Friday, January 14, 2005

Bekalan letrik yang terputus...


Apabila tenaga tidak bertenaga...

Hampir seluruh KL terputus bekalan letrik...panas kita seketika yer..

Masa bekalan letrik terputus, aku sedang menerima kunjungan tetamu iaitu seorang "best woman blogger 2004" sedang kami rancak borak...bergossip-gossipan dan cerita perihal anak dan anak-anak...tiba-tiba bekalan letrik terputus.

Aku pun terus ajak akak tu pergi lunch terus. Kami pergi makan kat Taman Warisan. Lepas makan balik office, masih blackout. Aku dan member-member office bersembang-sembang kejap, dan memandangkan letrik standby ada, kami tutup plug utk pc tu, dan kami cucuk plus kipas, jadi idaklah panas sangat.

Aku call taska Najmi, kesian budak-budak taska berpanas, budak-budak tengah tidur, jadi aku tidak jadi ambil Najmi balik.

Bila letrik tak ada, pintu eletronik kami tidak berfungsi, dia berdenyit-denyit bunyi, udahla aku duduk tepi pintu, bingit betul. Sementara nak tunggu budak-budak technician offkan pintu yang auto lock tu. Office canggih-canggih susah betul.

Digital punch card pun tak berfungsi, ermm kalau sampai petang semua org plan nak balik awal he.he...ermmm kalau punch kad manual, yang kena masukkan kad dalam mesin punch card tu pakai letrik jugak ker?? dah lama tak guna punch card macam tu, dan dah lupa samaada punch kad tu pakai letrik ker? konpius la...

Cerita hari ini
Pagi tadi macam biasa, sambil aku bersiap-siap, aku keluar untuk memanaskan enjin kereta, baru je nak start enjin, terus alarm kereta berbunyi-bunyi, aku cuak terus panggilkan darling, nasib baik my darling hari ni off setelah dua tiga hari pulang lewat kerja..kerja..kerja...

Darling keluar dan selidik, katanya bateri dah lemah. ye lah dah nak masuk 3 tahun kami guna kereta tu belum pernah tukar bateri, sebab ia masih elok. Jadi aku call member office minta jemput kat rumah, mujurlah opis ni sebatang rokok jer kiranya dari rumah. Member office aku datang jemput dan hantar Najmi ke taska. Darling rileks kejap sebelum bawa kereta pergi bengkel.

Cerita Najmi
Dua tiga hari lepas, babahnya balik lewat dari kerja, sebab ada beberapa masalah di office, kejap-kejap call babah tanya bila babah nak balik, duduk berdua dengan mama, Najmi buat perangai mengada-ngada, macam hal menguji kesabaran. Aku kira dia hendak dapatkan lebih perhatian kot. Aku hilang sabar kadang-kadang. Benda remeh-remeh dia menjerit-jerit dan menangis-nangis. Aku jadi geram. Kalau dah geram aku buat tak peduli, bila kita tak pedulikan dia, lagi pulak menjadi-jadi...biasanya kalau dia dah tahap menangis melampau-lampau, aku akan call babahnya untuk sessi 'kaunseling' or man to man talk.

Only man know how to handle man. Lepas bercakap dengan babah dia akan ok, dan merasa puas. Mungkin teori 'tangan yang menyuapkan nasi ke mulut kita menjadikan hubungan roh kita dengan org yang menyuapkan makanan lebih rapat' aku kena akui teori itu benar. Najmi lebih tertib dan patuh pada babahnya, mungkin kerana babah sering menyuapkan makanan ke mulut Najmi (aku seorang kuat makan pedas, jadi nasi aku biasanya digaul dengan lauk yang pedas dan aku akan suruh darling suapkan nasi untuk Najmi kalau Najmi tidak mahu makan sendiri dan minta disuapkan nasi dari pinggan mama or babah, babah tidak suka pedas)

Jadi berbanding aku, babah lebih banyak menyuapkan nasi dari pinggan babah ke mulut Najmi, means mereka berkongsi nasi dipinggan yang sama. Kalau aku suapkan Najmi pun, nasi dia sendiri, tidak bercampur nasi aku. Aku rasa teori itu memang benar. Lagi pula babahnya garang dan sangat-sangat tegas. Anak dan emak biasalah banyak ragam dan songehnya. Kalau dengan babahnya dia ikut apa saja.

Sebab itu aku tidak risau sangat kalau dia kena tinggal bila aku out station, sebab kata babah, Najmi sangat OK kalau mereka berdua. Kalau dengan aku contohnya, dia nak minum sirap, jam-jam tu juga dia nak, kalau aku cakap kejap pun tak boleh, siapa tak hangin...kadang-kadang aku tengah siang ikan pun kena berhenti. Aduh..capek gue!!

Apa pun i love both them, my two hero...


0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino