Monday, September 17, 2007

Melatih Najmi berpuasa


Belum terlambat kan...
Selamat Berpuasa buat semua..

Busy la, kerja di office banyak, tak sempat nak cilok update blog, pc kat rumah baru je ok, duit lagi merepair cpu yang dah 'kong' bila dah tukar processor, motherboard sumer guna internet pun laju sikit, best je. Sabtu dan Ahad mengusung kerja-kerja office bawa ke rumah. Masa pc kong, pinjam laptop office, best sikit buat kerja bersila atas sofa depan tv, sambil buat kerja sambil layan tv.

Melatih yang meletihkan..

Melatih anak sekecil 6 tahun berpuasa memang dugaan hebat, alang-alang hilang sabar, eheheh dengan puasa aku pun boleh batal. Tapi syukur, sudah 5 hari berpuasa, Najmi dapat 3 hari berpuasa penuh. Hari pertama berbuka jam 6.30 ptg, udah abeh helah dan psiko aku guna, akhirnya dia tewas pada setin air minuman cincau dalam peti ais yang aku lupa sorok. Terbarai usaha dia berpuasa dari pagi hari. Tapi kagum jugak, hari pertama berpuasa tu memang aku tak jangka dia akan bertahan, kerana malam sebelum tu dia tido awal, tak sempat makan nasi, just makan bihun je petang tu lps ambil dia dari daycare. Lepas Isya' dia dah tertido dan kejut bersahur pun dia tak bangun.

Tapi esoknya bila ambil dia dari daycare, teacher dia cakap dia berpuasa, aku terkejut dan happy sebab dia berpuasa dengan sendirinya. Hari kedua dia berpuasa penuh, selepas jenuh aku auta ke sana ke sini, layan dia otromen tiga, layan transformers, dengan aku sekali dah kenal Daigo, Reena, dan jenis-jenis ultraman pun aku kenal, Ultraman Kosmos, Dyna, Nexus, Tiga.

Hari ketiga dia berebut tv dengan babah dia, dan end up dia merajuk pi makan biskut..adehhh geramnya, dia makan biskut just because dia geram tak dapat tengok Astro Ceria. Lepas makan sekeping biskut aku psiko la.. aku tak cakap ngan dia, dia cakap apa aku tanak layan, aku buat puding mangga, dia sebok-sebok tanya "mama buat jelly ke?" "mama buat jelly apa?" aku tak layan, dia cakap nanti nak makan, aku tak kasi, aku cakap siapa puasa je boleh makan, dia nampak sedih dan menyesal makan biskut.

Ehehehe pastu aku suruh dia makan nasi, dia tak nak dia cakap dia nak puasa balik, hahahaha belum memahami konsep puasa dan batal puasa sepenuhnya. Aku betul2 tak pedulikan dia, biar dia rasa bersalah. Hari ketiga auta aku semalam menjadi, dia dapat berpuasa sehari penuh, itupun dalam pukul 2 auta dia dah mai, aku cakap, "bukaklah, kalau dah bukak mama tanak kawan dan tanak cakap dengan Najmi" pehtu dia cakap "kalau mama tak cakap ngan kiter, kiter nak cakap ngan saper?' aku balas "dah tu puasa la cuba juga tahan," dia nampak ok, dia layan tv, dvd berjam-jam.

Dalam pukul 4, bagi dia main game kat internet, dia layan game sampai 5.30, then kami keluar ke Bandar Tun Hussein Onn hantar cupcakes yang di order orang. balik umah 6.30, jenuh menahan dia dari makan kuih yang dibeli. Tapi Alhamdulillah, berjaya akhirnya.

And hari ni Isnin 17/9, pun dia berjaya puasa abih satu hari. Syukurlah. Itupun bawa dia pegi tengok rumah baru, mamat-mamat yang dok buat kerja renovation kat umah baru kami suka melayan dia, so leka la sikit dia tolong diaorg angkat tiles, tukang tolak keter sorong, 6.30 baru kami balik, giliran babah pulak lekakan dia dengan tv.

Pukul 7 malam dah ngamuk nak makan nugget, kali aku aku guna ketegasan la. Aku marah dia, suruh sabar sikit, kejap je lagi azan. Dia merajuk pegi main game kat internet. Mujurlah pc dah ok, so dapatlah menantikan sampai azan maghrib. Esok pula nak hadapi kerenah dia lagi.

Ni aku tengah update ni blog dia berdiri di sebelah dok baca apa aku taip. heheh perhatikan ayat-ayat aku semua baik-baik..tadi aku taip amek (dia tanya amek tu apa?) aku taip aper (dai kata bukan a.p.e.r tapi a.p.a la mama) hahahah makanya aku menulis dengan perkataan berhemah kali ini.

ok gtg dia sebok nak main game FAST GAMES

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino