Monday, December 13, 2004

Hujan di sana


Membaca dan mendengar...

Membaca dan mendengar berita di TV atau di akhbar seminggu dua ni semua bertumpukan kisah banjir yang melanda pantai timur. Kasihan mereka, rata-rata org kampung yang bergantung kepada cuaca untuk mendapatkan rezeki.

Dulu masa aku masih muda belia, zaman pakai kain sekolah kaler biru kehijauan tu, aku gembira sangat-sangat kalau hujan lebat, terutamanya kalau malam dan petang, sebab aku dapat tidur dengan best, sebab cuaca kat rumah aku panas, aku selalu berdoa, hujan la lama-lama...biar sejuk. Kemudian abah tegur, tak baik macam tu, kita cakap Alhamdulillah atas nikmat hujan membasahi bumi, dan berdoa semoga hujan cepat reda, kerana kata abah cuab bayangkan orang yang menoreh, kalau hujan dua tiga hari, dua tiga harilah dia tak menoreh.

Orang pergi ke laut, kalau hujan laut bergelora tidak dapat turun menangkap ikan, jadi mana mereka nak dapat duit nak belanja anak-anak sekolah. Jadi sampai sekarang kalau aku denagr berita pantai timur dilanda banjir, aku simpati dan berdoa semoga keadaan tidak berlarutan agar yang hendak ke laut boleh turun ke laut, dan yang mencari rezeki di darat dapat meneruskan usaha mereka. Mereka bukan makan gaji macam kita. Cukup bulan dapat gaji.

Tikus jangan ambil botol kita
Dua tiga hari lepas, semasa aku baring-baring dengan Najmi depan TV, kami bergurau-gurau dan tiba-tiba aku baut gurauan melampau dia pun sedikit angin, dicampaknya botol susunya. Kebetulan botol tu jatuh kat tepi peha aku dan aku kepitkan dia tak nampak botolnya, kemudian aku cakap "tak ader, botol Najmi tikus dan ambil, dia bawa lari ke rumah dia, anak dia tak der botol dia kasi anak dia, tu lah siapa suruh baling-baling botol," Najmi pun dah rasa sedih, dan aku pura-pura tidur. Kemudian aku dengar, dia berkomunikasi dengan tikus,
"Tikus, kasilah balik botol kita, kesian kita tak ada botol, tikus suruhlah mama tikus beli botol sendiri, kasilah balik botol kita," aku nak gelak tapi tahan.

Kemudian dia cakap lagi, " Nanti kita cakap babah kita tikus ambil botol kita, biar babah letak racun biar tikus mati," (this is refer to dia tengok aksi babah bubuh racun tikus bawah mesin basuh, dia tanya babah, kata babah kasi racun biar tikus mati) kemudian dia cakap lagi,
"Tikus, nanti kita kasi gula-gula kasilah botol kita balik," kemudian bila tidak ada respon dari tikus, dia pun sebak dan mula hendak menangis, dan aku cakap, "Najmi cakap kat tikus minta maaf," dan dia pun cakap, "kita minta maaf tikus, kita tak nak baling botol lagi, tikus kasilah botol kita balik," bila tikus 'tak bagi respon' dia pun sembamkan muka ke bantal dan menangis. Kemudian aku ambil balik botol dan kasi dia, "Nah, tikus kasi balik, tikus kata kalau balik lagi nanti dia gigit Najmi, tikus suruh Najmi tidur dan peluk mama," Dan kami tidur berpeluk-pelukan.

Bangun dari tidur Najmi dia mula main mainan dan bersepah, dan aku membebel, pok..pek..pok..pek... kemaslah..tak sukalah tengok bersepah, nanti babah bising, pok...pok..pok..pek... Najmi tak suka ke tengok rumah kita cantik, rumah kita bersih? Kemudian dia cakap, "rumah cantik dalam Casa Impian ke mama?" Aduh!!!! sabo je la...


3 Komen:

mizzwanda on 12:26 AM said...

aiseh..lawak2..so clever ah najmi nih hehe..cubit pipi sket!..casa impian!heheh

Anonymous said...

seronok baca keletah najmi. -kinky-

Anonymous said...

Hujan & banjir didaerah ku, jika ni musim pilihanraya bersusun-susun bot menawarkan perkhidmatan. Datin (isteri YB) aku kata, "takpe, biarlah mereka cari jalan sendiri musim banjir ni..." - HAMPEH

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino