Wednesday, January 04, 2006

Langkah Pertama


Selamat Tahun Baru buat semua..
Minggu lepas kami bercuti, balik kampung, amik Najmi...kat sana, kami belikan sedikit perkakas sekolah dia,belikan pencil box, (bentuk kereta, comel je aku nengok)..erkk teringin gak..muahahahbelikan pencil yang boleh tukar-tukar mata pensil tu...ade gambar hamtaro, dan apakartun lagi tah..dan belikan pemadan yang cute macam pencil gemuk tu..saja memotivasikandia untuk ke sekolah, dan bercuti sebulan lebih, jadi saja nak naikkan semangat dia pegisekolah, tambahan pulak sekolah baru.

So semalam aku hantarkan dia ke sekolah tadika baru, tadika baru ni dekat sikit dengan rumah, kira satu hala jalan nak ke office. Semalam masa hantar aku risau gak, buatnya dia tak mau masuk ke, meragam ke..ye lah, kawan baru, cikgu baru, environment baru, risau gak, aku tak amik cuti pun kalau dia buat hal, kena emergency leave le aku, tp nampak ok jemasa hantar tu, terus je laju masuk sekolah, di tegur cikgu barunya, "ehh, salam dulu ibu,"he..he..baru dia malu-malu dan patah balik salam, then cikgu dia cakap "good boy Najmi,"then aku tunggu kejap nak tengok dia masuk dalam kelas, dan tengok mood dia, pas tu dia siapcakap, "eh mama pergilah keja, nanti lambat" ha..ha...cikgu sekolah baru dia nampak lebih confident dan peramah, berbanding taska lama, aku pun jadi confident gak. Hari pertama nampak ok, dan hari ni pun ok..

Semalam hari pertama pegi kerja dalam tahun baru, kami kelam kabut pagi tu, sampaikan terbabasalarm yang dikunci pada hp tak berbunyi, hp aku kaput giler, asyik padam tanpa sebab, uwaaaa terus lambat, terjaga jam 7 pagi, rupanya Encik Mat Jan yang menginap di Pnut Inn semalam tudah siap bangun dan bersantai di hall bawah dah..chehhh
Lepas hantar Najmi dan hantar MJ ke erl, aku pecut ke office. uwaaa parking kat basement dah penuh, aku gasak parking kat tepi dinding...erkk kira ok le..

===============================================
Cerita kita untuk dikongsi..

Aku ada kenal sorang kawan melalui chat room kat YM, pompuan le kawan ni, mude lagi, kira tahapadik-adik le, dia kawin muda dan kini sedang dalam bergolak rumah tangga. Aku bukan nak ceritakanbab pergolakan rumah tangga dia, itu hak peribadi dia, cuma aku nak share pengalaman aku bercerita dan berkongsi rasa dengan adik ni.

Dia kawin muda, umur 21 tahun, dan kini usia dia nak masuk 25 tahun. Anak ada sorang, dia katamula-mula kawin ok, hubby dia umur 23 masa kawin, dan kini umur 27 le. Muda belia lagi kan??Dia cerita, 2 tahun pertama kawin ok, masuk tahun ke tiga, katanya hubby mula ada gf. Aduh..sedihnyathen macam-macam dia story...aku cuma mampu nasihatkan, sabar dan jangan ikutkan hati. Itu susahnya kawin muda, kalau belum betul-betul bersedia. Aku pun ada adik kawin muda ni, risau jugak...otak singkat lagi, ermmm harapnya semua ok..

Kalau ikutkan family aku semua kawin muda kot, emak kawin umur 17 tahun, umur 18 dah dapat aku, kinidalam usia 48 tahun emak dah ada 2 cucu dan bulan ni tambah lagi sorang. Aku kawin umur 25 tahun, erkkk boleh kate mude ke? boleh lah kot...adik aku no.2 kawin umur 23, yg lelaki ni umur 22, huhhh,tp bagi aku, kalau belum betul-betul ready, belum betul kenal hati budi, jangan perjudikan nasib kawinkonon cinta selepas kawin. Gila...ni bukan zaman emak bapak kita kawin, cinta lepas kawin..

Semalam pun aku chat ngan sorang member opis lama, dia bujang teruna lagik, umur nak masuk 29, diadok kalut suruh aku rekemen awek kat dia, target nak kawin tahun ni kata dia...apa nak, kereta dah aderumah dah ada, siap home teater ada, siap lengkap semua furniture, bini je tak der kata dia.

Dia kata, kalau dia kenal mana-mana awek, jatuh hati, terus nak ajak kawin. Nak cinta lepas kawin.aku gelakkan dia, kata ingat mak bapak anak dara tu senang-senang nak bagi hang kawin ngan anak dia..dah tu banyak kena ambil port bab kawin ni, terutamanya perempuan, nasib perempuan betul-betulbertaruh apabila berkahwin. Masa bercinta memang semua nampak ok je, dah kawin baru nampak semua. Untung dapat suami yang baik oklah, dapat kaki sepak terajang, hisap dadah?? masa bercinta dia tak lahhidap dadah depan gepren. kaki judi, kaki enjoy...huhhh nasib malang je...

Aku pun tahun ni masuk tahun ke 6 usia perkahwinan, banyak perkara manis, pahit kami tempuhi, mana adaikatan perkahwinan tu manis belaka..ada kala pahit kelat jugak, tapi tak lama, aku jenis malas layanblues jiwa-jiwa...rock je jiwa aku, kalau aku tak puas hati, aku luah je...marah-marah...dan marah keluarkan semua, lepas tu ok. DIa pun marah-marah...marah....kite nangis-nangis...(erkk nangis pun bukan di pujuk pun...) muahahahha...abis nangis, cool sikit, hulur tangan, salam, cium pipi kiri kananlepas tu dua-dua ok. Itu style rumah tangga kami. Lain orang lain caranya...

So far, syukurlah belum pernah lagi gaduh sampai lari rumah..ahaks....paling lama, gaduh malam, esok pagi ok dah, dia pujuk-pujuk gitu je...kita pun tak leh jual mahal sangat masa dipujuk...lelakini pujuk kejap je, kalau tak ok gak,...jerut rasa le..muahahahha...

p/s-ada istilah baru dalam geju - "berlagak dengan cara merendah diri...." muahahahh...kite-kite je tau yek...

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino