Friday, October 30, 2009

Dakwah hari Jumaat..


Ni nak habaq sat aihhh...
Esok ada satu kekosongan kelas cupcakes tu, sebab kak Fazilah yang udah daftar dan udah bayo tak dapat nak join atas sebab-sebab tertentu.. so saya akan gantikan kak Fazilah di kelas lain akan datang..

SO sesapa nak join kelas ni esok, sile roger saya dengan segera, first come first serve, sapo nak tanya-tanya itu hari, maaf le tak ingat semua yang tanya, boleh le dak kome hok nak roger saya.. okeh bebeh..tengkiu..jumpe esok..

okeh..roger and out..

Ok sempena Jumaat saya nak share sikit info ni..ni my darling pumpkin pie tu foward email ni tau.. jadi paham le korang naper mak Pnut selekeh je..tader mekap-mekap bagai.. laki meks ni sangat tak suka bini dia ada conteng-conteng muka..

Pernah sekali saya pakai eye shadow masa pegi dinner masa tadika Najmi CIC dulu buat kat PICC, konon nak glemer sikit, meks tempek foundation, pastu tempek bedak, pakai lipstik, dan conteng sikit mata tu eye shadow, bukan terang pon..lite-lite sajork, sekali laki meks jegil biji mata noks.. sentap meks.. tapi dalam jegil-jegil, dia gelak-gelak gak, dia kata saya buruk kalau mekap, dia suka kalau saya tak mekap nampak lawa... huh kamu nampak dak psikologi pakcik gebu ni tarbiah saya?? uhuhu dia memang sokmo kata saya lagi lawa tak mekap, tak pakai lisptik bagai.. Propa je tu.. saya tengok selekeh semacam je, tp dia nak bagi saya syok sendiri sebenarnya. Tapi kira oklah memang saya pun jenis jenis mekap bagai kan, takat tempek bedak, tonyoh lipstik sikit je pon.

Dalam pada bini dia bukan jenis kaki mekap pun dan juga dia kirim email peringatan ni.. ye la..ye la... kita pakai lipstik lite-lite je.. bedak pun tempek asal muka tak berminyak..uhuhuhu, uhuhu pelan-pelan.. nak ingkar pun ni bab agama kan.. mana leh komen-komen lebih-lebih.. jadi mana hok elok kita boleh ikut, kita ikutlah kan.. meks pun makin kertu.. jadi hok mana pakcik ni tarbiah hok baik-baik kenalah ikut dak?? bukan dia suruh meks pakai purdah pun, takat tak gemo teman tenyeh-tenyeh muka je pon, kira boleh lagi teman nak follow tu..no hal la..ewahhh gue dakwah rock je beb.. hiks.. ye la, nak tulis sopan-sopan tak reti, kang salah info orang charge kita berlagak pulak.. haha walaupun ada sedikit genetik riak dan berlagak, tapi bab agama acik turunkan crown, maklumlah ilmu seciput, jadi tak leh eksen la.. tak baik tau, salah eksen kena panah petir kang...Nauzubillah..

Ok-ok ni email hok laki teman foward tu, teman dan cut-cut mana tak berkenaan, tinggal isi-isi penting je.. ni cikgu BM masa sekolah menengah dulu ajar buat ringkasan.. tinggal mana tak penting, ambil mana yang penting je.. berguna gak ilmu ni..hiks..(ishkk pnut hang ni dan lagi kona baring, sampai cikgu BM pun masuk dalam ini pilem, ape hal?? muehehehe)ok...ok teruskan bacaan anda ye tuan-tuan dan puan-puan..

Ni emailnya
Saya seorang wanita yang bekerja, saya ingin bertanya mengenai hukum wanita bersolek yang agak tidak tebal, iaitu dengan mengenakan sedikit bedak dan gincu.
Ada teman yang menegaskan bahawa haram hukumnya bagi saya berbuat demikian sedangkan niat saya saya sekadar tidak mahu wajah kelihatan pucat, boleh pihak ustaz huraikan perkara itu?

Jawapan
Dalam ayat 33 surah al-Ahzab di atas dengan jelas dan terang Allah SWT memerintahkan muslimah tidak bersolek ketika keluar rumah dengan apa pun alasan sama ada untuk bekerja atau yang lain. Perlu diingat bahawa seorang isteri hanya dibenarkan bersolek untuk suaminya hanya di rumah, bukannya di luar rumah apatah lagi berlainan pejabat, kerana dia (muslimah) terdedah kepada pandangan umum yang boleh jatuh kepada fitnah yang tidak terduga.

Bersolek adalah amalan wanita zaman Jahiliah seperti diberitahu oleh Allah dalam ayat tersebut, ukuran bersolek tidak kira tebal atau nipis, kalau sekadar memakai bedak masih boleh diterima bagi mengelak kulit muka dari berminyak.

Minyak Wangi
Rulullah SAW melarang muslimah keluar dengan mengenakan wangi-wangian seperti mana yang pernah berlaku di zaman Baginda, ada seorang wanita keluar rumah untuk memunaikan solat jemaah, tiba-tiba baginda terhidu bau wangi, maka salah seorang sahabat mengkhabarkan kepada baginda bahawa yang mengenakan wangian itu adalah seorang muslimah, dan wanita itu diperintahkan agar pulang ke rumah walau pun alasannya untuk menunaikan solat.

Ok..harap dapat kita share-share info ni.ehehe kekadang tu kita tau dah pon.. cuma amek mudah je.. saya sendiri pun lagu tu.. asyik kena smack down je ngan pakcik gebu ai tu.. terutama bab menutup aurat le, ye la..kekadang ada budak courier mai hantar barang kan, acik ni sarung tudung je kat kepala, baju lengan pendek, kekadang terlupa, terus keluar.. kalau pak cik gebu ni ada kat rumah, merasalah ko kena marah seround dua.. insaf kejap..pastu esok-esok buat lagi..pastu kena marah lagi.. bila kena marah sentap.. suka ati je nak sentap, padahal dia dah sound banyak kali, tu tanggungjawab dia, dosa saya, dia lak kena tanggung, dia tak suka.. tapi asyiklah makcik gebu ni dok buat juga.. tu saya kata, bukan saya tak tau, tapi saya amek mudah je.. meh sini ketuk kepala sendiri sat barang 7-8 belas kali... dush..dushh..dush... pangggg sebagai bonus tambahan, penampar sedas.. huhuhuhu

Dulu masa mula kawen lagi teruk, saya kena bertudung dalam rumah mertua bila ada ipar duai lelaki, punyalah saya rimas, panas, siap muncung muka lagi. Tapi pakcik gebu ni garang ooo takut ai tau.. pastu pelan-pelan la berubah, bukan senang nak buat benda yang kita tak buat sebelum ni, dulu acik lagi rock beb, belasah je takat pegi kedai depan rumah tu tak pakai tudung pon.. hiks.. tapi tu dulu la.. sekarang ni 'berjenis' la sikit, asyik kena marah ngan pakcik gebu je. bila le nak bebetul insaf.. Kalau tak kena ketuk ngan pakcik gebu tu, mulalah saya lupa daratan kejap. ampun kanda, dinda akan cuba perbaiki kelemahan diri dinda ye kanda.. pelan-pelan noooo

Dulu saya memang rock, masa masuk UiTM pun saya bukan bertudung, eh dalam kelas saya masa tu ada 3 org je tak pakai tudung kan?? geng info betoi dak?? Saya, Gee, dan Dini tapi masa masuk part 3 kot, saya dah bertudung, diikuti Gee dan Dini, akhirnya semua budak perempuan kelas kami bertudung. Hidayah saya bertudung pun rock juga, ada satu hari balik cuti sem, saya balik malam, sampai rumah subuh tu, dari stesen bas amik teksi balik rumah. Masa sampai pagi tu adik bukak pintu, pastu saya masuk bilik solat dulu baru pi jumpa mak, jadi mak tak perasan masa saya balik masih rock. Esok tu bila nak keluar pi pekan saya pakai tudung, entah tetiba je rasa nak pakai tudung. Emak tanya bila pakai tudung, saya cakap baru je.. ahah mak tak tau baru hari tu le saya nak pakai tudung. Tudung pun tudung dari bilik saya tu, jadi mulai hari tu saya bertudung. Balik UiTM, ingat lagi orang paling suka ialah Kak As, dah lama dia terbiah saya suruh pakai tudung, akhirnya saya pakai tudung gak, Kak As siap hadiahkan saya tudung lagi. ok tamat cerita dakwah kita..hiks..dakwah le sangat..hehehe

Oklah sempena hari minggu ni, korang makanle kek hok acik sediakan ni ek..sile-sile jangan memalu..ehehe ni kek order bebaru ni..saje boh sini.. kasi korang terliur sikit..ahaks.. erkkkk baru nak insaf dah buat perangai tak semengah dah..ape nak jadi la makcik gebu sorang ni..tak sedo-sedo diri betoi..





Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino