Penilaian prestasi huh!!...uuh!! aaaahhh!!! no komen (macam artis) macam nak isi borang pergi haji, karut betul..buat job list macam hapa tah
aku keja swasta dulu sonang jer, ada dua kolum dalam borang appraisal, satu kita isi, satu bos ini, contohnya
Bab A, Hasil Kerja
ada skala 1-5, dan ada beberapa kriteria yang kau kena tandakan, kita tandakan dulu keupayaan kita macam mana, kemudian kriteria B-penampilan diri, kau tandalah, kau selekeh ke lawa. kemudian kasi boss, boss panggil, dia akan kurang or tambah atas markah yang telah kau bagi untuk diri kau tadi. Bincang-bincang, dia bagitau prestasi kita for the year, tutup, habis cerita, kemudian soal gaji naik atau tidak..banyak ke sikit, adalah nilainya.
Kau keja gomen...huh tiga hari kau buat belum tentu boss kau agree. Abih camno?? Saya Yang Menurut Perintah.
First time aku masuk gomen dan pergi meeting selama 3 jam, aku rasa 'hangat' dan berfikir, kalau kat tempat lama aku, meeting 3 jam tu boleh buat 2-3 meeting. Kalau boss lama aku duduk meeting sampai 3 jam untuk perkara-perkara remeh, huh bunuh diri misai tu.
Ok tutup cerita itu.
Ini cerita baru...
Pagi tadi aku bertekak dengan boss kat Credit Card Center bagi AMban*. Bank gila ni dok promosi kredit kad dia kat depan Carefour Alamand* tahun lepas, dua tiga kali aku pegi tak jalan, kemudian kali ketiga aku pergi ada satu mamat melayu ni datang kempen, sebenarnya time tu aku tunggu member aku beratur membeli Rotiboy. Dia pun cakaplah.."ni free kak, tak payah bayar yearly fee. Hanya guna 12 kali setahun syaratnya, tak kisah sebarang nilai, isi minyak pun boleh," jadi aku fikir-fikir ok lah jugak, free tak kena bayar, isi minyak?? ermm ok tu, tak payah aku tinggalkan kereta pi bayar kat kaunter time nak isi minyak, sebab kadang-kadang aku bawak Najmi pergi isi minyak, risau juga tinggal anak dalam kereta.
Jadi aku isi borang dan faks kan slip gaji kemudian. Aku dapat..lepas aku ambil kad tu dua tiga bulan lepas, aku mula menerima panggilan dari Hotel tu promote itu ini, terima call dari agensi pelancongan, dari tah mana kompeni lagi..aku jadi sakit hati...ada antara pemanggil bgtau mereka dptkan nombor telefon dari bank tu. Mula-mula aku tak kisah sangat, tapi kalau dah tiga empat kali aku jadi hangin.
Aku call bank tu, dan minta cakap dengan boss kat kredit kad center tu. Staff dia kata nanti dia suruh boss dia call aku, aku cakap tak nak, aku jenuh tunggu, dah ler mula-mula mesin bodoh jawab, "terima kasih kerana memanggil bank bodoh kami, press 1 for english, tekan 2 untuk bahasa melayu, - aku tekan 2, kemudian mesin bangang tu cakap lagi, "tekan 1 untuk pertanyaan kad, tekan 2 utk tah hapa kejadah lagi, dan tekan 0 untuk bantuan, aku tekan 0. tunggu...dengar budak-budak nyanyi lagu-lagu ngok ngek...aku lagi hangin, kemudian keluar suara, 'operator kami sedang sibuk, sila tunggu atau sila tinggalkan pesanan dengan menekan dot., dua tiga kali aku tunggu kemudian aku tinggalkan mesej, haram depa tak call aku balik.
Ok berbalik cerita aku hangin tadi, malang budak pompuan nama Hani yang angkat tepon tu, aku berkeras nak juga cakap dengan boss dia, dia dolak dalik, saya customer awak ke boss awak customer awak? dia diam, kemudian dia cakap, oklah, dia sambung.
Dapat jer cakap dengan boss dia, aku menyemburkan...boss dia pun mintak maaf, akan siasatlah, ermm lantak kau lah, janji aku dah lepaskan geram.
sekian cerita hangat aku....
(huh..anti klimaks lah ending entry ni)
Luahan hati ramai isteri di dunia
3 hours ago
0 Komen:
Post a Comment