Tuesday, March 01, 2005

SEPET


SEPET YANG SANGAT MENGGEMBIRAKAN...
Plan awalnya kami hendak menonton pada hari Ahad, tetapi MAT JAN dan PURBE lambat tiba, so that my DARLING plan on sunday dah kansel.

Aku mmg amik cuti hari Isnin, sebab aku macam dapat rasa plan hari Ahad tu tak jadi, jadi aku mmg amik cuti Isnin semata-mata nak tonton Sepet. Tak pernah aku ambik cuti sebab nak tengok wayang. Masa pembantu aku tanya kenapa aku amik cuti Isnin, selamba je aku saya, "Nak tengok wayang cerita SEPET"

Ok here my comments..

Berpuas hati
Aku amat berpuas hati dengan filem ni, tak sia-sia aku amik cuti, dan pergi ke Sunway Piramid, kena bayar tol 4 ringgit (pergi balik dari Putrajaya) sebab panggung terdekat The Mines tak tayang citer ni. Aku puas hati sebab menonton filem yang ada jiwa. Tak terasa macam filem bodoh sebab semua pelakon bercakap dalam filem macam kita cakap hari-hari. Selamba dan sangat menggembirakan. Kecuali adegan Orked bergaduh dengan Leonardo celup. Agak sedikit over dan jantan lembik tu kureng ummph dalam lakonan, pelakon lain semua hebat-hebat.

Gembira
Gembira sebab jalan ceritanya sebenarnya simple, tetapi kekuatan pelakon dia menyebabkan kau terasa "eh nak tengok lagi lah lepas ni," Gembira bila menonton aksi manja Orked dengan Jason, gembira dan terhibur dengan lakonan selamba dan nampak real Jason semasa first time dating dengan Orked kat satu restoran Fast Food ni, erkk Chicken King ke? yang second date tu mmg kat Chicken King, tapi first date tak sure. Aku terhibur tengok bila cinta pandang pertama Jason dan Orked. Aksi Jason yang malu-malu masa first date, aksi Orked yang nampak semulajadi manja, petah dan bijak.

Aku gembira bila melihat aksi-aksi Yam, dan keluarga Orked.

Dialog Yam kepada mak Orked, bila mak Orked tertinggal hand bag dalam rumah semasa diaorg nak keluar ke pasar malam, Yam terkejar-kejar memanggil mak Orked dan bertanya, "ini apa ni ?" jawab mak Orked "ehh hand bag, lupalah," dan Yam menjawab, "kalau tertinggal ni macam mana nak beli ikan semua kat pasar, benda lain nasib baik melekat, kalau tak berterabur merata-rata," ha..ha..aku suka skrip ni...ni skrip mak aku dulu-dulu.

Lagi satu dialog semasa Harith Iskandar (abah Orked membelek-belek CD lagu Yam-lagu Siam) kata abah Orked, "ni CD siapa ni," Yam jawab, "CD Yam" kemudian abah Orked cakap, "Si Yam dengan lagu Siam," mmg lucu..

Tersentuh hati
Masa babak-babak klimaks, aku menangis dalam panggung, tapi aku kaver nanti Mat Jan gelakkan aku, aku sapu-sapu air mata, ohh cerita yang bagus, boleh buat aku ketawa, dan menangis sekaligus. Aku menangis saat Orked membaca surat Jason kali pertama macam dalam bilik (but betul Mar, masa mak Orked serahkan surat, sampulnya lain, masa Orked baca dalam bilik lain pulak sampulnya)

Aku menangis semasa Jason susah hati, tak tenteram termenung saja kat rumah, mak dia cakap, "lu apa pasal? lu ada girlfriend melayu ka? lu jangan risau, mak tak marah, lu bawa lu punya nyonya balik rumah, kasi mak tengok, lu jangan susah hati, kalau lu susah hati, rumah ni sunyi, lu satu orang saja kawan mak di rumah ni," kemudian Jason baring di riba maknya, sangat menyentuh hati. Satu ekpressi yang baik dari Jason.

Sekali lagi hati aku tersentuh bila Jason menghantar surat di peti pos dan dia nampak Orked sedang baring di riba abahnya dan mereka sedang main..ek main apa?? shahiba ker? tak perasan pulak, dan Jason memandang saja mereka.

Aku sedih bila Jason bagitau Yam, pesan pada Orked, saya sayangkan dia. Sedih masa Keong kena belasah dan aku suka babak mereka berbual dalam hospital. Jason cerita, mak dia dari keturunan peranakan, dan dia tahu mak dia tak kisah dia bercinta ngan Orked, dan Jason kelentong Keong, pasal keturunan peranakan dari Melaka, siap story zaman kesultanan Melaka, Puteri Hang Li Po la..bila Keong tanya, dia baca buku sejarah ker? kata Jason, tak dia baca dari brosur kat kedai makan Baba dan Nyonya..

Terhibur
Terhibur melihat babak-babak Orked dan Jason. Melihat aksi comel Orked memakai plastik di kepala semasa hujan di bus stop.

Terhibur dengan babak, Jason nak kenalkan Orked pada Keong, kata Keong, kalau suka budak pompuan melayu, kena tukar agama, si anu kena potong, tak boleh makan khinzir lagi. ha..ha...dan muka Jason macam comei jer masa tu,

dan aku suka babak, Orked melangkah masuk dalam kedai dan dia nampak penjual itik panggang cina sedang menetak itik panggang, Orked terkejut, comel jer muka dia.

Paling terhibur dan geli ialah babak mak Orked melondeh kain pelikat abah Orked, uwaaaaaaaaa gelilah tengok Harith pakai spender jer,....

Jadi secara keseluruhannya mmg puas hati, kecuali part sampul surat bertukar-tukar dan babak Orked bergaduh dengan jantan lembik masa lepas amik result.

dan aku akan tengok lagi....besttttttttttttt!!!

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino