Wednesday, September 27, 2006

I am proud..




I am proud.. Proud of him my hero Mior Adha Najmi. As i told before, hari pertama puasa dia puasa sampai jam 11.15am, it is a good beginning bagi budak 5 tahun yang tak tau erti Ramadhan sebenarnya.

Hari Kedua, dia pegi tadika macam biasa, semalamnya dia dah niat puasa macam hari sebelumnya. Balik dari kerja, aku terus pergi Pasar Ramadhan kat sini, aku beli juadah untuk berbuka sikit. Then terus balik amik Najmi kat tadika lebih kurang jam 5.15, aku pun lupa tanya teacher dia, dia puasa ke tak. So biasanya balik dari tadika, aku selalu 'upah' dia pegi petronas, dan beli jajan ape dia suka kat petronas. Masa masuk dia beli keropok dan air soya, aku bayar duit petrol, then dia cakap dia puasa.

What?? dia puasa sampai jam 5? He was only 5 years old. Aku tanya betul ke? with a happy face. Dia cakap betul, kita tak makan tak minum pun. AKu call teacher dia kat sekolah bertanya, and memang betul, cikgu dia cakap, sorry lupa nak bagitau dia puasa, cikgu dah tanya nak minum ke nak makan, dia tak nak, dia nak puasa. Aku happy sangat, but masuk dalam kereta, dia cakap dia nak makan keropok dan minum soya. Oh boy.... lagi sikit je nak bukak posa, aku pujuk2 dia, sambil dia menangis dan merengek dalam kereta nak buka posa.

Ada dua mat bangla kat stesen Petronas tu, sorang tlg isi minyak, dan sorang tukang lap cermin, dengar aku pujuk2 Najmi, diaorg tanya "dia ada puasa ka kakak?" aku cakap ye. Bangla tu pun pujuk dia "adik, puasala, sudah dekat jam 7" Bang sorang lagi cakap "kakak, bawa dia jalan-jalan" hehehe, mesra sungguh Bangla dua orang ni, sesuai kerja kat Petronas yang ada kedai "MESRA"aku pujuk dia ajak pegi jalan-jalan kat Taman, aku suruh dia bagitau dia nak pergi mana, tapi dia tak nak, dia cakap nak bukak posa jugak.

Aku pun call mak tok, suruh pujuk cucu dia posa, ermm mak tok ckp, suruh balik dan tido, nanti nak berbuka mama kejutkan. Pun tak jalan, 5.30 sampai rumah dia melalak kuat nak makan, tak sampai hati aku, lagi pun dia langsung tidak bersahur. So aku izinkan dia makan, tapi pura-pura merajuk dan cakap

"kalau dah makan ni jangan kawan mama, mama nak kawan dengan orang yang puasa je,"

dia balas balik, "dalam rumah ni ada dua orang je, kalau mama tak kawan kita, mama nak kawan siapa?"

Aku eksen lagi... "biarlah, tak payah kawan sape-sape, mama kawan babah je nanti, bila babah balik," tiba-tiba dia nangis dan cakap

"kesian kiter tak der kawan, kita bukan tak nak puasa, kita dah puasa sampai petang, tapi kiter lapar, perut kita tak der makanan, tak der air, kita lapar, kita budak kecik lagi,"

Alahai anak, terharu pulak aku dengar, terus cakap kat dia, "Ok Najmi good boy, esok puasa lagi ye, tak per puasa sampai petang pun tak per, asalkan Najmi puasa je," then peluk-peluk dia.. kiss pipi dia, baru lah nampak a smile in his face.

Bila babah balik jam 6.20, mama cerita, babah pun ralat je sikit je lagi, sayangnya dia berbuka, aku pun cakap, tak pe, It is a good beginning kan??

Semalam, hari ketiga, dia berpuasa sampai jam 4.30 kat cikgu dia, dia mintak minum, dahaga, dan cikgu kasi minum dan bagi biksut. Aku tanya dia, camner cakap kat cikgu nak minum? dia kata, "kita suruh Nurul Izzah cakap kat teacher, kita nak minum," heheheheh aku tanya apsal tak cakap sendiri, kata dia malu, hehehehe anak aku mempergunakan perempuan untuk kepentingan diri...hahahaha tak gentleman langsung... :D

So fathers and mothers out there? how do your son/daughter for the first time puasa?? terutama anak pertama? sure rasa happy dan bangga je.. Now i know how my parent feeling masa aku first time puasa dulu... Heheheh bertuah jadi anak sulung ni... opss..orang tak der anak, story la pasal anak buah, anak jiran, kawan pun tak per...

*Gambar di atas tu di ambil masa kitaorg temankan babah pegi office kat KL, dan telah diberi sentuhan mencantikkan pic tu oleh http://bluehikari.com thanks to Rudi

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino