Thursday, July 12, 2007

lagi try and error project-cream puff


Blog aku ni dah jadi macam blog masakan pulak...asyik post gambar project try and error aku jer.. Ermm nak berceloteh macam dulu-dulu dah tak berapa best, coz blog reader dah makin ramai and aku dah rasa tak berapa pirvacy berceloteh segala macam cerita. Hehehe aku tulis pasal renovation rumah, erkk ramai ada pulak penghuni kawasan perumahan se-area aku baca blog ni,

Bila aku pegi kursus or seminar, jumpa my senior or junior masa kat UiTM dulu, erkk ada tu tak berapa kenal pon, tapi tau pulak kesah aku, kisah Najmi holaaa depa baca blog ini. Pehtu bila bisnes cupcakes, time pegi deliver cupcakes, jumpa my blog reader, adeh..aku pulak naik segan, teruja depa macam aku artis.. kelakar.. siap kata tak percaya dapat jumpa aku, selama ni dia baca blog je.. So sweet, dari blog ni aku punya ramai kawan.. and sentiasa dapat kawan-kawan baru. Aku hargai semua kawan-kawan yang dikenali dari blog ini, and please, kalau ternampak kami di mana-mana tegurlah, jangan la nampak kemudian letak komen je kat blog, nampak kami di situ, sini, tapi segan nak tego.. tegurlah, dapat kita jalin ukhwah.

And ada jugak a few rakan-rakan ofis lama, rakan-rakan ofis sekarang follow blog ni, and bila jumpa kat kantin, kat parking siap tegor aku Kak Pnut, hahahaha aku lak terkedu, coz di ofis baru ni, jarang sangat panggil aku nama Pnut. di ofis lama memang diaorg panggil Pnut je. Cuma diaorang ni silent-silent je.. so bila aku ditegur dengan nama Pnut, di ofis, aku agak mesti dari blog. so faktor-faktor begini membataskan aku hendak mengarut-ngarut macam dulu-dulu.

Dan Najmi sendiri pun dah 6 tahun dan dah lancar dan laju membaca, dan suka sangat bertanya kalau dia baca blog ni dan jumpa perkataan-perkataan pelik-pelik dia akan bertanya, maka aku kena cantas banyak perkara, and also kata Kak Long (Widad) yang menghantar email pada aku, bagitau anak dia pembaca setia blog ni, aku pulak naik segan. huhuhuhu.. <-ini pun Najmi pernah tanya mama apa itu huhuhuhu heheheh)

Dengan itu, blog ni turn to skema-skema sikit skarang, ala-ala blog wanita melayu terakhir kiranya.Dan sementara angin rajin nak update dan angin rajin dok mempergunakan oven dan mixer yang darling hadiahkan, rajin le pulak aku try and error resepi hasil dari mentelaah forum cari, forum wanitamelayu so dapatlah a few recipe untuk try and error subejct. Dan perkara-perkara itu lah jadi santapan pengunjung blog ni. Dan ini pun sebagai motivasi kepada orang lain untuk try buat sendiri pasta, pizza, pastry ni, sebab aku dulu pun tak reti buat semua ni, tetapi bila tengok blog dan fotopages orang lain try masak tu, masak ni, letak pulak resepi, motivasi tu datang sendiri.

Dan sekarang my darling anytime je sebut nak makan pizza, aku boleh sediakan sesekali buat sosej bun, so hubby dan anak dapat buat breakfast pagi, bekal ke sekolah dan ofis, dan minum petang. And presenting today is mangsa uji kaji semalam ialah Cik cream puff.. next mangsa in list ialah Cik Muffin. Tungguuuuu..

Ok this is step by step the making of Cream Puff
1. Bahan diperlukan
- 6 Biji telur
- 200 gram tepung (ayak)
- butter 100 gram
- air 250 ml
- esen vanilla
2-3 Masak air dan butter, sampai butter cair dan mendidih sikit (api sederhana)
4-5 tutup air kejap, then masuk tepung sedikit-sedikit dan bukak api balik, kacau sampai jadi begitu
6-7 putar-putar supaya cepat sejuk then sejukkan kejap.
8-9 then masukkan telur, then putar lagi sampai teksturnya jadi cam dlm pic
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

1. adunan jadi camni, (suppose kena beat lama sikit supaya dia lebih pekat, tapi aku pukul kejap je..(first time buatlah katakan) note-stand mixer tu daling hadiahkan..thanks...
2-3 Masukkan dalam piping beg, with the nozzle yang sesuai, aku guna no.21 punya nozzle, then pipekan atas dulang yang dah di gris, gambar kaput, Najmi yang amek.
4 patutnya pipe kan lebih tinggi dan tebal, tapi aku pipe leper lak, next time buat better ok..
5- dibakar dalam oven, suhu 170-180 darjah celcius
6-7 my penjaga masa, chef gendut tu, timer set ke 15 minit, dan letak depan Najmi yang tenag buat homework supaya bila berbunyi chef tu jerit dan Najmi pun jerit, mama..dah bunyi..dah bunyi...hehehe
8 tadaaaa cream puff yang tak berapa lawa dah keluar,
9-ni belum bakar lagi, tapi saja nak letak nak cukupkan 9 pics. hehehe

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

And ini ready to eat, holaaa tengah panas-panas, dua hero tu seketul-seketul, baru letak inti satu, letak dalam piring abeh, buat lagi, letak hilang..buat lagi, letak hilang... heheh sepatutnya inti dia custard, tapi custard filling yang aku buat jadi keras la sikit, kurang susu, jadi tak sedap, so aku pipe kan kaya dan peanut butter yang crunchy tu huiii sedap...sedap... dan sebagai tidak mau meranapkan dietku, aku hanya jamah 3 ketul je, dan selebih simpan kat umah sikit, dan bawa bagi bebudak ofis makan, jiran tak bagilah, dah pukul 11.30 malam dah masa ni... hehehe selamat mencuba ye puan-puan...trimas shida from forum cari for the recipe.
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kesimpulan-tak berapa best sebab tak berapa menjadi...
status - separuh gagal

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino