya aku tak ralat dan menyesal kalau aku dah tak ada mak abah. Aku mak abah, merasa apa yang mereka perlu dapat dari seorang anak.

Cuma kalau le aku ada cash RM10k skrang, aku nak ubatkan abah, supaya sembuh, at least, dia dapat bertatih dalam rumah sikit-sikit pun tak per, dan dia boleh jadi normal balik sikit, skrang ni dia kencing berak suka hati, dia tak sedar agaknya apa dia buat. Nak kata nyanyuk dia ingat segala benda. Cuma mungkin dia hilang rasa hendak kencing, rasa nak berak, tiba-tiba dah terburai, kesiankan mak. Kami dah berubat merata, dah beribu abeh, tapi abah tak pulih jugak. Sekarang dah tak der daya nak berubat, sebab semua tempat pergi kata susah sikit sebab abah ni dah efek ke otak dia, kesan dari stroke yang dia kena.

Ada sedara aku yang kena stroke lepas-lepas abah, tapi lps berubat ke tempat yang sama abah dah pi, depa boleh bertatih dalam-dalam rumah sendiri, sebab stroke depa tak sampai merosakkan otak. Apabila merosakkan otak, camner otak tu nak bagi arahan.. nak kencing, nak berak... Kesian abah....

Cerita raya, Tahun ni beraya di Kuale, ayooo kalau raya di rumah darling ni, letih nya bukan main-main, bayangkan sekali group datang beraya, 9 biji kereta, penuh seisi rumah...penat oooo... Raya kedua aku buat laksa, heheh aku buatkan sebab kalau laksa depa cair. kureng isi ikan, jadi aku buat, supaya ada taste aku, dan aku siap beli otak udang lagik...muahahahah, jadilah laksa kedah.. :-)

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino