Monday, January 10, 2005


Wow..sudah 10 hari kita berada di tahun 2005

aku mulakan hari ke sepuluh dalam bulan yang pertama tahun ini dengan membuat sesuatu yang tidak sepatutnya aku lakukan pagi tadi.

Aku sudah tulis dalam organizer bahawa aku ada perhimpunan pagi hari ni, tapi aku yang memang pelupa tahap langit tak ingat langsung, aku hanya sedar kenapa ramai org jiran-jiran aku tak ada...(kami terpisah dari org lain) jadi aku cool, aku anggap mereka pegi breakfast or pegi ada urusan apa-apa lah, lama tunggu baru aku bukak organizer dan aku tengok...opsss ada perhimpunan pagi...

Ada masih mengagahkan diri ke bilik perhimpunan, tetapi sudah sampai sessi pengucapan awam. Jadi aku undurkan diri, tak sanggup menjadi perhatian orang masuk di kala itu.

ok Selamat, dan jangan lupa lagi lain kali...

(ermm aku rasa macam aku perlukan PA untuk ingatkan aku on so many things)

Sabtu dan Ahad lepas, kami tidak kemana-mana lepak dan lepak kat rumah, boringnya...boring...boring...hari sabtu ok jugakler ada lah jugak keluar ke Serdang mencari lauk-lauk Ahad aku pujuk-pujuk darling pergi menebeng. Darling kata ok, tapi dah ada tetamu pulak datang bertandang.

Memang sejak kami berpindah ke Putrajay* ni memang rumah kami hampir setiap minggu ada sahaja tetamu datang. Ye lah Putrajay* ni bukankah antara lokosi orang bersantai-santai seisi keluarga pada hari minggu. Jadi kami dah macam duta Putrajay*. Tak apa hadir tetamu membawa rezeki. Jadi program Ahad kami, tidak jadi kerana kami meraikan tetamu yang hadir.

Cerita Najmi

Suatu hari babahnya pulang dari kerja, Najmi tengah makan nasi goreng, babahnya bagi salam, dan mendesak dia jawab salam, katanya, "Eh, mama kata kalau dalam mulut ada makanan mana boleh cakap," Opss darling terkena.

Sebelah malamnya, masa babahnya tengah bersolat, mama baring-baring dan minta Najmi tolong ambilkan remote astro untuk mama tukar-tukar channel, Najmi sibuk main mainan, dia jawab," Eh, mama yang nak tengok tv kan? mamalah ambik, tengok kite, kite main mainan kita ambik sendiri, mama nak tengok tv kenalah ambik sendiri jugak," oh! mama pulak kena. Ok, salah mama, sebab selalu mengelat bila Najmi minta tolong ambilkan mainan dia kalau dia nak main, dengan berkata, "kenapa suruh mama ambik? kan Najmi yang nak main, pergilah ambil sendiri kenapa suruh orang?" ermm kena tukar strategi.

Ok, ni pula cerita dia bersolat, (As I wrote kat Salina punya comment kat blog dia)

Suatu malam, babah tengah solat Isya' di dalam bilik solat di tingkat atas, dia pun kata nak ikut, jadi aku berikan dia sejadah yang kecil untuk dia, dia ambil air sembahnyang habis satu kepala di basuhnya, lantaklah...kemudian dia bentang sejadah dan mula ikut babah solat, aku pun biar je, dan kemudian aku onkan tv, dan seterika semua baju-baju untuk esok, bilik solat dan bilik iron tu sebelah menyebelah, aku buka volume kecik jer, bila dia dengar iklan kat tv yang dia suka, ("iklan, celcom, yang apek cina tua kawin ngan adibah nor kat sg. kinabatangan,") bila dia dengar iklan tu, dia berlari ke bilik sebelah tunggu iklan sampai habis, dan kemudian berlari ke blik solat dan terus sujud, ikut babahnya yang tengah sujud pada masa itu, aku bantai gelak sakan sorang-sorang sambil gosok baju.

Boleh pulak macam tu...berhenti kejap tengok iklan dan sambung solat pulak. Sama macam dia kecil-kecil dulu, masa mula pandai tengok tv, tengah menangis melalak kalau time iklan terus diam, bila habis iklan sambung menangis pulak.

So sweet to remember kan?

Itu belum lagi kes, "suruh mama kawin dengan babah sebab nak dapat adik(cikgu kata kalau nak dapat baby kena kawin dulu), bila kita tunjuk gambar mama dan babah dan kawin, jadi pengantin dia mengamuk marah-marah sebab mama dan babah 'pergi kawin' tak bawak dia, kenapa tinggal dia masa babah dan mama pergi kawin"

Aduh...babahnya kata, kalau kamu dah ada masa tu, idakler mama dan babah bersanding gitu, dah lama kena parang dah...he..he..








0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino