Friday, October 01, 2004

P-nut yang Penat..


Lepas balik dari Kuantan hari tu, masuk office 2 hari je, lepas tu aku cuti, balik Kedah, ambil Najmi kat Kedah. Kemudian hari Isnin 27-30 haribulan tu pulak ada kursus kat Perpustak*an Negara Mesia. Seronok berkursus sebab macam biasa, bidang aku memang dikuasai oleh 98% graduan UiTM, sebab hanya UiTM saja offer kursus tu, kalau U lain ada pun untuk kursus master, jadi kami pustakawan seluruh Malaysia saling mengenali. Kalau tak senior aku, junior aku, maka hari tu aku berkursus dengan para junior dan senior aku, apa lagi gamat.

Letih sepanjang minggu drive sejauh 80km pergi dan balik. Penat sangat. dan lenguh-lenguh kaki. Kereta manual pulak, dan aku tidak ada pilihan kena lalu jalan sungai besi - tun razak yang amat-amat gila sesaknya. Sakit hati semuanya...eeeiiii...

Ada member bagitau ada member dia kena posting ke Sungai Petani berminat nak balik kerja kat KL sebab akan berkahwin dengan seorang dan bakal suaminya kerja di KL. Wahhh kalaulah my darling kerja gomen, aku bodek-bodek dia supaya ikut bertukar ke SP, tapi apakan daya, sidia kerja swasta, mana boleh tukar suka hati jer. Bayangkan kalau aku duduk SP, mak awal-awal lagi dah offer nak jaga Najmi, tak mau bagi orang lain jaga cucu dia. Selalu aku bagi RM***, + kalau mak jaga Najmi lagi kasi lagi 200, ermmm boleh mak simpan lebih sikit. Kemudian simpan duit lagi, ye lah, sewa rumah rumah, kos sara hidup murah, kau pergi pasar tani, beli ikan sepinggan lima ringgit jer, or kalau dah tutup pasar, kau boleh dapat 3 pinggan 10 ringgit.

Sotong sekilo baru 10-12 ringgit, kat Putrajaya paling murah 16 ringgit. Pucuk paku seikat 50 sen, sini singgit. Peh tu jalan tak jam, peh tu kau boleh jimat duit minyak simpan duit boleh beli rumah. Kat Kedah kalau bajet 150k, kalau boleh dapat rumah macam banglo. kalau kat KL, rumah teres setingkat pun belum tentu kau dapat. Ada kawan aku kerja kerani bank je kat SP, boleh beli rumah 100k, kat kawasan elit ala-ala Bukit Antarabangsa lagik.

Tapi itu imaginasi aku jer la...yang pasti untuk beberapa tahun ni aku masih lagi akan jadi penghuni bandaraya pintar ini.

Hari ni masuk office, ada member-member buat jamuan, makan free lagi.

Masa aku kursus hari tu, salah seorang pengajarnya ialah seorang wanita melayu, berusia 38 tahun dan mukanya sweet, sebab ayahnya pakistan dan maknya malaysian, comel, body tip top, anak 4, yang sulung sudah berusia 12 tahun. Dia ceria, but rupanya dia seorang ibu tunggal. Dia berpisah dengan husband dia. Tapi kata dia, "i'm happy being a single mother," tabik tujuh lapis...

Esok aku akan pergi kenduri seorang member kamceng kat itm dulu, wedding aku dulu dia redah pi SP naik bas dari Sungkai, takkan kenduri dia aku tak pi kot.

Najmi ni sejak balik dari kampung kamceng semacam dengan babahnya, jeles pulak aku nengok. Kejap nak babah mandikan, babah pakaikan baju, babah tidurkan dia, skrng dah tak mau pergi taska naik kereta dengan mama, nak naik motor dengan babah. Aku nak pergi belikan helmetlah untuk dia, untuk keselematan dia. Semua-semua nak babah...nak makan pun kena babah suapkan...

Jeles ada, lega pun ada sebab aku boleh rileks-rileks baca novel tanpa gangguan. Opss...



3 Komen:

Zareda Norman on 5:52 PM said...

wow bizinya pinut.. Najmi dah balik Kl ek.. heheh

Nida Shaari on 1:39 PM said...

hehehe patut la bila sebut nama kak p-nut kat abang ipar saya, dia xder problem untuk mengenali siapakah gerangan orang nya... rupa2nya memang librarian nih memang saling mengenali antara satu sama lain sebab semuanya dari ITM jer..

Anonymous said...

Lan:

kursus?ler...

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino