Sunday, April 01, 2007

Not in a good condition


Salam semua..

Khamis lepas, pegi check up, BP tinggi sikit, so doktor suruh masuk wad, syukurlah, masuk dlm pukul 10 pagi, tapi lepas tu BP dah ok, tak der tinggi sangat. Mungkin masa awal tu, penat, drive pegi hospital. Cuma yang agak sedih dan takut sekarang, ada bleeding sikit-sikit, mcm period, tapi tak sebanyak darah period. Cuma keluar tompok-tompok je sikit-sikit. Bila scan, doktor kata janin kecil sangat, tak macam 9 minggu kandungan tu. Tapi aku sendiri pun memang rasa kurang dari 9 minggu. Sebab Najmi dulu pun macam tu, kena tunggu baby besar sikit baru dapat bacaan usia kandungan yang sebenarnya. Sebab aku punya period memang tak berapa teratur, so susah nak agak usia kandungan.

Walau bleeding ni, tapi tak sakit, tak der sakit perut, senak, atau sakit belakang atau sakit ari-ari. Kata mak mungkin aku jadi macam mak, mak walaupun pregnant tapi tetap ada period setiap bulan, cuma tak banyak dan tak sakit macam period biasa. Mungkin jugak, walaupun masa aku pregnantkan Najmi, kandungan tak der masalah langsung, cuma aku jer ada tekanan darah tinggi masa tu. Malah masa mengandungkan Najmi, kami berulang alik dari Cheras, dekat Kajang tu, ke Jalan Pahang KL, naik motor pegi keja setiap hari. Syukur semuanya selamat.

So doktor agak mungkin janin ni baru berusia 5-6 minggu, doktor bagi lagi 2 minggu untuk scan balik dan tengok samaada janin ni akan terus membesar atau sebaliknya. Dan aku sebab tak der sakit-sakit walau keluar darah ni, maka aku rileks sikit, dan serah semuanya pada Allah. Kami usaha jugak pergi ke Darul Syifa minta pandangan ustaz dari segi zikir dan doa, dan ustaz bagi ayat-ayat untuk diamalkan, dan buatkan air untuk diminum dan sapu pada perut, selebihnya serah pada Allah, dia Maha Berkuasa Atas Segalanya.

Sama macam Najmi dulu kata kunci kekuatan yang jadi azimat, "KALAU ALLAH NAK IZINKAN SESUATU ITU BERLAKU, IA TETAP AKAN BERLAKU, TIADA KUASA MAMPU MENGHALANG," Kalau dah tertulis di Loh Mahfuz, kami ada rezeki dan diberi keizinan Allah untuk kami miliki baby ni, syukur Alhamdulillah, kalau sebaliknya kami redha dan yakin Allah ada perancangan yang lebih baik untuk kami, semua sudah disusun atur dengan lebih cantik oleh Allah, cuma kita je tak tau.

Masa aku kat HUKM dulu, disaat doktor-doktor Melayu, dok takutkan aku dengan cerita negatif kononnya kalau aku lahirkan baby kurang dari 32 minggu harapan untuk baby hidup hanya 20%, itu, ini, buat aku tertekan sangat, tiba-tiba aku sorang doktor India, personally datang pada aku dan kata "Syafinaz, be strong , remember if God says, this baby is yours, you will get it no matter what doctor said, but if God says No, this baby is not yours, you won't get it, even you deliver a normal baby, pray for God to give you chance to have this baby," (heheeh sila abaikan english aku yang taraf keji tu..tapi ayat dia lebih kurang gitulah)

Lepas doktor tu cakap kat aku macam tu, aku rasa lega, walaupun dia doktor India, tapi dia lebih tau pulak nak cakap macam tu dan tau nak calm me down. He is a very nice doctor. Sekarang ini aku fikir macam tu la jugak, "Kalau Allah kata Dia akan dipinjamkan pada kami didunia ni, Allah nak bagi peluang kami membesarkan baby ni nanti, maka ia akan terjadi, sekiranya tidak kami redha,"

Dan harapnya bleeding ni tak berterusan, doktor pakar kat Hospital PUJ ni pun sweet, dia tak takutkan aku dengan benda negatif, dia cakap "Ada juga orang mengandung keluar darah, jangan takut, dan mungkin baby awak kurang dari 9 minggu, lagipun awak tak der sakit-sakit perut, so be positif, anggap normal, dan history anak pertama begitu, so tak mustahil yang ini belum berusia 9 minggu, kita tunggu lagi dua minggu, harap janin akan membesar dan bagi good news kat ibu dia, Insya-Allah, yakin pada Allah," aku hanya tersenyum dan aminkan kata-kata doktor tu dalam hati.

Yakin pada kuasa Allah....dan yakin pada diri sendiri.

DOKTOR PAKAR SAKIT PUAN ini sms hari tu " ALLAH answers PRAYERS in three ways... HE says YES & GIVES u what u WANT, HE says NO & GIVES u something BETTER, HE says WAIT & GIVES u the BEST in HIS own time." Thanks akak... such a lovely sis and doctor.. Thanks for your advice..

"Ya Allah, Kau Izinkan aku meneruskan kehamilan ini Ya Allah, "

This week MC seminggu, plan nak 'terbang' ke Langkawi Jumaat ni pun nampaknya kansel. Burn flight ticket RM539, dan kansel hotel booking. Kita hanya merancang, Allah yang menentukan, harapnya pengorbanan ni berbaloi dengan good news. Kata Najmi pada baby "Adik jadi kuat macam abang tau," Insya-Allah....

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino