Tuesday, July 20, 2010

Que Haidar nak berhenti berlakon???


Laskar Pelangi

Ada sesapa tengok itu movie Laskar Pelangi pada hari Ahad malam nan silam (eh ahad ke? sabtu ke?Jumaat?? lupe lak..) saya sms pada beberapa rakan yang baca blog dan dingati, kerana saya pun dah lupe masa saya tulis pasal laskar pelangi itu hari semua orang macam excited nak tgk, tapi saya lupe siapa yang siap nak cari vcd bagai tu, makanya saya sms pada yang terlintas diingatan saya, andai kalian menerima sms itu, sile terharu dan berfikir bahawa, anda dalam ingatan saya. Ada dua orang reply kata rumah takde chenel Citra, hiks.. sorry, tak le dapat layan rancangan spontan ek...dan dua sms kata rumah depa takder astro.. erkk yang tu lagiii la acik tak daper nak nolong..ehehehe..

Saper yang dah tengok tu? best kan??? dua kali kami tengok, pun dua kali tetap nak cakap best, dan anak-anak buah saya yang tak pernah tengok pun duduk melekat melayan citer tu. Jadi kalau nak tengok lagi bila ulangan, selak-selak la buku asteruk tu tengok bile lagi ulangan citer ni. Pastu letak reminder dalam HP, ehhehe

Ada baca kesah Que Haidar nak bersara?? Saya edit-edit berita dari BH Online
APABILA pemegang trofi Pelakon Filem Lelaki Popular Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2008 dan 2009, Que Haidar, memaklumkan hasratnya untuk berhenti berlakon, ramai di kalangan peminat serta penggiat filem yang berasakan betapa ‘persaraan’ aktor itu satu kerugian besar pada industri perfileman negara.

Que dilihat antara bintang muda yang mempunyai pengaruh besar dalam dunia lakonan tempatan, berikutan bakat hebat yang ada dalam dirinya. Daripada filem Rock hingga Lagenda Budak Setan, Que sentiasa memberikan persembahan terbaik apabila beraksi di layar lebar. Daripada usahanya itu, pelakon lelaki berusia 31 tahun ini selayaknya dilabel anak wayang sebenar.

Jika dulu, saya berlakon untuk kepuasan dan diri saya seorang, tetapi kini tidak lagi boleh berfikiran sedemikian. Saya sudah ada keluarga yang perlu diberikan perhatian. Saya harus bekerja lebih keras untuk memastikan keperluan mereka dapat ditunaikan.

"Berlakon ada pasang surutnya. Sewaktu diri kita popular, mungkin tawaran berlakon tidak menjadi masalah besar. Tetapi bagaimana pula setelah kita kurang masyhur? Jadi, saya memerlukan pelan sokongan bagi menjamin masa depan lebih baik untuk diri dan famili," katanya.

"Jika dilihat kepada pelakon berjaya yang lain, mereka mempunyai sokongan. Contohnya Rosyam, dia berlakon dan turut menerbitkan drama mahupun program televisyen. Farid pula boleh mengarah dan menulis skrip, begitu juga Zul Huzaimi. Pierre Andre juga menulis skrip dan mengarah, selain bergelar pelakon. Saya pula hanya berlakon semata-mata.

"Saya pernah ditawarkan mengarahkan filem, tetapi saya tolak. Saya tidak mahu melakukan sesuatu perkara yang ‘cuba’ mengarah dan akhirnya menjadi sampah. Saya ialah seorang pelakon," ujarnya ketika dihubungi baru-baru ini.

Begitupun, katanya, ‘persaraannya’ daripada lakonan bukanlah bersifat mutlak. Dia tidak menolak kemungkinan kembali beraksi di depan kamera sekiranya tiba-tiba ditawarkan watak yang benar-benar menarik, serta datang kepadanya pada waktu yang sesuai.

"Jika masih ada produser yang sudi memanggil saya berlakon, serta tawarkan pula watak yang betul-betul menarik minat saya, sudah tentu saya akan melakukan pertimbangan sewajarnya. Saya tidak berkata yang saya akan berhenti berlakon untuk selama-lama.


Saya suka Que Haidar, dan saya raya memang sayang kalau dia berhenti berlakon. Dia berbakat, dalam filem Rock, dia menjadi, dalam Zombie Kampung Pisang, menjadi, jadi laki ganas dalam Lagenda Budak Setan, dalam Gangster ke, dalam Castelo ke, KL Menjerit ke ape tak.. semua jadi je.. Baru ni berlakon telemovie jadi pondan pun jadi ouls... Mak suke...

Sayang la kalau dia betul berhenti berlakon.

Bila baca gossip forumer, besalah, depa kata dia kena queen kontrol, i dunno, acik tak jadi bibik dia, so that gue tak duk serumah ngan depa, mana acik tau betul ke dak queen kontrol.

Tapi saya rasa Que buat tindakan bijak. Ye lah menantu Tan Sri beb, takkan nak sara anak bini dengan berlakon je, macam dia kata le, tak kaya mana pun berlakon. Buatlah something untuk masa depan, yang terjamin. Rosyam Nor yang dah kertu tu pun orang dah muak balik-balik muka dia je jadi hero, tak hero muda, hero tua, ye la..gue pun boring dah Bang Rosyam, terbaru katanya ada drama bersiri Isabella, tgk iklan drama ni cam leweh-leweh, jenis paksa-paksa orang sedih, jenih paksa-paksa orang tertekan.. bosan la.. ni drama specis Rasyid Sibir ni, ape daaaa.. itu lama punya pesen, ini zaman, Kabir Bhatia pun time occay.

But i think Que matang kerana membuat keputusan yang bijak dalam hidup dia, fokus pada keluarga, dan fikir masa depan, maklumlah dapat isteri memang high taste dan fokus pada masa depan, so masa depan dalam dunia lakonan ni kemana sangat kan?? Yusuf Haslam tu pun kaya bukan sebab berlakon, tapi produser. Eh kalau ada modal, saya pun nak jadi produser la.. leh kaya.. eheheh tetiba, nak jadi produser.. saya bilang kalau.. kalau.. kalau occay.

Ok tu je.. tata.. tetiba sapinat menulis mengenai dunia hiburan.. korang redho je la baca blog pompuan sengal macam saya, apa terlintas lam otak dia nak tulis, dia tulis je.. okeh bebeh.

P/s terima kasih pada cikgu Bahasa Melayu SPM kerana mengajar cara membuat ringkasan dari petikan akhbar.. (berguna juga ilmu ni ek, walau bukan kerja sebagai wartawan, tapi kepada penulis blog..ahaha)

12 Komen:

najmi on 1:27 PM said...

ada tayang filem laskar pelangi ker astro wenco? ruginya tak dpt tengok nasib baik dalam laptop ni ada copy filem tu. bagus kan wenco filem tu, kagum dan bersemangat jer tengok. pastu nak dibandingkan dengan novelnya pun takde ler lari sangat jalan ceritanya cuma disesuaikan untuk tayangan jer. Saya suka lakonan que haidar dalam drama matahari yang tayangkan astro tahun bila dah lupa. lakonan dia sempoi jer.

Kauthar on 1:45 PM said...

saya tgk last week..dvd pinjam dari kawan ofis..memang best sangat..walaupun pelakon kanak2 tapi lakonan diaorang mantap..saya boleh gelak dan menangis dalam satu masa..sangat real! rasa macam nak beli dvd tu utk buat koleksi :D

p/s:bilalah agaknya 'orang kita' akan produce cerita2 seperti ini?

Kauthar on 1:48 PM said...

....(sambungan)

saya suka Que jugak..waaaa....

peej on 1:54 PM said...

pija pun suka que. dia berlakon sangat best. menusuk ke kalbu. wahhh. ayat tak tahan.

ala tah2 dia nanti macam azhar sulaiman dulu. sambung study la apa la. sbb kawin ngan anak org kayo. pastu last2 nanti berlakon balik. sebab minat yang tebal la apa la.
harapnya macam tu la kan :D

Pnut on 2:28 PM said...

Najmi-filem laskar pelangi ni kalau bawa ke grammy awards/oscar ke.. kompem leh dpt award.. cinematografi dia kelas, jalan cerita..semua best

Kauthar-ada jual ke vcd dia?? macam tak penah jumpe je..

Pija-haah, Azhar Sulaiman lagi, siap dengan bini-bini dia berlakon... erkk tp Azhar ni graduate architecture, dia leh cari makan dengan kelulusan dia, dan bisnes pun mantap... Que ni graduate dalam bidang lakonan, ehheh wait and see la...

Kauthar on 5:19 PM said...

Kak pnut..dvd tu kawan saya beli kat indonesia..tak pastile ada ke tak kt cni kan?baru plan nk p cari nih..

Zareda Norman on 5:43 PM said...

zar suka que, dalam zombi kg pisang dia sangat real.. tak deler asik asik jadi hero, jadi anak org kaya jadi boyfren romantis macam anak pak noor hihiihihi..

Wah zar dalam ingatanmu pinut.. TQ for reminder tapi che kiah tak subscribe citra.. nan ado..

amrie on 11:22 PM said...

terima kasih kerana sudi meng-sms saya... sy kat kampung masa tu... ada wat doa selamat... tu yg x sempat balas...terharu sbb masih diingati blogger popular cam kak pnut (amacam... kembang dah ke? ke saya nak kena puji lagi? hahaha)

Laskar Pelangi - masa gi Indonesia dulu, ada member pesan suruh cari VCD dier... saya beli la jugak satu sebab nak tgk apa yang best sangat sampai dia beriya suh beli nak buat koleksi (padahal dia ada dah yg d/load kat internet)... rupanya mmg bagus citer tu... sesuai sangat la ditayangkan masa Hari Guru ke apa... si Lintang tu, sanggup kayuh basikal berbatu-batu nak gi sekolah... ni yg patut kita tgk... ni x, kalo hari guru je, tema drama cikgu bandar tensen masuk skolah kg, pastu susah nak sesuaikan diri, kena pulau org kg, last2 ok... laskar pelangi adalah sangat bukan happy ending (betapa nak membuktikan yg hidup x selalunya indah)... dgr kata ada laskar pelangi 2... tak sabar la nak tengok...

Que Haidar - paling suka dia dalam zombie kg pisang... hahaha...apa pun, bagus lah dia jenis beringat... bukan nak kata apa... kalo tgk kat Melodi/berita, berapa ramai artis yg bila sakit or dah tua, terpaksa mintak bantuan... kesian jugak bila tengok... dia mmg dah macam tu kita x leh kata apa la... paling2 pun bagi sumbangan yang termampu... tp artis lain yg masih muda ni patutnyer amik la iktibar ke apa...

motif tulis panjang2 kat comment box org, tp blog sendiri x ber-update! hahaha... sorry kak pnut... terover lak bagi komen! hahaha

Pnut on 8:09 AM said...

Kauthar-kat malaysia macam takder le, tk prnh jumpe..

Zar-zombie kampung pisang tu mmg suka Que berlakon, dengan slang kelantan dia..eheheh comei je..

Amrie-takper, sile update blog anda di komen box saya, aiman tak kesah...eheheh

ZuNas77 on 10:11 AM said...

kak P-nut. saya pun mau terjebak la tgk Laskar Pelangi tuh. hehe

Que mmg pelakon hebat. campak je la apa2 role kat dia semua menjadi kan. tapi bagus la dia fikir future. mmg tak boleh bawa ke mana sgt if harap berlakon sahaja.

Abg sy tgh keje ngan Rosyam buat drama Isabella tu. shooting bkn main gi London, Paris bagai. tp tak tau la best ke tak. kalau tgk iklan, mmg mcm typical drama2 Rosyam yg lain gak. balik2 dia hero gak. hehe..matilah, kutuk production abg sndiri..hehe

Angah on 12:02 PM said...

umah angah ler yg takde astro tuh huhuhu.. baru mohon balik, nak hangkut yang dari klang macam tak logik kan..

mirah on 5:05 PM said...

hihi akak, terima kasih atas ingatan. Ya rumah saya jugalah yg takde astro tu tp saya dah tgk cerita tu kat you tube thn lps. memang best. Gigih tu download dan tgk sampai habis. Sukar nak cari real life sebegitu kat malaysia ni. Kalau ada, tlg buat jalan cerita then hantar pd penulis skrip. Ad yang sudi ke? huhu..

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino