Friday, September 09, 2005

Terpacak lagi??


Sejak balik kampung ari tu, Najmi suka sangat nak buat rambut terpacak...
adoiii harunya...asal mandi, kepala tak boleh lap, mesti nak buat terpacak-pacak...
ada satu hari, dia bantai bubuh minyak baby oil tu berlumur penuh kepala, sampai meleleh ke baju, lantai pun habih berkilat dan licin dek tumpahan minyak rambut tu...gerammmmmm jer...

Tak cukup minyak baby oil, dia naik atas di tibai nya minyak angin kayu putih, apa lagi, panas kepala la...mujur tak gugur rambut, pantang lepa sikit, ada saja aktiviti dia sekarang ni, geram betul. Babah pun bukan main lah angin kus-kus pun menjadi-jadi akhir-akhir ni...

Tengah dok pening memikirkan tahun depan nak tukar ke tadika mana pulak, malas hantar tadika tu lagi dah, sebab dah 2 tahun duduk tempat yang sama, mestilah dia boring. Tengah fikir, samaada hantar ke Tadika Islam yang kerajaan punya ini, murah memang murah satu bulan RM35.00 jer, tetapi ada member kata, dia utamakan untuk mereka yang berpendapatan rendah sahaja. Ermm tapi boleh juga merayu kalau ada kekosongan. Ermm kalau dah dibuat macam gitu, tak nak ler, sebab kalau betul keutamaan kepada mereka berpendapatan rendah, tak mau la aku mengambil kesempatan pulak, sebab mampu lagi nak hantar ke tempat lain, utamakan mereka yang memerlukan, lainlah kiranya tempat kosong tidak di isi, boleh lah di hantar.

Aku cakap kat darling nak amik maid next year, darling kata ok jer. Tapi bila fikir balik tak best gak ada maid tak privacy. Tapi ada maid boleh tlg aku kemaskan rumah, aku ni memang suka melaramkan rumah tetapi bab 'menten' tu maleh sikit, menyapu ok lagi, tapi bab mengemop, cuci bilik air, mengelap itu ini, alahai...aku lebih suka memasak, masak renyah macam mana pun tak per, tetapi bab mengemas lecehnya... Background cara dibesarkan gitu kot. Dulu-dulu aku anak sulung, jadi anak sulung, selalu mak lepas tangan suruh memasak, adik-adik mengemas. Jadi dah biasa, kerja aku memang memasak dari kecil, bab kemas semua tak ambik port. Semua adik no. 2 aku bereskan, dari menyapu, mengemas, mop lantai, tukar langsir, dia tak kisah buat janji tak suruh dia masak je.

Ok berbalik bab maid, aku rasa macam perlu jugak, sebab kesian anak aku, walau seorang, tetapi kesian dia, macam membesar dalam rumah orang dan taska jer, bukan dalam rumah sendiri. Kalau ada maid, koman-koman balik tadika, dia balik ke rumah sendiri, tidak ler ke rumah orang. Makan, minum, baring kat rumah sendiri. Aku pun kalau outstation ke, balik lambat ker, tak lah risau sangat anak kat rumah orang/taska. Dia pun tak tension, balik tadika pergi rumah orang atau terus duduk taska, budak makin membesar, dia pun ada perasaan jugak. Tapi anak baru sorang ni, tak berbaloi pulak, kalau dah dua atau nak masuk dua orait gak, ni belum lagi, Buntu ni...

Perlu ke amik maid...ke tak perlu, tahun depan, hantar je Najmi ke tadika then hantar dia ke rumah 'ummi' dia (ex-baby sitter dulu) . camner kaum ibu/bapa di luar sana?

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino