Tuesday, July 28, 2009

DL5 conference and public transport


Alaaa minggu lepas kan acik pegi konperen kan..
3 hari yang mencabar sangat, gue naik pengangkutan awam beb... sama seperti mat bangla, mat indon serta rakan pelbagai latar belakang. Sungguh konsep One Malaysia la kan, bukan One Malaysia sajork, international gituk..

Pagi acik berdiri noks...dari stesen UKM beb... kalau nasib baik pertengahan jalan dapat duduk, tapi nan ado..mrasa berdiri sampai KL. Aku kagum ko Kiza oii setiap hari gitu. Ishkkk kalau pagi tu bau harum le lagi, tapi belah petang tu, errmmm sangat tak boleh belah la kiranya, berbelah-belah-belah belah baunya.. kalau bau membeli belah acik suko le kan. Hari pertama tu selesai jer presenter terakhir present, saya blah balik, tanak berkejar dengan orang keluar opis after 5 karang, so naik komuter, lega dapatlah duduk. Wah best ni..

Ermm baru dua stesen saya duduk, di stesen ke 3 naik satu family, seorang wanita, dalam 30an kot, dengan emaknya dalam 60an, wanita tu dukung baby, manakala emaknya warga emas tu jaga anak dia yang besar sikit dlm 4 tahun gituk, mereka berdiri, saya berada agak jauh dari keluarga tu berdiri, beberapa ketika saya perhatikan anak-anak muda yang duduk, ada 2-3 awek cun, pakai tudung very muslimah, ada budak lelaki muda remaja, ada budak sekolah, semua gagah perkasa dan sihat sejahtera. Tetapi tidak seorang pun kesiankan wanita dukung baby yang berdiri itu, orang ramai, panas, dan baby menangis tak selesa.

Emaknya bukak baju baby dan mengibas-ngibas agak baby sejuk sikit. Dari jauh saya (ye saya yang keluar awal sebab tanak berdiri acik sakit lutut dan sakit tengkuk) saya juga yang akhirnya meminta awek cina yang berdiri sebelah wanita itu panggil perempuan itu supaya duduk ditempat saya. Wanita itu minta emaknya yang tua duduk dan pangku baby dia, wooo cannot imagine la, dukung baby sambil berdiri dalam komuter sesak. bebudak muda tu tader perasaan ke??? ke tuli? Esoknya saya cerita pada Akiza, dia cerita pengalaman dia masa pregnant, kena berdiri dalam komuter, ada ramai ni awek ayu jelita duduk, mat belia pun duduk, tapi sorang pun tak peduli pregnant lady tengah berdiri, akhir awek cina macam opera cina, dengan seksi dan kuku bercat hitam bangun bagi dia duduk. Sooo lu pikirlah sendiri-kata Nabil.

Oklah masuk semula kesah konperen. Ni nikmatilah keindahan dua emak orang dan sorang gadis ayu masih belum berpunya, sapo nak try masuk line boleh la adjust. Marlina nama kawanku ittew.. (yg duduk diapit emak budak tu) Kerja nun dia sebuah universiti di Terengganu, siapa bujang lagi area sana, sila kemukakan pencalonan anda, kalau boleh saya nak dia kawen tahun jugak, sebab ada la alasan saya nak ajak darling pegi makang anging, beli kepok losong. Ewahh suke ati je kan, nak suruh anak orang kawen. Jadi Marlina, ko tolong la jangan jual mahal sangat, memilih itu ini, lambat la cita-cita aku nak pegi Terengganung.

Photobucket
Pic ni kan, kitaorg punya la posing ala hape tah, konon nak amek pic sendiri, sekali kak Manong dok belakang kitaorg offer nak tolong amekkan gambo. time kasih le kak, kak manong ni dendiam je ek baca blog saya. Tetiba tau semua kesah saya, camner tu??

Pic ni pulak, letak atas gelas, dan pakai timer, jadi sengih konon kamilah paling jelita. ape nak buat, set-set acik semua specis gile glems kan..
Photobucket

Kan konperen ni jugak, saya dapat nengok Saiful Nang live.. wahh live gituk. Nengok dari jauh je la.. dia salah seorang presenter, bincang mengenai topik camner nak marketkan digital photography, tajuk penuh acik lupo la.. sangat acik tak sangkalah Sepol Nang (SN)ni terrer bercakap, terrer wat lawak tahap gampang langit ke tujuh. Intan cayolah daddy Orked ni. Topik yang menarik dan topik paling membuatkan orang ceria dan teruja, sampaikan presenter sessi petang, dari SKMM tak abeh-abeh respek kerepek dengan SN ni. Besar pengaruh mamat ni.

Saya dah lama kenal SN ni.. saya le kenal dia, dia bukan kenal saya pun, heheheh dari zaman dia belum apa-apa lagi.. dari dia suka-suka amek pic Arwah Nur Khairiah dan Mas kat UK dulu, pastu kesah chentan cintun dia ngan Intan, and even masa Candid Syndrome School Forum tu baru bukak, saya antara terawal register, dan follow. And last year, saya sama-sama hamil ngan Intan, and menarik due date kami sama-sama middle August, and Intan dapat bersalin pada 20.08.2008, saya pulak melahirkan Alesya awal dua bulan dari tarikh tu. Tu yang saya selalu follow kisah Orked ni, kira rakan sebayalah.

Lepas abeh sessi kami pegi lunch, gigihkan nunggu SN abeh makan nak bergambar kononnya, tapi entah apa dia makan entah tak berhenti-henti.. dia manfaatkan sungguh pengunaan mulut dia tu, mengunyah dan bercakap, Non Stop Talking Person (NSTP)sungguh aihhh, peminat kat luar kempunan nak bergambo.. atterrrr acik nak kena naik ke bilik Cik Marlina tu tumpang solat. Malam tu ada dinner, tapi saya tak pegi, tapi esoknya Intan ada sms saya bagitau diaorg pegi, alaaa tak dapat jumpa Orked dan Dr. Intan in person..uhuhu tader jodoh kita Intan..

Ni pic saya ambil dari jauh je la, ada official photog kat situ, tapi aiaahhh di saat-saat saya tunggu dia lalu lalang tepi meja kami dia tak lalu pulak, kalau tak nak suruh dia tolong pegi snap-snap kat depan. Tapi sessi petang tu elok pulak dia lalu lalang, ishkkk sangat le kannnn..
Photobucket

Gambo lain tader, maleh amek gambo. Bukan macam orang tu ala-ala siap posing dan amek gambo bilik hotel lagi..ishkkk sapa tatau...

Antara lain menarik di Conference ini selain bergossip dengan kengkawan, saya berjumpa dengan 3 orang pembaca blog saya di sini, kecik ajo donia ini, seorang dari company pembekal perisian yang ada booth di lobi hotel, and dua orang lagi rakan sejawatan, ehehehe, kak L, dan erkk saya tak sempat tanya nama sorang lagi tu, lupo la acik, ampun yoooo...

Apa pun konperen ini bagi saya menarik banyak input baru, cuma rata-rata kami kurang berpuas hati kerana masa setiap presenter tu present sekejap sangat, tak sempat nak 'hot' dah suam sebab pengerusi panel dan tekan-tekan loceng bagi amaran masa hampir tamat.

Yasmin Ahmad in Memori.
Oh ya, saya berasa sedih atas kehilangan saudara kita Yasmin Ahmad, ya saya antara peminat karya dia, tak kira filem atau iklan-iklan petronas yang mendapat sentuhan karya dia. Saya ada save semua iklan-iklan petronas yang menarik di youtube saya, and semalam berulang kali saya tonton semula. Saya kagum hasil iklan dia, dia antara pelopor yang menghasilkan konsep iklan drama yang kita tunggu-tunggu kemunculan iklan itu di TV, dan bukan time iklan tu keluar kita tukar channel lain. Yasmin berjaya menciptakan 'Konsep Satu Malaysia' dia sendiri tanpa perlu buat sidang akhbar besar-besar atau majlis menghebahkan konsep satu malaysia dia.

Arwah cipta konsep satu Malaysia melalui iklan-iklan yang bersahaja. Ingat iklan 3 budak lelaki India, Cina dan Melayu di kampung yang kena sengat tebuan? berlari terjun sungai? termasuk satu group pengantin yang sedang berarak ke rumah pengantin perempuan juga kena terjun sungai kerana tebuan menyerang? Sungguh muhibbah, bila ketiga-tiga mereka dijaga oleh nenek budak lelaki melayu itu semasa muka mereka bengkak-bengkak.

Ingat iklan yang zaman perang dulu, yang mana satu keluarga Melayu berjiran dengan keluarga Cina yang mana satu malam keluarga Cina itu hendak keluar dari rumah tengah malam kerana rasanya berlaku rusuhan kaum agaknya, tetapi keluarga Melayu ini mengajak keluarga Cina ini tinggal di rumah mereka. Simple dan mengesankan.

Walaupun tidak semua iklan itu adalah arahan beliau, tetapi beliau salah seorang yang menjadikan iklan itu lebih menarik. Gonna miss her.. Al-Fatihah again...
Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino