Tuesday, June 14, 2011

Pengakuan kisah benar.


Semalam, saya mencari maklumat sikit kat internet tentang kehamilan. heeppp jangan speku, saya tak pregnant, tapi maklumat ni untuk sorang kawan bertanya mengenai something pasal risiko kehamilan, dan saya adalah wanita terpilih yang mengandung dengan risiko tinggi kan? maka saya tempat refer pulak jadinya. Dalam dok cari, tetiba entah cemana, terbawa saya ke sesuatu yang sudah saya lupakan.. Hiks.. baru semalam kan saya cerita saya pernah berkarya, saya pernah bercita-cita menjadi penulis hehehehe.. Saya jumpa cerpen lama saya yang saya hasilkan tahun 2001. Beberapa bulan selepas saya melahirkan abang Najmi.

Tajuk cerpen itu "Rindunya Nura Pada Abang" haha saya cuba google, dan meng'yahoo' cari mengenai cerpen ni.. ayooo rupanya banyak blog/forum/email yang foward dan letak cerpen ni kat blog mereka. Ada yang mengaku cerpen mereka sendiri.. :-(  yang ini --> cerpen-sesuatu-yang-hilang/ mengaku ini cerpen pertama dia? What?? setelah 10 tahun?? bersepah dah orang lain baca, dia kata dia punya, sangat berani.. ehehehe, biarlah mungkin dia excited.

Yang ini katanya author cepen ni serindit. Eheheeh tak pe biarkan la.. ada banyak lagi la... maleh saya nak letak link, boleh digoogle sendiri.

Tapi hari ini saya nak buat pengakuan, cerpen RINDUNYA NURA PADA ABANG tu, sumpah ditulis oleh saya. Hahaha siap sumpah ko.. Actually saya buat cerpen tu berdasarkan sedikit cerita benar, masa saya pregnantkan Najmi, kan lama saya duduk wad, so ada satu kakak ni, dia pregnant, tapi berisiko, rahimnya bukan dikedudukan yang betul, doktor kata peluang dia pregnant cuma 5% sahaja, tetapi Allah berkuasa ke atas segalanya kan, Kun Fa Ya Kun. Maka kehamilan itu terjadi, tetapi dengan risiko yang tinggi. Akak ni anak yatim, tiada emak bapak, selalu saya borak ngan dia. Lepas bersalin, saya suka melepak kat forum Melayu.com (MDC)yang sungguh femes tahun-tahun itu. Saya suka lepak di Pusat Karya kat MDC, daripada suka membaca cerpen, saya pun terfikir nak bikin satu. Maka terhasilnya Rindunya Nura Pada Abang, ikutkan saya buatkan ia dua cerpen, episod 1 "Rindunya Nura Pada Abang" kisah Nura yang rindukan suaminya, episod ke2 "Rindunya Abang Pada Nura" cerita kisah kerinduan Hilmi pada arwah Nura.

Hahaha tapi cerpen ini mendapat sambutan menggalakkan bila publish yang pertama itu, maka kemudian itu yang terhasil yang kedua, sambungan selepas Nura meninggal. Saya karang cerpen ni di microsoft words, kemudian pindahkan ke forum MDC, ehehe yang garis-garis putus-putus tak tau nak ejas cemana, bila masuk forum maleh nak ejas dah. Kini setelah 10 tahun baru saya teringat dan berjumpa kembali cerpen ni.. ahaks, saya karang cerpen ni masa keja di ICOM yang bosan itu dahulu, banyak masa, maka mengarang cerpen. Saya gunakan nama pena NAZMI hiks, gabungan dari nama saya S****NAZ dan MIor.. ahaks... tah hapa je masa tu..

Satu cerpen saya buat ialah semuanya kerana WEN 5994, pun sama saya postkan ke MDC juga, yang ini pun banyak sambutan, heheh tapi tiada sambungan. Cerpen ni saya guna nama Afie sebagai salah satu watak dalam cerpen ni yang nakal, sempena sorang sahabat saya masa kat UiTM dulu yang memang nakal dan suka menyakat, tapi mempunyai aura membuatkan awek-awek cair kerana renungan mata dia yang cute.ahahah dan no kereta ni ialah WEN no keter lama kami, dan plat tu je tukar eheheh. Dan ada lagi beberapa cerpen saya post, tetapi nak cari balik pun tak der dah, sebab kat MDC yang ada sekarang paling lama pun karya tahun 2005. Sedangkan saya aktif sekitar tahun 2000-2002 saja.

Nostalgia. Bila imbau balik semangat untuk saya menulis kembali berkobar-kobar. Hahaha tambah pulak pengaruh Nora Elena ni, terus berangan nak tulis skrip drama ala cerpen Rindunya Nura Pada Abang. Wahhhh berangan ko... ampeh sangat.
Pada yang belum pernah baca... boleh baca disini ek... ahahah ada kat bawah entry ni je.. tp sajer letak link.. senang nak refer nanti. Kalau ada orang lain claim ni hak dia, meh sini tampor sedas... hahaha, benda lamaaaa la... bukti-bukti pun takder simpan, eheheh ada la print dulu, tp entah kat mana letak tah.. forum MDC pun byk kali tukar admin, so post lama-lama semua ke laut sudah. eheheh takper kita simpan sebagai kenangan...




Kalau ada sesiapa dah pernah terbaca cerpen yang difoward-fowardkan tu.. ehehehe tahulah kalian penulisnya yang asli ialah saya. Kelakor la beb.. nak gelak haku sekarang kalo baca balik.. jiwang siot wa dulu...

14 Komen:

Anonymous said...

laaaaaa akak ke penulis cerpen ni.. ahahha cerpen rindunya nura pada abang tu saya baca masa student dulu, kawan foward, siap nangis lagi baca dalam lab, kemudian terus print, ada lagi saya simpan sampai hari ni.. eheheh nanti leh minta otogeraf...

~Ija~

CidaZam on 11:29 AM said...

ALAAA kak pnut banyak kerja ni!!! hahah kan dah tersangkut baca! haiyak... nanti dah baca ku komen...

aNiS tHe BumbleBee on 12:12 PM said...

wuhuuu!! besttt!!!

kak pnut,nnti kalo jumpa nk otograp tauuu!!!

mama4A's on 1:37 PM said...

nak baca gak... t sy free sy baca..

kak nas, bukan skrg ada pertandingan tulis cerpen ker? pe lagik, asah balik pensil tu k... ekekeke..

Pnut on 1:51 PM said...

Ija-eheheeh kat mana kamu baca??? akak dah lupa..

Cida-baca jgn tak baca..ehehheh malu aiiii

Anis-ye boleh minta otograp.. jgn lupa ole-oleh dari sri lanka

Selly-eheheh skrang otak dah tumpul.. males pun ye

Angah on 2:08 PM said...

*mata terbeliak* akak ke penulisnya kakkkkkk..

lama dah baca dan sangat suka taw..

teruskan menulis kak..buat skrip drama mesti malatops...

Anonymous said...

kak pnuttttttttttttttttttt

baru ku tahu, cerpen yang ku sukai ini akak la penulis nya..

saya dulu join forum mdc tu juga, mmg tau cerpen ni paling tinggi hits masa tu,

dan kemudian ianya tersebar...

kak jadikah novel atau skrip tv kakkkkk..eheheheh saya lak over....

Nadya

rohayaroy on 4:56 PM said...

pnuuuuuuuuuuuttttt lom baca lagi.. akak pon peminat cerpen... akan akak baca.. waaaahhhh bersemangat ni.... tak sangka.. lom baca lagi dah tau dah mesti besttt!!! kat blog awk ni pon ayat2 awak best untuk dibaca.. ini kan pulak cerpen awk.. jap2 akak baca ek..

Zareda Norman on 10:50 PM said...

terer lah hangpinut

che kiah ni pandai tulis surat cinta aje.. heheh

Anonymous said...

kak pinut.. saya suka jugak cerpen tu.
kak mula la tulis novel sikit2 kak, pastu cari publisher..:-)

siapa tahu tuah ayam nampak di kaki

all the best okay!

tea

Anonymous said...

Pnut

saya ada baca cerpen, ni banyak kali. Malah ada student saya kantoi ciplak cerpen ni untuk tugasan. Silap besar dia, sebab saya dah baca dulu kat internet. Saya tak tau pulak awak penulisnya, tahniah pnut, as lecturer sastera, saya rasa pnut mmg berpotensi untuk pergi jauh, gilap la pnut, idea menarik, cuma perkemaskan struktur bahasa dan tanda bacaan sepatutnya. Jangan ambil hati komen saya.

Anyway saya tersentuh hati dengan cerita Rindunya Nura Pada Abang tu.

Marlihah

MUHSINA on 10:13 AM said...

pnut...wah! speechless

pernah dapat thru emel, siap ada tulis kat situ, kisah benar...beria2 haku baca siap teroyak lagi...rupanya si penulis ku kenal...

Luna said...

kelesss kak pnut...mmg sedih la baca cerpen tuh,certain part terkena pd diri sendiri..

Orked on 4:55 PM said...

saya pun penah baca cerpen ni lama dah dulu. kak pnut rupanya yg tulis! syabas!

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino