Tuesday, October 18, 2005

Cinta Madinah


Update 19/10/2005 (Rabu)
Lebih kurang jam 10.22 mlm, terima mesej dari Kak Max, cukup menyentuh hati, dan membuatkan air mata aku bergenang dan tangan terketar-ketar hendak membalas mesej itu. Really feel sad.... maklumat lanjut sila ke MAT JAN
_____________________________________________

Aku dah jadi peminat drama Cinta Madinah, selain Ako, aku suka Zul Yahya jugak, comey je dia, chinese look, dan paling best, dia orang Aloq Setaq.

Aku suka drama Cinta Madinah yang diadaptasi dari Novel, sama macam cerita Julia, yang mana Wardina jadi heroin gak.Aku suka Zul Yahya bawa watak Safuan, lembut dan nampak semulajadi, tidak dibuat-buat berlebihan.

Watak Tok Wan Safuan di bawa oleh pelakon tua yang tak top, tapi lakonan Superb beb! orang tua tu berlakon watak orang Siam yang buat kerja seludup beras dari Siam ke Perlis, dalam drama Cinta Sempadan (lakonan Serina dan hero Siam yang hensem)

Semua yang membawa watak bagus dan berkesan, dan pelakon wanita dia menutup aurat kesemuanya. Tapi aku amat-amat....amat....amat tak puas hati dan rasa benda inilah mencacatkan sedikit kepada semua mereka yang telah berlakon dengan berkesan. Iaitu lakonan Dato' Sarimah. Aku tak kata dia tak berlakon dengan bagus, lakonan dia bagus dan kelihatan hidup tidak berlebihan emosi dan gaya. Cuma aku tak suka, dalam drama tu digambarkan dia orang Kedah, dia kerja jadi orang gaji masa muda, dia cakap Kedah, pekat sangat, mak dia orang Kedah speaking Kedah kaw-kaw, ayah dia orang Kedah ckp Kedah pekat, awat bila dia tua dia tak cakap Kedah, siap cakap aku kau lagi...

Ampehlah mana ada mak orang Kedah cakap dengan anak engkau, engkau..mak aku, dan mak-mak Kedah yang lain dengan anak hang..hang "hang esok dah masuk ITM tu, jangan dok ralit, orang suruh pi belajaq, ingat ni mak abah dah habih duit bertahun simpan nak bagi hang pi mengaji, kena belajaq la, jangan dok main-main saja" tu versi yang lembut sikit.

Kalau versi kasaq, versi mak aku cakap lepas hantaq aku kat itm dulu "Hang jangan nak buat loklaq kat sini, mak ni hutang duit Pak Ndak hang ni nak bayaq yuran hang, toksah dok berlagak macam anak orang kaya, kita orang susah, jangan nak ikut anak orang kaya pakai baju mahai, makan sedap-sedap, hang pakai apa ada saja, makan saja apa kat dewan makan tu, jangan dok ingat abah hang kaya, jadi pegawai besaq, ingat abah hang keja drebar cabuk saja,"

Jadi bila aku tengok drama tu aku rasa Sarimah tidak sesuai bawa watak tu walau lakonan dia cemerlang, dan lagi satu spoil dia, Sarimah pi kerja bendang, tapi baju dia pi bendang amboi bersih dan lawa nya, orang kampung kalau pi bendang baju belemoih...(sapa tak tau belemoih tanyalah kawan-kawan korang yang orang Kedah yek..) ni Sarimah pi bendang menten vouge you...

Aku rasa Kartina Aziz, atau yg jadi Mak Tok Safuan tu Kismah Johar jadi mak Safuan lagi better. Atau bagi saja watak tu kat Normala Omar, atau Azean Irdawaty, dia ckp Kedah baguih jugak.

Jadi sepanjang-panjang drama aku asyik mengomel...tak suka..tak suka..tak suka..drama best tapi spoil lah Sarimah ni dok cakap pelat orang Selatan kat kampung Pokok Sena, Kedah, jadi orang kampung Pokok Sena tapi dia cakap pelat org Selangor bukan main hebat. Kalau aku balik Kedah speaking orang KL, mau aku kena sepak dengan mak-mak penakan dan pak penakan aku. Mak aku mungkin tak gamak la sepak, tapi mungkin dia kutuk "amboi tak sedar kecik-kecik minum ayaq, dah besar nak minum air,"

Jadi kepada penerbit drama tu (Anugerah Media Network), pengarah drama tu, tak sempat tgk nama, lain kali kalau nak buat drama best macam ni pilihlah pelakon utama yang real, kalau nak kekalkan Dato' Sarimah pun, training lah dia speaking Kedah, jangan sampai bunyi macam Siam sesat sudah. Kantoi betoi, yang di Zul Yahya (Safuan) dok cakap Kedah dengan mak dia, yang mak dia, duduk cakap, engkau-engkau...spoil la...

Orang Kedah ni sensitif sikit bab bahasa depa, kalau nak berlakon cakap Bahasa Kedah biar betul, kalau tak betul, jadilah macam Khatijah Tan, Jasmin Ahmad dan Azizah Mahzan berlakon cakap utara, bunyi macam Siam tercekik dodol saja, ada ker langsir sebut langsiaq? langsiaq orang kedah ialah langsuir. Orang kedah tak sebut langsir untuk langsir tp dia sebut, kain tudung tingkap or kain tudung pintu...

aduhhh emo akak dik...

1 Komen:

Anonymous said...

ade x link utk kumpul sume video drama nie??

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino