Tuesday, November 30, 2004


Masih mood raya.

Hari Sabtu lepas diadakan rumah terbuka Aidil Fitri peringkat kebangsaan di Putrajaya ni. Orang luar Putrajaya berpusu-pusu datang, tapi kami yang duduk di sini pulak tak mau pergi sebab mesti sesak. Petang tu kami menerima tetamu, sedara mara darling I lah, kononnya mereka hendak pergi beraya kat Rumah terbuka tu, tapi bila tengok ‘keramaian’ di sana dan ditambah hujan-hujan pada petang tu mereka pun tak jadi hendak bertandang.

Hari Ahad seawal 10.30 pagi sudah ada tetamu datang berkunjung, iaitu, ex-baby sitter Najmi sekeluarga dari Cheras. Hampir tengahari baru diaorang balik. Elok je diaorang balik, kami pun dah rancang-rancang nak keluar beraya, terima satu call, family yang baru sampai dari Kedah pula nak datang bertandang.

Elok family dari Kedah beredar lebih kurang jam 4 ptg, daling kata, cepat semayang Asar lepas tu kita keluar pergi beraya, Elok kami dua beranak sudah bersiap, tunggu darling habis solat, sudah jiran sebelah rumah pulak datang beraya. Kami pun layan tetamu dahulu. Sudahnya, rancangan hendak keluar beraya lepas solat Zohor tertunda lagi. Tetamu pulang jam 5.30 ptg, kami pun bergegas bersiap-siap bergegas nak beraya juga sebab dah plan.

Kami menuju ke Semenyih, rumah abang ipar jalan jam teruk sepanjang Jalan Semenyih, menyebabkan kami sampai di sana sudah jam 7.15, lepas solat, makan-makan… kemudian kami beraya ke Cheras pula rumah ex-baby sitter Najmi yang dah kami anggap macam sedara sendiri. Ermm macam biasa Najmi kalau sampai sana mesti tak nak balik. Nasib baik beg dia da ready 5-6 helai baju.

Semalam pun nak pergi ambil dia, dia tak mau balik lagi, aku umpan dia, nak pergi beli mainan. Itu pun bermacam helah dan trick digunakan. Dia bijak mengumpan jugak, dia kata mama bawak Iya sekali (Iya tu cucu Mak Yam ex-baby sitter Najmi), aku tau trick dia, kalau bawak Iya, nanti dia tau aku mesti kena return Iya kembali ke rumah Mak Yam. Aku pun terror juga aku cakap, biar Iya mandi dulu, nanti Iya busuk dia berak dalam kereta. Helah aku berjaya.

Malamnya aku sibuk membelek majalah Anjung Seri, ermm aku nak menempah langsir, jadi aku membelek-belek fesyen-fesyen langsir dalam majalah. Daling nak yang simple tak nak ropol-ropol he..he.. biasalah lelaki, tapi tak apa yang pergi menempahnya aku..he..he..

Tips dari Mak Andeh
Sambil aku belek-belek majalah tu, Najmi pun sibuk-sibuk, aku guna trick yang diberi dalam blog http://makandeh.blogspot.com . Aku cakap, ni dalam majalah ni dia tulis, “ini buku mama, bukan buku Najmi, buku Najmi yang lain kat bilik,” tips dari Mak Andeh memang berkesan, Najmi menjawab, “Ooo, nanti kita ambil buku kita kat bilik,” dan dia pun suka ria membaca buku A, B, C dia. Wah..wah…tribute to Mak Andeh

Malam semasa kami atas katil nak tidur, aku masih sembang-sembang dengan darling, budak yang tidur katil kartun sebelah katil kami pun sebok bercakap juga, dengan gelak ketawa yang kuat,

Babah cakap, tidurlah esok nak pergi sekolah, dia pun pura-pura pejamkan mata, lebih kurang 2-3 minit tu dalring test, darling cakap, mama ni cantiklah, lawa, tak macam Najmi, (Najmi diam, pura-pura tidur) kemudian darling cakap lagi, jomlah mama, kita kelaur minum-minum Najmi dah tidur tinggal je (dia diam lagi) Kemudian dalrign cakap, “siapa hensem angkat tangan,” (Diam juga lagi,) kemudian darling Tanya lagi beberapa soalan, dia masih diam, last sekali Tanya, siapa dah tidur angkat tangan…..tupppp terus dia angkat tangan…..ha…ha………berderai kami gelak tengah-tengah malam….

Dia angkat tangan sebab nak bagitau dia dah tidur, tapi tak fikir bahawa bila dia angkat tangan bermakna dia belum tidur. Ermmm like father like son banyak trick nakal.



4 Komen:

Mar on 10:56 AM said...

najmi yang cute :)

MA on 3:28 PM said...

Hehe...okay lah tu. Dengan bebudak kena byk pakai psikologi bukan pukulogi. Kena selalu enforce-kan lama-lama jadi kebiasaan, insya allah dia tahu mana Mama punya, mana dia punya.

Unknown on 5:31 PM said...

heheh...kelako ler Najmi nih.

Kak Dy dah buat come back...macam album come back gitu..ala-ala artis. Tapi baru jer nulis sekali...jemput ler ke rumah baru http://dhanea.blogspot.com

OP Zaharin on 9:21 PM said...

bagus tektik tu. kena simpan dalam buku nih. hehehe buat persediaan awal....

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino