Monday, October 17, 2005

13 Ramadhan..syukur


Salam 13 Ramadhan...

Sepatah perkataan untuk dua hari bercuti - PENAT !!!

Hari Sabtu tu, kami ada tetamu iaitu, kawan-kawan dari kumpulan nasyid Firdaus, mereka ada show di Alamanda, so aku ajak mereka berbuka puasa kat rumah, alang-alang Mat Jan, dan Purbe pun datang, so kami ajaklah beberapa teman lagi join sekali meriahkan suasana berbuka puasa bersama artis jemputan kami..ahaks..meriah jugak kami berbuka puasa ramai-ramai ni...

Pagi tu awal lagi kami sudah ke Pasar Borong, beli ayam dan segala mak nenek perkakas nak masak, darling suruh masak rendang, so beli ayam dua ekor, seekor memang sudah ada dalam peti ais, so campur semua 3 ekor ayam, lenguh kaki membasuh ayam-ayam, ikan tenggiri sederhana, 2 ekor, so start dari tengahari tu merendanglah aku sorang-sorang. Dalam pukul 2 lebih, Cik Daun, the best bibik in the world sampai, so dengan berhemah, daun rebus kerang, kopek kerang, menyiang sotong, kerjakan taugeh, itu semua nak dibuat kerabu taugeh. Sebelah dapur tengah masak rendang, sebelah lagi menumis gulai ikan.

Lenguh kaki-kaki asyik berdiri, sampai nak solat pun aku kena duduk, sebab rasa macam sakit lutut berdiri, kalau asyik fikir sakit kaki nanti tak kusyuk solat aku, so aku solat sambil duduk, lebih kusyuk. Habis menumis semua, menantikan bibik kedua Salina tak tiba-tiba, ampeh rupanya bibikku nan seorang itu bershopping ke Nilai tuuu lebih mewah ni bibik ni..

Lepas Asar, Ajid sampai, diikuti ketibaan budak-budak Firdaus yang baru habis show, kemudian Mat Jan, Purbe dan Hana tiba dari Penang.kemudian Salina pun tiba dengan kuih lembik-lembik dia, kemudian Ep dan isteri, paling dinanti dua anak teruna Neslo dan Bean yang di pesan membeli tembikai dan buah oren. Lagi beberapa minit nak berbuka baru dua jejaka ni tiba. Kemudian tiba pula Nazmi dan sweetheart dia Huda, yang mana aku tengok Huda yang hamil, si Nazmi yang nampak makin junam ke depan perut dia.

Tiba waktu berbuka, selepas berdoa, kami semua berbuka dengan meriah, makan-makan kuih-kuih, kemudian pakat-pakat makan nasi. Selesai makan, kaum lelaki bersolat jemaah maghrib,diimankan oleh EP, manakala kaum wanita naik ke atas bersolat. Selesai solat magrhrib, sambung makan-makan dan bergossip-gossip, kemudian kaum lelaki sambung bersolat Isya jemaah dan terus solat terawih berimamkan Bean (ada harapan jadi calon menantu pilihan..ahaks...)selesai berterawih, sambung makan ringan-ringan, buah-buah dan kuih-kuih sikit.

Kemudian Rudy tiba dengan isteri dan baby Hiro mereka. Comelnya dan baiknya si Hiro ni..teringat Najmi dulu, senang jer usung ke mana-mana, boleh tidur di mana saja dan walau dlm apa keadaan pun. AKu kira anak geng jurnal ni memang tahan lasak ler, dilatih tidur merata, maklumlah mak bapak semua kaki bergebang dan bergather-gather. tak caya, tgk gambar Najmi ni yang tidur kepenatan, selepas mama dan babah membaling bola bowling kat Alamanda, dia tidur kepenatan atas meja makan kat Rasa Foodcourt, sori gambar saiz besar tak dapek nak kecikkan, tak der program tu dlm pc kat opis baru nih, aku tunggu 'tukang install' dtg install nanti..

Image hosted by Photobucket.com

Nyenyak tidur, berbantalkan beg mama jer, dan awek yang kelihatan kat belakang tu cuba teka awek siapa? cun yek...

Update : Pukul 2.00 ptg.
1. Tuan rumah lupa nak mention nama dalam senarai kehadiran tetamu, sorry ye Farihah dan Sayangmama minta maaf, ramai sgt sampai ada tercicir..

2. Seorang sahabat aku di office lama sedang berduka, baby yang hanya baru 4 hari 'dipinjamkan' kepadanya telah dijemput kembali ke sisiNya. Al-Fatihah buat baby itu, mungkin sedih di kala ini, tetapi bertuahnya baby tu sebab menjadi ahli syurga, dan akan menanti ibunya. Tadi aku pergi ziarah mereka di Masjid Putra, dari hospital terus ke Masjid Putra, dan kemudian terus di bawa ke kubur. Cekap petugas bilik jenazah di Masjid Putra, walau mereka muda-muda belaka, hanya ada seorang yang aku kira 350++ tetapi yang lain tu aku rasa baru 20-25 tahun je. Baby sahabat ni kabarnya telah overdue, dia sudah terberak dalam kandungan, dan tertelan najis, najis bukankah berkuman, dan ianya telah merosakkan paru-parunya. Sedih sangat tengok baby itu dikafankan, seolah-olah dia sedang tidur nyenyak, kalau ibunya tak kuat semangat boleh meroyan. Moga mereka tabah.

3. Mat Jan kini bukan Mat Jan yang dulu, dan AYAH Mat Jan kini bukan hanya ayah kepada Mat Jan dan Dr. Max Pak Long kini sudah menjadi Tok Wan, dan Mami dah jadi Mak Tok dah. Tahniah Pak Long sekeluarga atas kelahiran hero di bulan Ramadhan. Kebetulan aku dan Kak Max punya nama sama, baby lahir pun sama cam abang Najmi, tak cukup bulan. Tapi aku yakin semuanya selamat, Insya-Allah baby tu akan terus membesar.

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino