Tuesday, October 03, 2006

Bukak Posa di Kampung


Cuti Hujung Minggu kami Balik Kampung.
Tapi balik Perak je, tak balik Kedah
Saja nak gembirakan hati mak ayah yang dah uzur-uzur.
Darling cakap, duit ringgit boleh cari, kasih sayang mak ayah tak boleh cari.
Yup betul tu, so kami pun lalalalala balik kampung...



Budak becok tu dah kecoh bagitau satu tadika dia nak balik kampung, masa aku ambik dia kat tadika petang tu, heboh melambai-lambai kawan-kawan dia... kengkonon dia nak balik kampung la.. Best lak tu budak-budak ni nyanyi kat dia

Najmi Najma...Najmi makan Chipmaa(Chipsmore) hehehehe jadi lagu pulak... lawak le bebudak ni. hehehe best friend Nurul Izzah, lambai-lambai cam sedih je boipren nak balik kampung... hahahaha


Kebetulan kami balik, Hari Sabtu petang tu, anak-anak buah husband, anak-anak teruna bujang-bujang pun balik, so meriah le kami bukak posa ramai-ramai, Najmi ni berkawan ler dengan budak-budak lelaki dewasa ni, kejap dia buli budak-budak ni, kejap dengar dia menangis di buli, maleh aku laayn sebab dia pun nakal.



Budak Najmi ni memang tak suka nak ikut kami keluar berjalan, kalau kat sini tak leh le nak tinggal dia sorang, kami bukan ada maid, so usung jugak ke mana pun, even pi tengok wayang, kami angkut dia sejak umur 4 tahun, hehehe. So bila kat kampung kami keluar shopping ke Pekan, dia tak ikut, dia stay kat umah main dengan abang-abang dia dan bergaduh ngan budak-budak tu. Kebetulan kali ni dia sorang je budak kecik yang balik, cousin kenit lain tak der, maka dia jadi taiko la. Kejap amik HP Abang Aizat, main game, kejap amik HP Abang wan, main game, kejap HP abang luqman. Siap tunjuk lagi, "tok tengok dalam henpon Abang Aizat ada gambar awek dia," hahahah kantoi..



Seperti biasa, menu wajib ada bila balik kampung ayam, heheh maklumlah ayam free, abang ipaq aku, bukak bisnes ternak ayam komersil, so dalam berpuluh ribu ekor ayam keluar sekali musim keluarkan ayam, mesti ada berbelas ekor ayam yang tak cukup berat untuk di ambil pemborong, so ayam tak cukup berat tu ayah akan bela dalam reban ayam sendiri. Jadi ada berpuluh ekor ayam yang sentiasa disembelih mengikut giliran..hehehe.. Jadi kalau balik mesti ada menu ayam. Hehehe.



Hari Ahad, kami pergi Pekan kuala, kami lalu jalan lama, ikut Kota Lama, situ banyak sangat rumah-rumah lama, cantik dan berseni. Sayangnya ada rumah yang dah usang tiada penghuni. Sungguh nostalgia. Ada beberapa rumah yang cantik, kami berhenti nak amik gambar, tapi ada pulak orang kat dalam rumah tu, kang kena halau pulak, so kami cari rumah yang line clear sikit..hehehehe, so ni ada dua pic yang aku suka



Photobucket - Video and Image Hosting
Mesti bekas penghuni rumah ini akan merindu kehidupan silam mereka membesar dalam rumah ini, bagi aku yang tak der kena mengena dengan rumah ini terasa nostalgia je tengok rumah ni, suka bentuk rumah ni.

Photobucket - Video and Image Hosting
Ni lagi satu rumah yang cantik, mungkin catnya sudah di sesuai dengan peredaran masa, tetapi ia tetap seni dan cantik, aku beranganlah kalau aku kaya, aku nak baut banglo kayu berkonsep kayu ukir-ukir gitu...tapi apakan daya aku hanya mampu berangan je la... hehehe

Aku rasa mulai sekarang mana aku pergi, kalau ada benda-benda nostalgia gini aku nak abadikan di sini, untuk tatapan anak-anak aku di masa akan datang, tak mustahil algi sepuluh tahun rumah usang tiada penghuni tu akan reput di mamah mentari, hujan panas, serta menjadi mangsa anai-anai. Dan lagi 20 tahun, anak-anak aku dah tak terbayangkan bagaiman rumah kayu berukir tangan, tangga kayu serta berdinding buluh. kan..kan..

Nanti la balik kampung raya nanti, kalau beraya rumah sedara darling kat kampung-kampung kalau ada lesung tumbuk padi kayu tu, ada pengisar tepung batu tu..aku nak amik gamabr letak sini, kat kampung darling masih ada benda-benda gitu... Mujur jugak aku kawin dengan darling yang ada kampung halaman yang masih indah. Heheheh kalau umah mak aku duk dalam taman, tak der kampung langsung, rumah arwah tok di Penaga pun dah kurang kekampungannya. tapi masih consider kampung lagi la..dari Kampung Baru KL ni...

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino