Thursday, September 21, 2006

RM 2 di bulan Puasa


Insya-Allah Ahad ni kita akan berpuasa...

Aku baca blog . LAN RAMBAI citer pasal tak der duit RM8 nak renew ATM card. Hehehehe..

Korang pun sure pernah alami ketikanya tak der duit pada waktu kita perlukan duit. Aku teringat aku pun ada kisah ni, masa kejadian tu memang rasa sedih, tapi sekarang kalau aku kenangkan lucu pun ada.

Tahun 2001, tahun pertama kami kawin, Masa bulan puasa bulan 11 tu, aku tengah pregnant, masa tu dah 5 bulan gitulah pregnant, Aku kerja kat
KAT SINI dulu, so dulu aku pergi kerja naik motor buruk je ngan darling. Sape dah lama dengan aku dalam dunia blog ni dan pernah pegi rumah kitaorg kat Cheras dulu sure pernah tengok motor buruk ni..hehehe. Aku kerja kat kolej anak orang kaya, bila budak-budak tu tengok aku naik motor cabuk, nampak cam aku mesken je..heheheh tak kisahler.

So satu hari di bulan puasa, pagi tu darling hantar aku pergi keja ngan motor AAV tu, lepas salam-salam, darling tanyalah ada duit tak? Nak duit tak? aku eksen, cakap, tak nak lah bukan nak beli apa pun. (Ye lah bulan posa le katakan) so aku ada RM2.00 je dlm wallet. ATM card ade lah, so kalau nak guna duit leh keluarkan, tapi aku rasa mcm tak guna pun, sbb kitaorang balik keja pukul 5, dan sempat lah pergi pasar ramadhan.

So takdir Allah, petang tu hujan selebatnya, darling cakap lambat la dia sikit. SO aku stay dalam office tunggu dia sampai, tapi sampai pukul 6 lebih dia tak sampai juga, aku keluar dari ofis, takut oo tinggal sorang, aku pergi lepak kat stesen minyak mobil depan kolej tu, Kolej aku betul2 belakang McDonald Jln Pahang, yg ada kat situ, hanya McD dan Mobil tu, bila aku keluar je aku tengok, Ya ALlah jammed teruk sangat. Tak bergerak keter depan jalan tu, rupanya accident, keter terbalik, berpusing dan pemandunya meninggal, dengan keadaan hujan lebat, bulan posa pulak, semua org rush nak balik. Dalam pukul 6.45 gitu, darling call, dia stuck, polis tutup jalan sebab dah sesak sangat, even motor pun tak leh celah dah.

AKu sedih-sedih la dalam mobil tu, dalam pukul 7, masih sama, tak berganjak, aku kesiankan ibu bapa yang nak balik bawa juadah berbuka untuk anak-anak kecil yang baru belajar berpuasa. Sure ternanti-nantikan mak ayah diaorang balik. So dekat hampir waktu berbuka, ramai pemandu kereta yang stuck depan mobil ni pakat masuk beli air kotak, beli roti, gula-gula untuk berbuka dalam kereta. Aku pergi dalam McD sebelah Mobil tu, tu sbb dalam tu ATM machine, nak keluarkan duit dan boleh makan McD, tapi malangnya out of service pulak. Patah bali ke Mobil.

Aku ada RM2.00 je..sedih giler time tu, aku beli air soya kotak 1 RM1.00 dan beli roti sardin dan roti ikan bilis masa tu harganya baru 50 sen satu. cukup-cukup duit RM, sedih giler... budak kaunter mobil tu dah biasa dengan aku, dia cakap, "sikti je makan akak" hahahhah gilo ko..aku pompuan tengah mengandung masa tu mana cukup makan gitu...heheh tapi sebab nak kaver, aku berlakon la.. "cukup le, tak selera nak makan," hehehehh ayat power...

Sambil kunyah makan roti dan air kotak dalam small cafe kat mobil tu, nak meleleh air mata aku, tapi kaver2..sedih giler. abih aku makan dua ketul roti, aku rasa macam nak minum lagi, tapi dah tak der duit nak beli air...uwaaa sedih giler kan??? lepas tu aku pegi solat kat surau belakang mobil tu, aku duduk je dalam surau tu, darling sampai dekat pukul 9 malam, aku dah lembik.. orang hamil bukan boleh lapa sangat, menggigil tau...

Darling sampai je, aku terus menangis, darling pujuk2 jap, dia cakap, tu le, kan tadi abang nak bagi duit kenapa tak nak. Ye la mana nak tau jadi macam ni. Peh tu dia masuk beli air dan makanan lagi dalam mobil, heheheh aku malu nak masuk. Lepas makan lebih kurang, alas perut, aku ngan darling balik, dalam dalam gerimis hujan malam-malam naik motor sejuk... Then kami berhenti makan sebelum balik rumah barulah aku rasa segar, dan boleh bergurau senda.

Masa tahun pertama berkahwin memang terasa peritnya pun, aku pulak baru-baru kerja masa tu, darling pun belum dapat promotion lagi masa tu, banyak perkara lucu dan insaf nak citer, tapi orang rumah saya kata, biar dia cerita..huhuhu tatau le bila KEDAI PAJAK DIA nak bukak semula, bukan takat sawang, malah anai-anai pun dah ada situ kot..katanya nak update, boleh percaya ke darling???

Hehehehe, sekarang bila aku kenangkan balik lucu pulak. so moralnya, kalau laki bagi duit amik je, tak kisah le nak beli apa ke tak...walau bulan posa pun amik je la

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino