Saturday, October 23, 2010

Jadi Mak Tiri


pheeewwww baru lepas menjadi mak tiri sat tadi...
Si abang kepit, peluk adik dia sampai budak tu meraung, menangis-nangis.. ingatkan pasai apa..rupanya rimas kena kepit macam tu..

sooo sebagai balasan atas 'kebaikan' si abang buat, satu tamparan mak tiri higgap kat peha, dan satu cubitan kat peha, hambek.. geram betoi.. selalu sangat buat kat adik dia macam tu. Suka menyakat.

Tu hari Selasa ni dia nak periksa akhir tahun, pagi tadi suruh dia baca buku, ulangkaji, dia bantai baca komik detektif Conan. Dia kata dia boleh dapat 5A, eeeiii geram rasanya. Dia ingat senang-senang nak dapat 5A tanpa berusaha. Ye lah, walaupun sebelum-sebelum ni ada la dia dapat result ok, walau tak gigih mana pun, tapi tak semestinya akan datang pun boleh dapat result macam tu. Ermmm boys is always boys aaaarrr...

Kita marah dia suruh dia belajar kuat sikit, kalau tak dapat result ok, mama tak marah, at least abang try, dia jawab, tapi kalau kita belajar kuat-kuat, pastu tak dapat 5A, kita je yg frust, kalau tak belajar kuat-kuat, kemudian dapat result teruk, tak la kita geram sangat. Ayooooooooooo pitam mak hang abang oiii..

Cuba habaq mai.. lagu mana lagi nak buat ni? anak teruna korang camni gak ke? atau anak saya sorang je camni? Saya maleh la nak jadi mak tiri sangat, sebab result-result dia sebelum ni tak la teruk sangat, up and down la, subjek ni score bagus, subjek itu lak tak berapa score. Tapi tu la, over rileks lak dia.. ehehehe ke mak dia over?? part mak dia over tu sure ramai angguk-angguk kepala tu hahah bukan apa, tengok blog mak-mak anak-anak dara baya-baya dia dok cerita anak dara depa rajin belek buku, buat latihan, baca buku.. gigih, tetiba mak si hero ni cuak, ehh apsal anak aku tak camtu? Eh biasalah emak, memang over, tak caya tanya emak-emak yang anak dia nak periksa UPSR, PMR atau SPM, mak dia tak lena tidoq.. anak bujang dia selamba leh main dam ular lagi.

Kak Yan, ada 3 hero, hero-hero kak yan dulu camner?

9 Komen:

MA on 11:40 PM said...

Hehe...selamat ler menjadi mak tiri sampai 18 tahun...budak lelaki ni banyak sangat autanya...


I gelak baca kisah you dgn Najmi ni, teringat kisah anak-anak I time-time besar tu. Bab komik Detektif Conan tu bukan budak kecik aje tahu, si Abang sampai sekarang dok baca lagi...siap berkotak-kotak dia simpan setiap issue sejak bertahun-tahun dulu tak bagi buang. Kalaulah dia buat macam tu dengan past year exam questions, sejuk gak hati ni ek?

ieda on 11:27 AM said...

pandai plk dia menjawab...sib baik bukan depan saya.kalau depan saya mesti saya dah...
...gelak...kahkahkah..

pnut..takyah la stress2 sgt.agaknya masa dlm kelas dia dah fokus tu yg kat rumah dia relax ja.budak lelaki selalunya macam tu....kawan2 saya yg terer2 kat sekolah dulu cakap mcm tu bila saya tanya awat hgpa selalu score sedangkan dok tgk hgpa macam tak study ja.

hOtMaMa on 6:57 PM said...

saya anak sorang nie pun selalu jd mak tiri gak...!! klu ada 2 org yg tu kacau yg nie... klu ada sorang cam saya, dok kirai sana sepah sini.. hazabbbbbb!haha

Unknown on 9:48 PM said...

Bijak2 bdak zaman skrg jawab kan....tgok abak-anak sedara mcm tu, nak marah pon boleh jd nak gelak...hhuhuhu

Hayati on 4:34 AM said...

Kerja macam tu selalu husband kak yati buat masa anak-anak dia kecik dulu. Menjerit la budak-budak tu kena kepit. Sakit telinga kak yati dengar depa menjerit tapi itu kerja babah dia.

Unknown on 10:16 AM said...

nasib baiklah kamu bagitau..silap lah ..ishhhh sabar ajerlah akak ni kan..

Kak Lia on 11:01 AM said...

akak pon tk tau la cam ne hero tamil tu esok2....la ni...baru 6 taun...mcm2 alasan dia bagi....nk push sgt pun serba salah....

suriani on 4:54 PM said...

anak saya rupa tu jugak.. sokmo kena jerit soh study. padahal bukannya budak pandai (past experience, saya taulah). all the time dia kata dah ulangkaji, ntah bila sebenarnya... sampai dah maleh.. tapi baca komik, mmg terror, siap buleh hafal word by word, kan?

maklimah on 7:35 PM said...

salam, kak p nut!
agaknya cam nilah mak saya duk bengang kat saya masa kecik2 dulu... saya memang pembaca setia komik, detektif conan, penyiasat remaja kindaichi, dragon ball, doraemon... u name it... mak saya xlarat duk nak beletiaq dah! pasal bila abang & adik saya pon duk menumpang sama, jadi ada geng nak 'melawan' mak... time2 nak exam lah seronok nak baca... escapism kut?!! hehehe
relax kak pnut, saya rasa in a way, baca bahan2 bacaan sebegitu membantu kreativiti dan berfikir di luar kotak,meredakan stress.... cuma perlu dikawal sebab tidak dinafikan ada juga bahan2 sebegitu yang tidak sesuai dibaca oleh kanak2...
alhamdulillah, abang saya sekarang seorang akauntan lulusan luar negara, adik saya sedang menyudahkan Master di UPM dan saya sendiri sedang menyiapkan PhD <---bukan nak riak (terjangkit penyakit kak p nut sket, sbb banyak sgt baca pnut online... ahaks!)

salam sayang, doakan perjalanan saya dimudahkan Ilahi, teruskan 'berkarya' dan memberi inspirasi...

Chemal

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino