Friday, May 14, 2010

Ibu itu sanggup buat apa saja..


Satu kesah..

Hari Rabu-Rabu ialah Hari Ko Korikulum sekolah si abang, so kebiasaannya tengahari saya akan pegi sekolah dia, belikan nasi bungkus lauk seperti dia rekues pagi-pagi, biasanya ikan keli, kuah kari + sayur, atau ayam goreng (peha), kuah kari dan sayur, beli air dan akan hantar pada dia, saya akan ambil beg sekolah dia, simpan dalam kereta, dan dia akan akan ambil beg korikulum dia dalam kereta. dan saya akan balik opis, dan jemput dia semula jam 4.30ptg lps kerja.

Rabu lepas, Ernie, P.A boss saya call suruh attend majlis kesyukuran oleh pak menteri saya, yang baru lepas operation, dan Ernie kata saya kena hadir, saya cakap tak mau pegi, tapi dengar bos saya sound kat belakang "Ini arahan, bukan siapa nak pegi ke tanak pegi'" sekalikkk bos gue dengar daaaaa.. hiks, Ernie kata, saya kena duk meja VIP lagi. kelas...lunch dengan Dato' dan Tan Sri katanya?? ko ada noks?? meks ada... ok berlagak disitu

Jadinya jam 12.00 saya keluar kejap, belikan makanan buat abang, pegi sekolah dia dan hantar makanan dan pesan tengahari saya tak datang, saya ada meeting. dia kata ok, idak pulok dia kabo ada benda dalam keter dia nak..ok cool.

Tengah saya kontrol ayu makan sopan-sopan tengahari tu, henpon saya blink-blik, incoming call, dari Sekolah si abang, cuak beb.. bila angkat, dia yang call, tu dia sampai pegi opis minta call emak. sabau je aku.. Rupanya dia minta saya hantarkan beg buku log ko kurikulum dia, dia nak guna katanya. Huiii apekahhh?? emaknya sedang bersosial dengan Dato-Dato Tan Sri Tan Sri nih.. So saya cakap kat dia, "mama tak boleh pegi, mama tengah miting ni, kang boss mama marah" Pastu dengan sayu dia cakap "alaa mama, kita nak buku tu, nanti kita kena marah," Saya cakap tak boleh, pastu dia cakap, ermm taper la..slow je nada dia. Pastu emak dia makan pun tak lalu dah, mengenang mesti dia nak sangat buku tu dan pulak dia masuk kadet, kang mau anak aku kena denda ke apa.. Bantut selera nak ratah ikan bako, terus minta diri dengan the VIPs, bagitau saya kena pegi sekolah anak. boleh gitu???

Sampai je kat sekolah, saya berhenti je keter dari jauh nampak dia monyok je cam sedih, tapi terpandang je keter saya, terus dia berlari-lari sengih.. happy gile.. huiii walaupun dia tidak sekacak mana, tapi hati saya cair.. mengenang saya beri dia satu kegembiraan. Bertalu-talu dia cakap terima kasih dengan penuh ikhlas dan berkai dia kata tak sangka saya sanggup hantarkan buku dia, kita tak percaya mama datang, kita lega... kita itu..kita ni, siap kiss-kiss lagi... huiiiii sebagai emak yang sentiasa over, meks emosi occay.

Perkara kecil yang kita buat pun boleh terharu-haru dan feeling gembira, walaupun terpaksa meninggalkan majlis rasmi, berkejar pegi kat dia, tapi kegembiraan dia tu menjadikan semuanya berbaloi...

Tunggu anak-anak kamu beso sikit, emosi ini akan kamu rasai..

Oh ya, Hari Ibu yang lepas, saya tak wish pun hari ibu kan?? maklumlah berpoya-poya..tapi untuk semua Ibu, anda adalah hebat...

sekian terima kasih atas masa anda membaca ini. Saya sayang anda.

moh turun putrajaya weekend ni ada big event, karnival belia, katanya ada peluang kerja, dan banyak maklumat untuk belia.. moh turun moh...

Untuk CIkgu- SELAMAT HARI GURU untuk anda... 16 Mei kan?? tapi confuse kejap, sbb hotfm ni dok wish-wish hari guru, ke aku konpuse hari ni ke???

10 Komen:

AuntieYan on 12:26 PM said...

Salam P-Nut,

Hamboiii, hamboiiii! dia!!!...bersosial dengan Dato'-Dato' rupanya...:-) sayang tak dapat berpoya-poya lebih-lebih anak punya pasal...he!..he!
gitulah kita dengan anak, maka macam tulah mak kita dengan kita. :-)

Kauthar on 1:25 PM said...

Wuiihh bukan main lagi kak pnut kita ni kan..makan dengan Dato' n Tan Sri tuh..pengalaman kak pnut ni saya jadikan iktibar utk masa akan datang (eh..bukan pengalaman mkn2 tu yee :D )

ieda on 3:22 PM said...

saya suka baca bila pnut buat ayat2 berlagak tu..hahaha..keep it up..
boleh terbayang muka najmi yg gebu tu senyum2.

Zareda Norman on 5:00 PM said...

pinut

wuiihh meks sentap mak pinut bersosial dengan mak datin.. ehheh

Tapi hal anak anak, kecil tapi besar sebenarnya.. Zar pun sekarang dah jadi kuat bebel ler pulak.. pok pek kalau cik ika mintak apa apa tapi dalam dok bebel tu beli jugak.. and yet melihat senyuman dan cahaya happy dari wajah anak... PRICELESS... rasa kalau dia mintak gunung, nak hangkut gunung tu letak depan mata dia.. perumpamaanya lah kan.. :)

Jiey^Mien on 5:02 PM said...

Tunggu dengan sabar *sambil ketuk jari*

Hayati on 7:57 PM said...

macam tu la anak-anak ni. Mak ni bebel lebih, itu tak leh ini tak leh tapi mak yang over. Tak gitu?

khairul najmi yusof on 1:22 AM said...

terharunya saya bc entry wenco yg ni. mmg seorang mak tu berkorban sehabis2nya dlm hidup seorang anak tu. mcm sy pulak time nak masuk form six duduk 2 minggu kat skolah lama kata kat mak nak tukar. merayu2 sikit terus mak call JPN pastu waktu daftar form 6 kat sekolah baru tu bkn sikit duit kluar. yuran+brg2 hostel+uniform 5 pasang yg berbeza+duit belanja lagi. tapi bila dpt uitm kata nak pergi pun mak tak marah. mak sy sorg jer yg sokong time nak masuk uitm dulu. sori ler wenco terpanjang pulak komen kat sini.

FAD ARIFFIN on 11:58 AM said...

yup betul hati seorang ibu sanggup buat apa sahaja untuk anak

KLMari on 2:17 PM said...

Kegembiraan dan kebahagian anak adalah segalanya...sangat bermakna !!! Selamat hari ibu, kak Pnut...:)

Anonymous said...

wooHooo....baik si anak atau si ibu..deduanye so touching!

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino