Monday, January 29, 2007


Salam.

Sudah 29 hari kita dalam tahun 2007. So far so good, ada yang menggembirakan, dan ada yang menyedihkan. Aku berterima kasih kepada semua yang memberikan respon terhadap entry terdahulu, ada beberapa email, ingin berkongsi pengalaman dan beri maklumat, kawan-kawan yang ada di JPM, ada memberikan pertolongan sekiranya perlukan khidmat Biro Bantuan Guaman. Ya Allah, syukur sangat-sangat ramai rupanya rakan taulan di dunia internet ni yang suka membantu orang.

Siapa kata internet tidak bermanfaat. Terpulang pada cara kita menggunakan apa yang kita boleh nikmati. Orang kata dengan ada internet kita kurang bergaul dengan jiran-jiran. Ya aku akui, aku lebih rapat dengan kawan-kawan cyber dari jiran-jiran, tapi hubungan kejirananan Alhamdulillah masih baik, cuma di blog aku lebih bebas bercerita apa saja. Terima kasih kepada semua yang respon kat email, YM, kat komen di blog ni , dan melalui sms. Insya-Allah, bila tiba masa korang perlu bantuan, aku akan tolong.

Najmi

Hampir sebulan sudah kiranya dia belajar di Smart Reader. Syukur, so far nampak bagus. Dia berada dalam kelas Mickey. Iaitu kelas 'lompat' kelas di Tahap 3, dia terus belajar buku-buku pada tahap 3, aku pun tak perasan akan hal ini sebab aku tidak berjumpa guru dia secara langsung, sebab dia akan pergi dan balik sekolah dari Day Care. Cuma nanti aku nak pegi bayar yuran, baru nak tanya terus pada teacher dia camner. So bila dia keluarkan homework dia, aku tanya la, kenapa ini buku semua tahap 3? Dia cakap "Memang la mama, kita kelas Mickey, teacher kata kelas Mickey tak payah belajar Buku 1 dan 2, kita kena baca Buku 3, kalau kelas Daisy dan (kelas aper tah dia sebut) baru belajar Buku 1 dan Buku 2,"

Then aku saja la test dia "Abih tu, Najmi boleh ke ikut belajar kat Kelas Mickey?" dia cakap "Boleh, mama tengok la kita selalu dapat star," Rupanya kat belakang buku dia ada sticker star, so setiap page atau progress dia yang baik, teacher akan lekatkan star tu, kalau dia masih belum cekap, tak dapat star sticker tu. So far, banyak page dia ada sticker. Semalam dia buat homework, dan macam biasalah, budak ni bila buat homework, tak suka kita ajar dia banyak-banyak kali, kecuali kalau dia bertanya baru kita respon. So aku ajar dia buat sekali, kemudian dia cakap, "ok, kita tau dah buat macam mana," hehehe, aku pun ikut jer la rentak dia.

Dah siap homework, dia datang tunjuk. Good, betul semua. so dapat la upah kiss dan puji-pujian..kembang muka sengih-sengih dan perasan bila dipuji. "wah... bertuahnya mama, ada anak pandai, dah la hensem, pandai pulak, macam tu la," dan member pun semangat amik reading book dia baca, tanpa disuruh. Ye, itulah dia anak aku, tidak boleh dipaksa, dia akan buat sendiri bila dia suka hendak buat.

Dia ni memang kaki tengok tv, dan fav dia biasalah kartun, dan selain itu dia akan tengok movie, dan Movie channel la. Aku selalu tegur dia, tapi dia cakap, "Mama, biarlah kita tengok cerita orang putih, nanti kita pandai la cakap Inggeris," adeh anak bertuah ni. So aku cakap kat dia, "kalau macam tu, Najmi kena dengar apa yang pelakon tu cakap kat tv, kemudian ceapt-cepat baca apa dia tulis kat bawah tu, nanti Najmi tau la dia cakap apa," And aku nampak dia tengok Star Wars dan dia tau jalan cerita, dan boleh cerita pulak apa org tu cakap, apa jedi ni kata, means menjadi juga idea aku suruh dia dengar dan baca subtitle tu. (Dan ya, selain Superman, Spiderman, Power Rangers, dia sekarang sudah obses sama itu Star Wars)

Paling tak tahan Jumaat lepas, dia balik dari Day Care, dia cakap, "Mama kita dah ada awek baru kat Day Care, nama dia Miza, dia suka kat kiter, asyik nak kawan ngan kiter, teacher pun tanya Miza, suka Najmi ke? Miza cakap dia suka kiter, Miza tu cantik mama," hehehehe so masa dalam keter nak pegi Pasar Tani Jumaat tu, babah pun ada, dia pun cerita dia nak dekat Miza, peh tu bila babah tanya, abih tu Iya (Alia) camner? dia cakap dia nak tiga orang sekali Iya, Nena (adik Iya) dan Miza," muehehehehe romeo sungguh.


Esok tu, hari Sabtu pagi, dia bangun je tido, dia cakap "mama boleh tak kita nak cium Miza, dia comel la mama," hahahah gilo budak ni. Aku cakap "Tak boleh, mana boleh kiss girl, nanti Allah marah, berdosa, kiss mama, mak tok, ucu, mak su, tak per la, selain Allah marah, nanti kalau ayah dia tau, ayah dia marah camner?" Dia macam tak puas hati je.. hahahah harap-harap jangan dok kiss anak dara org kat Day Care tu, risau teman. Angau sungguh anak aku dengan Miza ni. Nanti petang aku nak tengok la mana satu Miza ni.

Sabtu hari tu kami pergi tengok perarakan kereta berhias, budak becok ni tak puas hati, dan cakap "Mama, kenapa dia tulis kereta berhias, tapi diaorg bukan guna kereta pun untuk hias-hias dengan bunga, diaorg guna lori, sebab panjang je kiter tengok keter tu, kenapa dia kena cakap kereta berhias, cakaplah lori berhias, sebab dia hias kat lori panjang, kita tau, dia buang dinding lori tu, lepas tu letak-letak bunga," hahahaha kelu pulak aku nak jawab. Disebabkan mama letih dan penat masa tu, mama jawab "nanti mama suruh diaorg tukar, lori berhias, bukan kereta berhias," heheheh tak aci betul mama ni.

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino