Thursday, March 03, 2005


Bawak bekal sandwich tuna ke office...
Sudah kenyang...
bancuh milo satu mug tak habis pulak, (buang lagi..)

Esok mak nak datang...eeeiii bestnya...

Baca blog ZAREDA teringat kita pun :-

Dua minggu lepas tanam pokok daun kesum, (belen-belen buat asam pedas, dari kecut dalam peti ais aku korek tanah tepi dapur dan cucuk-cucuk belen daun kesum tu) Alhamdullilah, menjadi pulak naiknya.

Pokok sireh yang ditanam pun menjadi. Saja suka-suka tanam pokok sireh, takut bila terdesak memerlukan. Selain itu sireh jugak elok untuk org perempuan ni, untuk cucian abadi...he..he..

Pokok pandan, ermmm dah merimbun, selalu kerat-kerat bawa ke office kasi kawan-kawna kat office ni.

Pokok daun kari, sampai dua pokok, satu tu kena cantas, jadi kita tanam lain, kemudian yang kena cantas pun naik elok hidup balik.

Serai dah habis dibuang sebab dah kering, tak subur, kena tanam semula. Ermm mana pulak nak dapat anak serai ni, ke boleh tanam dari batang serai yang dibeli kat pasar tu.

Seronok bercucuk tanam ni..tapi aku malas menyiram...tetapi sejak akhir-akhir dah rajin sikit sebab nak tengok pokok daun kesum dan daun sireh tu naik elok..tanah ciput je tepi dapur, tapi aku manfaatkan tanah yang sedikit tu pun. Jadilah...

Dulu masa duduk Cheras, aku tanam pokok pandan dan daun kari dalam pasu, letak depan rumah, masa aku balik kerja jer tengok daun kari makin kurang, pandan makin kurang sampai pucuk pun kena kerat. Aku bukan kedekut, tapi biarlah pokok tu merimbun sikit barulah ambil hasilnya, ini daun kari baru naik 5-6 helai dah diambil, sedih, last-last aku buang dua-dua pokok tu.

Kat sini pulak, puas aku offer jiran-jiran aku, kalau nak daun kari, daun pandan ambil lah..aku izinkan, kalau aku tak ada pun ambil jer. Dah tak ada orang nak ambil pulak.

Hari Selasa lepas, masa dalam kereta balik dari Pasar Malam kat Bangi, Najmi cakap. "mama kalau kita ada adik, kita nak jaga adik, kita nak sayang adik, kalau mama naik atas gosok kain, babah semayang, kita jaga adik kat bawah, kalau adik berak kita basuh," aku cakap "ye ker" dia kata, "iyer, kita jadi abang, kita kena sayang adik, kita kenalah jaga adik," sejuk hati mama dengar. Hari Ahad ni birthday dia, birthday yang ke 4 tahun. Moga dia jadi anak yang baik, moga dia jadi insan yang soleh, dan semoga makbul doakan hendak jadi Abang Long.

Kata dia pada babah, "babah panggillah kita Abang Long, kita nak jadi Abang Long,"

Pagi tadi, masa dalam bilik aku on kan kipas, sambil siap-siapkan Najmi, selesai bersiap, aku keluar, terlupa offkan kipas, aku jerit, "Najmi tolong mama tutup kipas kat bilik," dia jawab, "eh...siapa bukak tadi, mama kan? kenapa suruh kita tutup, mama cakap siapa buka dia kena tutup," (ok mama kena...)

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino