Monday, February 21, 2005

Gulai Nangka Campur Tulang...


Hari Jumaat malam, semasa sedang enak-enak menonton tv kami anak beranak, kami terima mesej dari orang-orang dari utara, mereka akan check in kat Pnut Inn esoknya. Ok, kami terima saja siapa yang akan datang.

Lepas solat Isya, darling bawa kami dua beranak keluar makan malam. Menebus rajuk mama dan Najmi paginya. Puas kami dijamu dengan ikan siakap tiga rasa, tapi ikannya terlalu garing, or minyaknya minyak yang sudah digunakan, tak berapa enak. Ok lain kali tak payah pergi kedai tu.

Sambil makan, sambil layan tengok Anugerah Planet Muzik kat Astro, darling berbalas sms dengan jejaka dari utara, mesej mereka "Siti malam ni 'berbakat besar'" siapa yang pernah baca blog Mat Jan yang pasal Sharifah Sofea 'berbakat besar' pasti akan faham lawak ini.

Lepas makan, kami ke Pasar Borong Selangor, yang dekat Sri Kembangan tu, pertama kali kami pergi sana, saja nak merasa pergi pasar borong, memang murah, kami beli sekilo udang yang sederhana besar dengan harga RM12/kilo. Biasa kalau kat Putrajaya ni sekilo RM16/17 la...sotong fresh besar, sekilo RM10. Beli ikan merah, separuh, yang bahagian ekor, baru 10 ringgit jugak.


Esoknya tetamu dari utara tiba seawal jam 7 pagi. Tengharinya darling mesej Ep ajak makan lunch kat rumah, (ye lah org tu orang bujang, sesekali kita jamulah makan spesel) kebetulan kami semua orang utara, jadi kari memang menu utama. Hidangan tengahari ialah kari Nangka + tulang (darling punya fav.) ikan selar masak sambal taucu, sambal belacan ulam-ulam, ikan goreng, dan sayur campur, habis seperiuk nasi berbaloi aku bertungkus lumus memasak. Aku ingatkan bibik aku dan jiran flat hijau aku pergi kenduri kat Muar, jadi mereka tidak terlibat dlm ini pilem. penat aku bersilat sorang-sorang kat dapur.

Petangnya kami layan boling. Kat Alamanda, Mat Jan ditegur peminat, he..he.pemes sungguh Mat Jan ni, Najmi pun tidak kurang hebatnya apabila peminat Mat Jan pun kenal Najmi, salam perkenalan baut Azra. Main boling, aku kena riak, sebab aku sorang perempuan, aku orang pertama strike, aku antara yang mendahalui carta, tapi disabotaj Najmi yang menekan butang biru, perkara lucu berlaku bila bola masuk longkang berpatah balik ke pembalingnya, mmg lawak. Mat Jan kecewa tidak ada lambang pangkah kat score nama dia, darling riak dia ada dua strike, Haz riak sebab dia menang pertama, Ep..ermmm Ep riak sebab game kedua anak dia Faiz dpt tempat kedua...ha..ha..

Esoknya malamnya tetamu kami semua balik, masa dalam kereta Najmi tidur diriba Mat Jan, kakinya diletak atas riba Purbe (wahh ada ciri-ciri jantan idaman, kalau anak-anak dara tengok pasti tertawan)pagi tadi bangun Najmi tanya, Abang Purbe dan abang Mat Jan dah balik ke? aku cakap dah, dia cakap, "la...kenapa balik? kita nak main dengan abang Purbe dan Abang Mat Jan," ermmm dia buat dah si Najmi ni, mencari pasal di pagi hari.

Hari ni dia pergi sekolah naik motor dengan babah. Babah kata ok...takut ribut taufan datang macam Jumaat lepas.

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino