Monday, July 28, 2008

Abah tersayang (26/6/1947-21/07/2008)


Al-Fatihah...

Abah telah pergi, meninggalkan kami semua... meninggal emak, meninggal kami 4 adik beradik, dan meninggal 7 orang cucu, termasuk Adik Alesya yang berusia 43 hari di kala abah meninggal, cucu yang tak sempat di lihat apatah lagi di sentuh...

Abah pergi juga setelah 6 tahun lumpuh sebelah kiri selepas serangan stroke pada tahun 2002, yang kesannya ada kalanya abah menjadi seperti tidak dapat berfikir dengan rasional kadang kala, merengek, menjerit, dan menjadi seperti kanak-kanak yang akan 'merap' meminta sesuatu. Tamat sudah ujian Allah terhadap abah di dunia ini

Aku sudah tiada abah lagi untuk aku salam setiap pagi raya...

Aku sudah tiada abah lagi untuk aku salam setiap kali masuk ke rumah bila pulang ke kampung...

Aku sudah tidak dapat mengucup tangan abah yang uzur itu setiap kali aku hendak berangkat pulang dari kampung...

Aku sudah tidak ada abah untuk aku belikan baju, baju, kain pelikat tak kira hari raya atau tidak...

Aku sudah tidak ada abah yang akan merengek hendak makan itu ini,

Aku sudah tidak dapat menjamu abah dengan segala juadah yang dia inginkan tiap kali aku balik kampung...

Aku tidak dapat mandikan abah sesekali aku balik kampung...

Aku sudah tidak abah yang akan aku kirimkan salam setiap kali menelefon emak di kampung...

Aku sudah tidak dapat bertanya khabar abah pada emak setiap kali kami berbual...

Aku sudah tidak akan mendengar emak bercerita hari ni abah nak makan mee kuah, hari ni abah berak banyak, hari ini abah tak mau mandi, hari ini abah tak tidur malam, hari ini abah bangun lambat pagi...hari ini abah itu ini...

Tiada sudah semua cerita-cerita pasal abah lagi...

Yang ada hanya kata-kata..'arwah abah dulu suka sangat makan durian, arwah abah dulu masa sihat, pagi dia pegi surau, maghrib sampai isyak dia kat surau, arwah abah dulu kalau tak tidur malam dia suka menepuk lantai, arwah abah dulu masa sihat langsung tak makan burger, tapi masa sakit suka sangat makan burger, arwah abah dulu pendiam, tak cakap banyak, berbeza masa masa dia sihat dan sakit, masa sakit dia banyak cakap, arwah abah dulu suka itu, tak suka ini...arwah abah dulu itu ini... Ya abah sudah arwah... Kini hanya cerita-cerita arwah abah sahaja yang ada kenangan buat kami...

Sejak aku kerja, setiap kali raya aku mesti belikan abah baju baru dan kain pelikat baru, bila abah sakit pun aku tetap belikan, walau emak kata tak payah beli sebab abah bukan pakai baju raya kemana pun, duduk dalam rumah saja, baju lama elok lagi.. Tapi aku tak peduli, tiap tahun aku belikan baju raya baru untuk abah, beli kain pelikat baru untuk abah.. Mak kata sayang abah pakai hari raya saja, lepas tu dia bukan nak pakai...

Tapi aku tak kisah, sebab aku selalu ingat, kalau abah aku sudah tiada nanti aku sudah tiada abah untuk aku beli itu ini...Alhamdulillah...aku puas saban tahun berikan dia melaram baju baru di pagi raya, walau dia hanya duduk di tempat perbaringan dia saja. Dan untuk tahun ini sehingga bila-bila pun aku sudah tiada abah untuk pandang berbaju baru di pagi raya.. Kalau giliran aku beraya di Kedah, pagi-pagi raya biasa emak solat sunat Aidil Fitri/Aidil Adha, aku pagi-pagi akan mandikan abah segak-segak..pakaikan dia baju baju, dan pujuk dia pakai lampin dewasa tu.

Dan sampai raya bila-bila pun akan datang aku sudah tiada abah untuk aku mandikan di pagi hari raya... Aku sudah mandikan dia buat kali terakhir pada petang lepas solat asar hari Isnin 21/07/2008 yang sudah, itulah siram air terakhir aku untuk tubuh abah..tubuh yang sudah kaku.
Kata Pak Awi, jiran rumah no 14 lorong 3, "Abah Nas ni tunggu Nas balik saja ni, dapat dengar suara Nas, dapat rasa sentuh Nas, dia pun pi," Ya Alhamdulillah, aku sempat sentuh abah, sempat bercakap dengan abah, sempat baca Yassin berkali-kali sejak sampai ke rumah dari jam 9 malam Ahad tu sehingga abah meninggal pada esoknya, malam sebelum abah meninggal, aku tak tido sehingga jam 4 pagi, aku belai abah, ajar abah mengucap, zikir aku tertidur juga kerana ubat selsema yang aku telan itu membuatkan aku amat mengantuk, kalau ku tahu itu malam terakhir disisi abah, aku takkan telan ubat selsema itu, biarlah aku selsema pun aku tak nak mengantuk..

Moga abah aman damai di sisi Allah, bertemu semula dengan arwah mak tok di sana, arwah tok wan di sana, Moga mereka semua berada di kalangan mereka-mereka yang soleh di sisi Allah...Al-fatihah buat abah yang takkan aku pandang lagi wajahnya di dunia ini...Samsudin bin Hashim....

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino