Wednesday, July 21, 2010

Ada apa dengan raya??


Ok ini adalah update paling terkini-Encik RUDI yang berkhidmat untuk negara di bumi Indonesia, telah bersetuju untuk keluar membeli cd ni pada malam hari ini, dan esok ada kawan dia akan pulang ke Malaysia, jadi berita baik utk ouls... saper nak dvd @ CVD LASKAR PELANGI, sile roger makcik gemuk ni, plis sms me 013-397 4760, Rudi kata bagtau dia berapa saya nak, sebelum jam 5ptg ini hari.. plis kalau korang nak sile direct sms saya ok. tak rugi beli buat koleksi, anak-anak kita patut tengok cemana kesusahan anak-anak orang miskin belajar dalam serba kekurangan. citer ni sedih dia, adalah natural, tak der ayat leleh-lelah, emosi-emosi meruntun-runtun jiwa, simple je, kita sedih bila tengok anak-anak ni gotong royang baiki sekolah mereka yang hampir roboh, kita sedih bila ada pelajar yang tidak sabar tunggu bapaknya pulang dari laut, kerana nak segera pegi sekolah, emak dah mati, dia kena jaga adik-adik. Kita sedih bila anak-anak bandar belajar mengira dengan kalkulator, tetapi meraka mengira guna batang lidi. ok roger me ek??? Kalau anda seorang pendidik, amat sesuai tayangkan kat sekolah tiem hari guru ka.. Harga DVD=RM15-murah tu...oriii lagik...

Makluman
Hentikan bertanya saya mana nak dapat vcd laskar pelangi, sunguhnya tidak ku tahu saamada vcd itu wujud atau tidak di bumi Malaya, sebab citer tu dari Indon, kalau rajin sile donlod dari youtube, i telllll uuuuu citer best sangat, kalau korang rasa tak best, sile terjun lombong. ok enufff

Pernah tak korang rasa macam boringnya.. boring sangat, dan malas tahap ular sawa, iaitu mau melengkaq ja kejanya..duduk-duduk santai, lepak-lepak dalam bilik, baca novel, pastu keluar bilik, bancuh ayaq oren satu mug, pi lepak-lepak santai depan tv pulak.. pastu boring, masuk tidoqqqqqq sampai tilam bilik tu sendiri rasa cam nak humban diri ko yang gemuk tu campak dan biar pengsan terpenyet tilam sendiri.. dan kemudian, tiba-tiba tilam tu marah-marah, sebab asyik dia je kena hempap, kali ni dia lak nak hempap ko, ok itu imiginasi orang tak berapa cukup akal

Elllehhh jangan kelentong la..korang pun yang boring keja tu kompem ada imiginasi nak bersantai gitu ye dak... nak-nak tima hari kerja ni, anak-anak pegi sekolah, laki korang pi keja, korang duk je rileks-rileks sampai lebam.. sorga ok.. rindu lak zaman pregnantkan Alesya yang hidupku dalam MC sesaja. Masuk keja seminggu, pastu MC dua minggu, masuk 4 hari, pastu doktor MC kan lagi sampai 3 minggu. Pastu terus MC dekat sebulan sampailah diberanakkan. Kelas kannn ada sapa berani lawan dengan gua punya MC time pregnant??? Saya je pegang rekod tu, MC lak tak main le doktor swasta, doktor gomen berstatus "ketua Jabatan O&G" lagi, abeh dah dia suruh saya duduk rehat-rehat kat wad, saya tak mau, so dia kenalah bagi saya MC rehat-rehat kat rumah, masa ni rehat sungguh, doktor kata "promise me?? bed rest??" bukan MC pastu pegi shopping. Ye la doktor, saya nak pegang stereng kereta pun tak mampu, cemana nak drive pegi shopping, takkan laki saya pun nak mc duk rumah juga kot..

Tapikan, masa tu dah hari demi hari rehat dan rileks, ada masanya bosan giler.. dah abeh segala neka cerita kat TV ko layan, dari cenel melayu, sampai cenel omputih, segala neka siaran ko layan, segala neak novel pun abeh baca, kemudian tido.. pasi sebelum pegi keja, pakcik gebu siap belikan saya sarapan, dan makanan untuk lunch. ok dah..dah..dah..tetiba rasa macam nak bercuti je kalau membayangkan keindahan cuti dan bersantai..ehehehe Oh pliss... jin-jin belaan ku dan hantu jeruk angkat ku, sila beri semangat membara pada tuan mu ini.. coming..coming..coming...

Cerita Hari raya
Pompuan menulis blog ni ada sikit sewel posa ganti pun dia belum abeh ganti, dan bulan ramadhan pun belum muncul, dia gila nak cerita pasal raya. Ape nak buat, semulajadi mental sikit dia.

Semalam pegi satu butik baju ni, (butik ala butik kat kampung lambok, Indon je pon) saya nak alter dua jubah saya, jubah lama, ada sikit koyak, so nak suruh dia potong terus dan jadikan cam blous, so nanti leh pakai dengan seluar. bijak kan?? ehehehhe (CHik-hang ingatkan jubah labuh aku nak kena tonyoh ngan seterika kat Langkawi itu hari??) pastu kat butik tu ada sorang akak ni memujuk rayu nak tempah baju raya, mana la tukang nak terima, ello kak, kalendar tulsi raya bulan 9, jadi kak tempah awal ye kak.. ni dah masuk waktu-waktu kecederaan dah untuk menempah baju raya. Ini thaun kami tak tempah baju raya, darling ai tak der mood nak beraya, maklumlah orang baru jadi anak yatim. So depa recyle baju lama, saya pun sama gak, pakai baju lama tapi saya hebat sikit la..sebab akan ku cari juga sehelai dua jubah seluar untuk ku melaram. Alesya will be beraya dengan kabaya hitam dia, rugi la..beli mahal nak mampos tapi jarang pakai, so ini kali, kita kasi dia pakai puas-puas.

Biskut Raya,
Tahun lepas pakcik gebu order beberapa jenis biskut dari bebudak opis dia..(see dulu saya bilang kan, dia orang jual apa pun kat opis dia beli, tolong sat sesapa kat opis dia yang baca blog ni korang jual gelang emas ke, rantai ke..zhulian pun tak per la..hahaha) ok tahun lepas dia beli biskut camni

terima kasih pakcik google, gambar dari ita delights

sedap gila la..gila pun tak sedap macam ni. Jadi rupanya ini tahun pun dia order, sebab katanya bini gemuk dia ni suka makan, dia dah order 2 bekas.. l lebiu la...i terharu tau..dia ingat saya.. tp kata dia mahal gak, reganya, takper bang kang kita cabut bulu ketiak sesama kita pegi gadai ek..buat bayar ek..

Tapikan, saya amat gigih tau, hasil usaha berporem, saya jumpa resepi ni, ada dua tiga resepi saya jumpa, tapi isi kandungannya sama je.. soo Insya-Allah kalau jin rajin muncul hari sabtu ni, harus saya akan membiskutkan diri pada hari Sabtu ini.. testing dulu..ahahaha.. sedap tauuuu masa makan biskut ni zikir dalam diri bebanyak.. taper.. taper..taper... tak naik berat punya.. taper... sikit je.. sikit je.. pastu abeh sebalang ko tibai.. bodo punya kolestrol dan kalori la kalau tak masuk badan. takkan dua benda alah tu berhenti tak masuk badan keluar celah lubang telinga, lubang hidung ke.. nehhiiii kompem benda sedap itu jahat, penternak lemak yang berjaya occay..

Selain tu kompem saya buat ini tahun cuma samprit dan tart nenas, dua kuih ni memang peberet sepanjang zaman, dan ramai puji samprit dan tart nenas saya sangat sedap, jadi saya suka dipuji, maka saya akan buat lagi.. supaya mereka yang gian nak puji saya tak kecik ati. Bukan saya saya lapar sangat pujian, tapi kesian, nanti mereka tak der modal untuk memuji saya. Kecik hati sedara mara kang payah.

Lelain kompem acik tak buat, sebab maksu kat ke dan bisnes bakeri..harus nanti gua cilok berbalang-balang bawa balik Putrajaya, kata adik beradik kan??

dah la berhenti la..kesian korang buang masa baca blog tak der pekdah...

8 Komen:

Nurul on 11:49 AM said...

errr..order biskut raya leh tak? eheheh

Zareda Norman on 12:47 PM said...

mak aihh ko dah citer pase raya yong.. ampunnn..
Kitaorg cam biasa tempah baju dari bulan april lagi.. sedondon anak beranak cuma warna tema dirahsiakn dari pengetahuan adik beradik dan anak penakan untuk elemen surprise itu nanti.. wakakaka.

Siti Noor Aminah on 5:17 PM said...

achik sapinat,

one day nak gak menulis panjang berjela2 macam kak pnut ni. idea mencurah2.sy ni almaklom ler pakai pc kompeni, bukak screen blog ni kecik2 je.haha.

sila ganti posa anda! tinggal lg berapa hari je lg nak posa.pung pang pung pang, dh abih syaaban, mai dh bulan posa.

tema tahun ni kaler pink. melaram la mak dara n anak2 dara dia.hihi.kuih raya? beli kerepek2 tu dah la.

tekak ni tak berapa berkenan dgn kuih raya.sedapnya nk makan laksa,takpun bihun sup. tahun ni tahun terakhir beraya dgn family. thn dpn,beraya berdua plk.huhuh. sob3x.

.

Pnut on 7:14 PM said...

Nurul-kuih raya tak juai la soorrriii eheheh

Zarrrrr-keleeessss april dah tempah baju raya..over occay...

GC-ye sile tulis pepanjang.. nikmat..

Tijah on 7:36 PM said...

kakakkkkk...

kita dah jumpa resepi doh karipap power yg sodap walaupun dah sojuk (etlis kat tekak saya la)

4 cawan topung gandom
1/2 cawan minyak masak dipanaskan
garam sket

tu je. senang giler kan?

Anonymous said...

saya ada beli DVD laskar pelangi kat Warta bangi..yg ori tapi mahallah sikit bukan RM15

Pnut on 7:58 AM said...

Tijah-tu resepi style karipap orang kampung kami panggei.. tp mmg sedap resepi orang kampung, sempoiiii... kak ipar akak pernah buat karipap camni, mmg rangup krup-krup...

Anon-kat warta ada ek?? ye la, kalau dah masuk Malaysia jadi mahalnya, padahal kat sana, murah je...

Razlina Bt. Abdul on 1:25 PM said...

pnut, mak aku ada resepi ni, last 2 years dia dah buat jual....

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino