Sunday, January 20, 2008

Yassin Untuk Bonda


Semalam kami layan drama Yassin Untuk Bonda...

Aku tak tau orang lain, tapi pada aku, this is one of the good drama, and bersandarkan kepada fact, dan bukan drama syok sendiri pengarah dan penerbit.

Sebab aku kata begitu, sebab drama ni tunjuk realiti sebenar masyarakat Malaysia, terutamanya orang Melayu, kisah keluarga Samiah lakonan Azizah Mahzan, dan suaminya alamak, lupa lak nama laki dia dalam drama tu,tp lakonan Nassir Bilal Khan, and beberapa lagi pelakon yang malatops.. Maimon Talib, suka aku makcik ni berlakon, watak-watak dia real je, kasilah jadi makcik/nenek baik, jadi, kasi jadi nenek/mak jahat, menjadi jugak..best...Abu Bakar Omar pun ada, yang ni mmg la superb, kasi jadi bapak lembut ala-ala pondan pun jadi, siap berkemban, so kombinasi pelakon yang best, kecuali mamat muka jambu jadi cucu Maimon, yang tu kena gilap-gilap sikit.

Sebab aku kata drama ni bukan drama syok sendiri dan realiti, ialah kerana Miah, dijangkit AIDS semasa merompak dan perompak tu penagih, dan cucuk Miah dengan jarum suntikan yang sudah ada virus AIDS, and Miah pulak sakit selama 5 tahun, kira logik jugak la untuk pesakit AIDS teruk dan meninggal, sebab AIDS ni bukan macam kanser, pesakit AIDS ni kurang tahan ketahanan penyakit, contohnya kalau demam/batuk, lama and susah nak sembuh, kalau luka pun susah nak sembuh..so kira logik jarak masa Miah sakit dan meninggal.

Then dalam drama ni takder watak Antagonis (antagonis or antigonis.. lupa lak aku) semua watak dalam drama ni baik dan aku rasa dalam dunia realiti kita, kalau org dalam kesusahan, kesempitan, berpenyakit, jarang manusia kita abaikan, menghina dan mencaci. Realiti kehidupan, kita akan menolong, walau suatu ketika dulu mungkin orang yang dalam kesusahan itu pernah menyakiti hati kita. Dalam drama ini realiti itu wujud. Yang mana orang-orang kampun tetap membantu keluarga Miah walau bukan dari wang ringgit, tetapi dengan bagi pekerjaan kepada suami Miah, dari kerja cuci longkang, buat rumah, baiki rumah, malah kerja kontrak. Dan boss kat tempat kerja pun berhati perut, orang tu lapar, dibelikan makanan, dan kerana orang tu perlukan duit, dia dibayar gaji hari... Ayat menyentuh hati antara boss dan kuli ini ialah "Saya bayar gaji abang bukan suruh kerja 24 jam tanpa rehat, masa rehat, rehatlah, jangan kerja," Aku rasa memang dalam dunia ni memang banyak boss macam tu.

Jiran yang baik, jenguk jiran yang sakit, bantu apa yang perlu, tiada satu pun watak orang kampung yang bongkak, sombong dan mengeji. Cuma melalui watak anak bongsu Miah, dia menyebut kawan-kawan dia mengata maknya sakit kena AIDS, tapi tiada ditunjukkan watak budak-budak sekolah mengejek berdepan, yang ada watak seorang budak perempuan yang baik, belikan nasi lemak untuk 'adik' dan beri wang belanja yang dia ada untuk 'adik' buat tambang melawatnya maknya di hospital.

Di hospital, tak der watak doktor merawat pesakit dan doktor cakap meleret-leret yang tak betul fakta perubatan. Sangat simple, namun kita tau di hospital Miah mendapat rawatan yang baik, plot citer ni best, tak meleret-leret. Takder emosi yang over, babak sedih over ni sinonim dengan Rashid Sibir je, tader langsung part-part over yang macam nak paksa orang supaya sedih. Semuanya berlaku dengan jujur, kita sendiri tersentuh hati dan sebak, tanpa dipaksa-paksa.

Aku tengok cerita tanpa bosan, kerana tidak ada part-part buang masa dan tak perlu, editing yang best oleh editor dia. Superb, dari satu babak ke satu babak tu, cun je berlaku, and disebabkan aku bukan pengulas yang bagus, maka kesimpulan yang aku buat ialah drama ini sangat best. And hope dapat lagi tengok drama arahan Zulkiflee R Shad ni lagi and suntingan oleh Zul Azri, memang sempoi.. Siapa kata drama kita mesti ada babak orang busuk hati, kepoh dengki, atau drama korporat konon pegi lunch tengah tarik pakai tie tu drama yang best. Drama orang kampung baik-baik pun best la..

ok, dah abeh la ulasan mengarut aku.

Family

Najmi so far so good la kat sekolah, sekolah agama cuma transit kat taska AB*M ni je problem. sepanjang aku pernah hantar anak duduk taska, inilah taska paling teruk pernah aku berurusan, memang sejak dari awal lagi aku dah tak sedap hati, tapi sebab tak banyak pilihan aku sedapkan hati je la.. Masa awal-awal nak daftar pun aku dah nampak teruknya management tempat ni, aku tanya itu ini pun budak kerja taska tu tak tau dan tak sure, dah confirm, and aku buat bayaran, langsung diaorang tak der minta butiran peribadi parents, sampai aku bertanya, katanya esok-esok dan esok sampai hari ni, aku saja je nak tengok samaada mereka nak minta atau tidak, sampai ke hari ni aku pun dah tawar hati.

Hari pertama hantar Najmi tu aku dah mula hangin, kerana tempat ni rupanya ada 3 biji rumah, iaitu satu untuk taska budak-budak kecil, satu rumah untuk tadika, and rumah belakang tu aku rasa tempat tinggal cikgunya and tempat diaorang memasak untuk semua budak. Hari pertama kami sampai, cikgu-cikgu tengah sebok makan, tanpa peduli kehadiran kami parent, sepatutnya mereka sambut budak baru turun bas sekolah and tunjukkan mana bilik salin baju, mana tempat sangkut baju, mana tempat mandi, ini tidak aku sendiri uruskan anak, diaorg semua dok makan. Aku tanya tempat sidai tuala pun diaorg susuh aku letak je tuala atas iron board tu je.

Selesai urusan mandi Najmi semua, takder sorang pun panggil Najmi untuk makan tengahari, sehingga aku yang bertanya, makanan disediakan atau tidak? barulah Najmi diberi makan. And Najmi akan turun bas di rumah depan, dan akan melangkah longkang besar belakang rumah untuk ke rumah belakang, longkang tu hanya di letak papan sekeping sebagai titi utk melangkah, kalaulah budak-budak ni jatuh. takder sorang cikgu yang bawa budak-budak ni melangkah pi balik-pi balik. Petang tu aku call owner tu maklumkan beberapa perkara yang aku tak puas hati, kononnya dia ambil maklum, tapi takder perubahan.

Second day, masa nak pi ambil baju, kasut dan beg sekolah Najmi, terkejut aku tengok baju masih bertempek di lantai, tuala masih di lantai tidak bersangkut, and kasut ada di luar pintu, kalaulah hujan mesti basah. AKu terus sound budak yang kerja situ, aku tanya siapa cikgunya yang sepatutnya jaga budak-budak transit, katanya minah ni, tapi tak pernah pun minah ni sambut, or take care budak-budak jagaan dia, kalau dia ada tanggungjawab, kalau budak tak sempat sangkut baju/tuala, dia sepatutnya tolong uruskan. And aku cakaplah aku kalau tak suka aku akan cakap depan-depan bukan cakap belakang, itu bukan cara aku, so aku nak this minah buat kerja dia betul-betul, so the next day aku tengok ada perubahan sikit, tapi malangnya aku dah tawar hati.

Aku berbincang dengan sorang jiran aku yang tidak bekerja, and dia sudi untuk tolong, dari aku bayar kat taska tu baik aku bayar dia, malah aku akan bayar lebih dari apa yang dibayar pada taska, so next month aku terus bayar pada dia, untuk jemput Najmi dari sekolah, transit kejap kat rumah dia, and dia akan hantar Najmi ke sekolah agama, syukur..selesai satu masalah. Dan kebetulan memang anaknya satu sekolah dengan Najmi dan dia memang setiap hari jemput anak dia, and akan hantar anak dia ke sekolah agama jugak, so at least lepaslah duit minyak dia berulang alik. and aku tak kisah bayar lebih pun, janji hati aku senang.

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino