Sunday, September 21, 2008

biskut raya and wallpaper


Pheewww..penat sungguh menjadi suri rumah ni..dari pagi sampai malam non stop, nak layan blog pun tak sempat. Ermm rutin mmg berubah dengan adanya baby. Takder la mamanya kalau terasa nak membeli apa dia suka, anytime boleh drive pegi.. semua kena dengan babah. And buat masa ini, membeli barang pun bergilir, kalau aku keluar beli barang aku, babah tunggu Alesya dalam kereta, kalau barang yang babah pulak nak beli, mama lak tunggu dalam kereta. Gitulah, baby prem Alesya belum kami dedahkan kepada umum, eheheh, kemunculan dia takat kat blog je la. Berat dia Alhamdulillah.. minggu lepas dah 2.3kg, minggu ni entah-entah dah 3kg kot. pipi makin bulat beb.

Oklah nanti-nanti cerita pasal Alesya yang manja sangat dengan babah tu.. nak cerita aktiviti mama time Alesya tido dan mama projek biskut raya. Bahan-bahan buat biskut harap apa ada kat rumah je, tak sempat pun beli shopping barang-barang nak buat kuih, buttercup masih ada lebih setengah tong lagi, baki-baki buat cupcakes itu hari, so cukup lah tu, tepung custard beli kat petronas je, on the way pegi hantar si abang pegi sekolah pagi-pagi.

Okeh, meh kita tengok projek biskut raya mama, check dalam peti ais apa ada.. ermm walnut ada about 100 grams, badam kisar ada 250grams, choc chip ada.. so bukak buku resepi apa boleh dibuat.. tadaaa jumpa resepi choc chip yang taruk walnut..maka menerai la..sedap gak resepi ni..crunchy2 gitu...ada rasa walnut.. tp macam biasa sapinat suka derhaka pada resepi.. resepi cakap taruk walnut je..sapinat taruk badam kisar tu gak..hasilnya..sedap tau..

okeh ni resepi gua ikut
Photobucket

dalam majalah tu dia buat cenggini
Photobucket

versi sapinat jadi gini
Photobucket

Esoknya buat samprit ni..hollaaa very the sedap banget, resepi ni kata nama dia biskut dahlia, tp kat utara kami panggil samprit..sedap sangat kena betul resepi ni dengan tekak aku, dah lama menerai mencari resepi samprit yang sedap, baru kali ni betul-betul macam yang aku hendak..tak berapa manis, dan gebu.. bancuh 3 bancuhan u all, beratus-ratus biji dapat..ye la..bahagi untuk 3 rumah, emak, mertua, dan rumah sendiri. dekat 1kg tepung pakai..heheheh, tp takper...bukan uli pakai tangan semua cik mixer yang banyak berjasa itu mengulikan untuk saya..
Photobucket

yang pic last tu biskut apa tah, main hentam-hentam, letak paste capuccino..boleh tahan je rasanya, tak sedap sangat, boleh tahan je..

resepi maleh nak tempek, sebab malas menggali..ahaks..amek kat fotopages kak liza, masa buat biskut ni, tengah 'cuti' berpuasa, so terus sms kak liza, bagi feedback resepi dia yang sedap ni..eheh kantoi lak, makan biskut di siang hari..mueheheh, tapikan kak liza, saya dah ganda 3 bahan-bahan semua, end up tepung custard saya timbang cuma ada 305 gram je, means sy kurang about 55 gram tepung, so saya adjust dengan tepung jagung dan tepung gandum bagi balance. Itu sebab kaler dia kureng kuning dia, agak pucat sikit, tapi yang penting raso..sedap pada tekak den la.

dan semalam buat tart nenas, lepas berbuka, rileks jap, pehtu campak bahan-bahan dalam mixer, dah dapat doh, maka aku jadi ala-ala mak tiri kejap, paksa anak buah hubby si Lukman menekan doh untuk aku gulung..hiks..mujur ada lukman, kejap je leh setel semua..oven mak cik pnut beso, so dua tiga kali bakar je abeh, ni pun hampir 1 kg tepung bancuh. beratus biji gak dapat. yang ini pun sedap resepinya, sebab ada add susu tepung, aku memang suka resepi tart yang ada susu tepung, sebab rasanya yang gebu dan cair di mulut gitu.. Lukman cakap "sedapla wenco tahun depan kita bisnes," ehehe tak larat le nak buat bisnes biskut raya, penat. Lukman ni tekan kejap cantik, kejap berkedut-kedut..ehehe aku maleh nak rejek-rejek, aku tibai je, ye la orang dah tolong, kang asek reject dia tekan, mau mamat tu give up..ehehhe
Photobucket

sedap oooo
Photobucket

dalam list ada tiga lagi nak buat..tiga kalau rajin, tp dua tu mmg akan dibuat,iaitu almond london, and biskut shortbread. Satu lagi kalau sempat nak buat almond nest.
oklah abeh cerita biskut, cerita rumah pulak..

Seorang teman masa kat UiTM dulu, adik sebilik aku Isz, yang juga membaca blog ini (yang bila dulu time dia buat projek, kompem semak bilik kami..ahaks..sebab dia ambil interior design) ok, Isz telah menaja satu dinding feature wall kami dengan wallpaper. Meh kita tengok dioarang pasang wallpaper..

kerja-kerja pemasangan dibuat
Photobucket

tadaaa dah siap
Photobucket

dekat sikit
Photobucket

lagik dekat
Photobucket

oh sangat terima kasih isz.. so kepada rakan-rakan sekelian kepada sesiapa nak pasang wallpaper boleh contact isz-016-2175478, sekarang tengah ada promosi, 3 roll = RM388, cukup untuk satu dinding macam aku pasang tu..murah la kan, mana leh dapat rega tu kat kedai interior.. berminat sila contact dia, ada jenis murah, dan jenis mahal, dia bisa bikin..

atau boleh klik sini untuk melihat contoh apa dia ada DINDING SENI

so selain beraya dengan baby baru, kami pun beraya dengan dinding baru...

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino