Wednesday, January 05, 2005

Semenanjung VS Borneo


Semenanjung VS Borneo

Lewat melalui e-mail group aku dengan geng pompuan aku masa belajar tu semalam, kami bercakap (or menaip sebenarnya) soal jodoh orang Semenanjung dan orang Borneo. Punca yang membawa kepada isu yang meleret-leret itu ialah aku cerita soal Najmi suka makan tomyam, kata seorang teman, Linda yang bertemu jodoh dengan orang Sarawak dan menetap di sana, Najmi nanti nak dapat orang Borneo, sebab orang Borneo suka makan sup-sup.

Aku membalas dan menulis..

“nasib baik anak aku tak suka sup dan rebus-rebus..
huhhh jgn lah dia cari bini org borneo...
aku dah ckp kat laki aku Najmi nanti biarlah kawin dengan anak yatim piatu,
senang tiap kali raya dia raya kat rumah aku jer...he..he...
lgpun aku ibu kaki kontrol, suruh dia cari bini org KL, Perak, Penang atau Kedah je,...ha..ha..”


kemudian isu ni meleret-leret, ada kawan sorang lagi, Jal orang Sabah bertemu jodoh orang utara dan kini menetap di PJ. Member siap bersyarah panjang, katanya

“pnut... selalunya... klu aper yang kita tak nak.. itulah yang kita akan dapat.... amboiii tak nak kawin org borneo.... nasib baik ler laki aku suka kat aku... dan dia paling suka makan sup... makanan rebus2 ni baik utk kesihatan.... terutamanya utk linda...yang dlm proses nak berpantang...

Kemudian kami saling berbalasan dan masing-masing dengan hujah masing-masing.
Bagi aku, kalau suatu hari nanti anak-anak sudah sampai jodoh, macam mana kita nak halang, itu pilihan mereka, macam mana mak bapak kita mertua kita menerima jodoh kita. Cuma aku berharap kawin orang mana pun yang penting duduklah di Semenanjung, he..he…

Aku ni duduk di Lembah Kelang, mak bapak duduk di Kedah sana pun selalu teringat nak balik rumah mak, kemudian macam sekarang abah sakit, tak boleh berjalan, sekurang-kurang time bulan puasa, raya kami balik jenguk orang tua, bawa mak pergi membeli barang utk raya, kalau ada kenduri kendara sedara mara, kami boleh bawa mak abah pegi.

Ermm entah harap-harap by the time come, anak aku akan pandai memilih pasangan mereka, dan pilihan itu tidak akan menyebabkan mereka berasa serba salah dan dalam dilemma. Terikat dengan pilihan hati dan ingin menjaga hati emak dan bapaknya.

Apa pendapat korang??


0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino