Friday, July 16, 2010

Jin Belaaaan suka mengamuk..


Semalam balik dari keja, lebeh kurang puul 4.45pm, tetiba saya disambut oleh si abang.. dengan muka baru lepas bangun tido, saya dah mendidih nih.. tau naper?? sebab kompemlah dia tak pegi sekolah agama kan??? udah le pagi tu dia dah mendidihkan darah saya yang kalau ditoreh boleh buat rebus telor, ape tak nya, 6.30am saya kejutkan dia bangun, dia bangun, siap pakai tuala dan pegi bilik mandi...ok gue kompemlah dia dah masuk mandi kan... saya masuk bilik saya mandi dan solat subuh bagai...

pukul 7am, saya keluar mamat ni rupanya baru mandi, kata bibik dia tido balik tadi.. boleh?????? tak tau nak kata apa, geram sangat.. tetiba masuk balik bilik dan bagitau kat pakcik gebu? ye saya memang begitu, sikit-sikit ngadu ngan babah dia..sikit-sikit ngadu cam saya sorang je ada laki dalam dunia. Padahal pepagi tu pakcik ni cuma geleng kepala dan sambung cabut bulu.. bulu hidung laa, tu pun tipu, dia tengah pakai baju sebenarnya pastu lagi saya nak marah, sebab saya harap babah dia akan pegi marah anak dia. Menambah darjah ketensenan makcik sapinat occay.

ok balik kesah petang semalam, udah saya disambut dengan muka kasihan mengasihani si abang tu, saya tanya, "kamu tak pegi sekolah agama ke bang?" dengan rasa mohon simpati tahap langit lapisan ke tujuh, dia jawab "kita ingat hari ni cuti, jadi kita tak pegi lah sekolah agama," Apeee ko ingat ni negeri nenek moyang kamu punya, suka hati nak cuti-cuti... cuti ape bang saya tanya... kata dia, kita ingat cuti, sebab esok ada kem bistari solat kat sekolah (kem ni kat sekolah kebangsaan) cube korang bayangkan relevan tak jawapan dia dengan cuti sekolah agama? agak-agak sikit bang, cube ko terus terang ko malas pegi sekolah agama. Tahap darah saya mendidih tu, tahap tak boleh kata apa dah.. sabaq...sabaqq... posa..posaa.... posa ganti semalam

Agak-agak dengan jawapan tak berapa logik dan relevan tu, saya nak tarik dia duduk dendiam selimpang selendang, pastu usap kepala dia dan cakap "Nak, tak baik begitu nak, kenapa tak pegi sekolah agama, dan tahukah anakanda yuran sekolah agama tu satu semester boleh buat modal mama beli lemari baru nak, kenapa anak ponteng nak?" Ape korang nak tengok malaysia ni banjir paling dashyat.. hah bayangkan lah kalau saya cakap gitu.. very not me occay...

Selepas dengar penjelasan begitu, terus hantu-hantu raya belaan, saka-saka jadian, jin-jin belaan semua keluar dan menyeru... terus aura mak tiri mariiii "Bang, ape kamu merepek.. apesal lak nak cuti???? kawan-kawan kamu sekolah kan?? apesal kamu sorang lak fikir cuti.. tak logik sangat? kamu saje nak nak bagi mama marah?? kamu buat apa kat rumah?? tido??? tengok tv??? kamu nak kena rotan ke???" sile bayangkan macam Saadiah jadi emak tiri dan cerita Manja Lela ok??? terus kilat bendentum dilangit, dan petir sabung menyabung... kalau ikut seruan setan-setan belaan yang keluar tadi tu, mau lumat budak tu kena cincang gamaknya.. Tapi saya masih muslimah sejati, terus saya insaf, "taper lah babah kamu balik karang siap kamu?" seeee saya suka mengadu dan babak babah dia balik dan kena marah tu, sendiri mau ingat la.. seminggu denda ko tak leh keluar main kat luar. Berani bantah???? cobalah.

Pak dia lagi la Pak Tiri, jin belaan dia lagi power, sekali jin mengamuk, terus tetiba ko rasa diri ko besar semut je. Pakcik gebu ni memang jin belaan dia cepat beno mendidih, beranak dalam api gamaknya jin dia. dan dia juga perfectionist tah hapa-hapa kekadang. Akiza, hang ingat dak laki aku suka kemas sofa lama ku, bulu-bulu bantal sofa pun dia tegak-tegakkan?? sebab rimas tengok bulu bantal tu sememeh, pernah ko tengok lelaki mengemas sampai tahap bulu bantal sofa pun nak tegakkan??

Cari pic sofa lama tak jumpe lak, ni je jumpe kat Fotopages.. tu belakang sinun sofa lama kami... bantal-bantal sofa tu ada bulu benang atas tu, bulu benang tu le dia tegak-tegakkan laki saya tu..

Rindulah kat diaorang ni semua... ni masa duk kuarters dulu.. rindu rumah ini..

contoh dari pakcik google, camni le benang-benang bulu sofa tu.



Very the teliti ek.. tau dak, saya bangun pagi sorry la nak kemas katil, walaupun sekarang katil queen dalam bilik tu saya ngan alesya yang tido, pakcik gebu tido atas katil single dalam tu juga, tapi tetaplah dia yang mengemas katil tempat tido saya, maleh tau mengemas, kejap lagi dia tak pueh hati, cadar tak tegang la.. bantal tak tepuk kemas la... soo dari dia membebel dan saya pon kecik ati, bior dia je kemas, hahahaha. So itu sebab rumah sentiasa kena kemas tip-top-tip top.. dia tak suka berselerak. Mainan anak-anak.. masa main je sepah, pastu dia akan kemas balik semolek-moleknya.. dan budak-budak ni pun terlatih, asal main je, lepas main kompem kena kemaskan balik. kalau tak kena marah le jawabnya.

Atas meja makan ke, tak leh ada perkara-perkara lain, kena kemas-kemas boleh la selerak seminggu kot, pastu mula dia perli-sindir, ni apesal benda ni ada kat sini.. ni guna ke tak.. dia nak buang le tu. tapi satu je saya rimas tahap nak bakar baju dia ialah, sebagaimana pengemas pun dia, tetaappp juga nak sidai baju kat kepala penyandar kerusi meja makan utama kat dining hall.. penatlah acik letak riben-riben kat penyandar tu kasi lawa kononnya...tapiiii dia tambah chair back size xxl dia tu..apeee daaa... nanti acik snap bukti occay???

Itu sebab, pakcik ni, dia kalau pegi rumah orang yang atas meja makan ada kertas, surat khabar, ada mainan anak tepi kabinet, ada kat lantai, ada tepi lemari, ada bawak kerusi, ada celah kerusi.. ada sekali pegi rumah kawan saya, laki dia kaki repair keter, depan rumah segala neka perkakas repair kereta, tengah hall ada tayar kereta, ada stereng, ada itu ada ini, dia cakap, dia kagum dengan kawan saya laki bini, boleh duduk dalam keadaan begitu. Ermm keadaan rumah saya camtu, kompem tiap hari gadoooo sebab pakcik ni kalau masuk je rumah time balik keja tu, nampak rumah berkecah sikit, mula jin belaan dia keluar dan mengamuk.. Hahah Luqman ingat dak masa kita drill dinding, ingatkan dia lambat lagi nak balik, tetiba dia balik...huii kelam kabut semua kena marah sebab rumah bersepah.

Hiks.. kekadang lucu tengok dia tau.. balik je rumah bukan dia cari bini dia dulu ka..anak dia dulu ka nak peluk, dia akan masuk dan betulkan langsir senget, dia susun surat-surat dalam mail box dalam rumah tu, dia kemaskan mainan budak-budak kalau ada yang tak kena kedudukan ke, dia pegi dapur, dia sapu-sapu kabinet kalau ada serdak susu, ada serdak gula ke..dia bukak peti ais, dia tengok kot ada benda yang tak guna kena buang. Masuk bilik si abang check tuala sidai mana, baju sangkut tak? sampah ada tak?? meja tulis kemas ke tak?? hahah tekanan ok masa mula kawen dulu, sebab saya cincai punya orang, lama-lama saya pun terbiasa, asal lagi setengah jam dia nak balik, saya pastikan anak-anak comei-comei, siap mandi tak comot-comot, atau kalau belum mandi pun make sure baju tak comot, kalau Alesya siap berikat tocang, sebab dia tak leh tengok benda-benda sememeh. hahah bini dia sememeh tak pe.. hiks.. hahah kompem dia baca ni sengih-sengih pastu kang balik tanya saya, "ehh abang camtu ek??" tengok?? tak sedar tu???

Itu hari ada baca kat paper mengenai orang macam ni ada penyakit dia, lupe dah nama apa, tapi camni le penyakit nya, dia tak sedar diri dia cam perfectionist. cam tak puas hati kalau orang lain buat, kena dia gak buat. contoh kalau saya kata saya dah kunci pintu, dia tetap akan pegi check dan tengok pat belas kali. tu sebab seumur hidup saya, segala neka borang tak pernah ku isi, saya tau sainnn je, borang income tax, borang buat loan, borang sekolah anak-anak, sebab saya kalau isi kompem silap sana sini, kalau kebenaran nikah pun dia isi, pastu saya mamai dia hulur suruh sain, saya saiinnnn je rasanya... hahah coba???? coba????

19 Komen:

Kauthar on 10:46 AM said...

huhuhu..takootttt..bawak2 bersabar ye..banyak saya belajar dr akak meng'handle' anak2 yg dah besar ni

Zareda Norman on 11:08 AM said...

pinut

bab marah anak ni memang tugas zar sebab takut jugak kalau babah yg marah, garangnya kemain kang sekali dia zapp dengan rotan, kita pun nangis sekali .. heheh mak jiwa tak berapa kental zar ni. Tapi bab kena menahan gelora marah tu memang betui.. dia punya jawapan memang nipis jer telinga dengar dengan anak anak ni tau

Siti Noor Aminah on 2:33 PM said...

sy kalo berleter kat adik2 macam tu lah.. geram.. anak tak de lagi, ye la, kawin pun tak lagi.. tp kalo ada anak, rasanya kita serupa je.


kan?

Anonymous said...

Pnut,

Yg perfectionist nih adalah omak aku...ayoo...sumer mesti kemas..smpi akhir hayat dia..dan lg tanya umah dia dah kemas ker blum..mesti teratur..sometime kami dah sapu sampah, dia sapu lg..
tp itu yg buat aku salute ngan dia dan buat aku pun jd cam dia tp bkn perfect sgt..separuh pun jdlah...
dpt hubby..jenis tadak hal...waaa...tension gua...

cik kiah

My Life My Journey.. on 4:11 PM said...

Pnut,
Perangai pak chik gebu ada mcm sikit sama dgn perangai saya la, mcm mana tuh.. hehehehe

Pnut on 4:18 PM said...

Kauthar-ko boleh ikut orang lain tak?? akak ni ala mak tiri, sile jangan jadikan idola...hahaha

Zar-mmg pun jiwa tak kental..tp sometimes memang kena kering hati, biarlah pak dia ngamuk, dari satu hari nanti dia jadi tak tentu hala..

Cik Kiah-hahah jgn tension..rileks apa...hang boleh rileks tak kelam kabut...

Fa-wahhh korang ada persamaan.. leh geng sama..lahir bulan berap?? satu bintang ke hape...eheheh

Fara said...

kak pnut..
alamak, bila baca hubby akak camtu, saya rasa saya pun perangai camtu. memang orang camni dia tak sedar dia perfectionist ek. uih.
akak.. kelakar lar cara akak bercerita. best tau baca!!

ieda on 7:59 PM said...

ooo...patut la rumah pnut kemas sokmo..kalau pakcik gebu mai rumah saya kompom balik tidoq seminggu takleh mangkit..pening,sakit kepala semua ada...ruang tamu rumah saya segala neka ada..kain baju,buku,mainan,pinggan mangkuk,kasut,topi keledar,paper...apa lagi nak....hahaha..tu yg saya pesan kalau sapa2 nak mai rumah tolongla habaq dulu..
saya kemas malam ni..tengah hari esok balik tengok tunggang langgang plk...lama2 saya pun buat macam buta mata...

bab ngadu kat bapak ni samalah..saya pun sikit2 habaq abah depa..baru kena marah teruk sikit..hihi.

Anonymous said...

obsessive compulsive

mizzwanda on 10:41 PM said...

heh lawak ah duk baca crita kpnut nih..my mum pun ada sket2 mcm husband kpnut..tapi tak teruk..mild ja..its calld obsessive compulsive disorder (OCD)..

Hanisumayyah on 12:02 PM said...

Pnut...

pakcik gebu ni sebijik kak aza lah, perfectionist terutama hal kekemasan dan kebersihan...dia boleh pening kepala kalo tau ada benda tak kemas lagi, w.pun benda tu tak nmpk depan mata, cnth dalam stor...kalo dia tau anak dia ada masuk stor..sah2 tak tunggu lama mesti check apa yg berubah, takut sepah..kalo ada air manis tumpah, satu rumah dia mop takut anak terpijak bwak merata nanti semut masuk rumah..dan lg porch dpn mseti bersih, kasut mesti tersusun...tp laki dia lama2 tension wooo...sbb laki pun kena control! Tp salute kap Pnut leh tahan..mmg kena sabar bnyk...tp overall pakcik gebu tetap terbaik dimata isteri dan anak2 ..tu yg penting!

Hayati on 11:08 PM said...

pnut, jangan naik hangin selalu sangat sebab kalau selalu naik hangin, bp pun mudah naik.

Dairi Hati on 10:36 AM said...

untung la kak pnut dapat pak cik gebu!

ayobkelubi on 11:49 PM said...

wargghhh! makan budak!.

di keluarga ayobkelubi.

tugasan memarahi@merotan di serahkan kepada ayobkelubi.

tapi

ending dia

"KAKAK BHENCI AYAH!" sambil peluk umminya.

at the end

AYOBKELUBI juga kena pujuk balik.

hilang garang lansung.

Pnut on 9:21 AM said...

Fara-tu le, org perfectionist tak sedar dia perfect kan?? orang lain yang sedar dan tension..hehehh

Ieda-bab mengadu kat bapak bebudak ni memang la best, sebab kita marah macam tak berapa nak marah.. pak dia marah, baru betoi marah....

Wanda dan ANon-ooo namanya obsessive compulsive disorder dasyat betoi nama penyakit pun..hahhaha

wa-tu dia..kak aza lagi teruk. paranoid ke?? erkk paranoid tu ape ek?? tp serius kak aza lagi kronik la..

Kak Yati-tu le..nak cool macam mat cool mmg tak leh langsung, ada je benda nak marahhhhhh eeeii geram..

Dairi Hati-untung le juga... eheheheh tp boring gak kekadang, cam kena menten je kemas-kemas..rimas gak...

Ayob-abg mior biasa mmg pujuk balik, lelaki senang sikit, ajak buat kawan tengok bola, menebeng kat mamak... gitu le..

masaklemakrebung on 2:41 PM said...

hehehe... kelakar jugak kan kak pinut kalau camtu hubby... amik skit perangai hubby letak kat perangai hubby kita boleh tak? hehehehe...

rospawan said...

Pnut,Akak tau ngapa semua jin belaan keluar hari...Pnut LAPAR..camner Ramadhan nanti..betui ker jin semua kena tambat masa tu

Anonymous said...

salam kak pnut...first time smpi cni..bace lak entri kak pnat yg ni...huhuhu...kita seropaaa...hubby saya pun cmtu..sama sebijik sejiban..letih acik jdnye tau....xlarat sungguh nk ikut cara serba serbi nk perfect dia tu...

adib

WanShila on 5:15 PM said...

huhu..lawak la entry akak ih..sambil baca tersenyum sumbing sy sensorang. Husband sy pun camtu..perfectionist. tapinya yang jd tukang sepah pun dia jugak..huhuhu

Biasanya org yg perfectionist ni org yg lahir bulan september.betul ke tak tak tau la.

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino