Friday, December 02, 2005

Cafe Ala Kampung


Baiklah tuan-tuan dan puan-puan serta cik-cik sekelain..Marilah kita lupakan kisah dompet yang hilang...Hilang kesah bank kepala harimau..marilah kita bercerita mengenai perkara lain....sekian terima kasih.

=================================================

Sebagaimana umum mengetahui negara kita akan menganjurkan satu event bermula 12-14 Disember niAsean Summ*t, yang ada logo dua biji KLCC kaler biru tu...ye tuan-tuan dan puan-puan, itu adalah anjuran kementerian saya berkerja ni.
Walaupun masih baru disini, saya juga telah diarahkan bertugas sempena acara ini.Sebagaimana lazimnya "SAYA YANG MENURUT PERINTAH" (SYMP). Apabila sudah SYMP, adalah mustahiluntuk berkata Tak Nak!! maka saya pun akur kepada perintah, berkhidmat untuk negara.

Makanya minggu depan dan minggu lagi depan saya akan berhenti acara memblog, kerana tugasan saya adalah untuk membantu dalam Jawatankuasa Kerja Pengangkutan (meh sapo nak booking beli keter plat ASEAN..he.he..) makanya lagi, dalam tempoh jangka masa itu kemungkinan untuk saya pulang ke rumah adalah tipis, kerana kami perlu berada di hotel untuk menjaga urusan mereka-mereka yang memerlukan bantuan.

Semasa di opis lama, aku pernah dua tiga kali terlibat dalam menyambut delegates ni, jangantak tau, ada diantara mereka yang ada request nak 'betina' malam-malam...tak koser aku naklayan. Aku suruh dia tanya boss aku, dan boss aku pun tak layan, last-last dia tanya hotel..siot betul diaorang ni, tak boleh hidup tak ada betina. Budus betul.Ni semua dari suku kaum bangsa yang suka hantar tentera dia pi berperang, bunuh-bunuh orang.

Anakanda pun akan dipos ke kampung, hari Sabtu nenda dia akan ke sini mengambil pulang cucudia. Mak aku ni memang excited kalau bab nak bawa cucu dia, masa aku story, baru je cakap aku kena kerja tak balik rumah, belum cakap nak minta mak jaga, dia siap offer.."tak pa lah,biar mak pi ambik dia, bawa balik sini," saja nak test, aku cakap,"tak pa, babah dia boleh jaga,tapi tak boleh hantar taska, kena hantar pi rumah ummi dulu, sebab babah dia kadang-kadangbalik malam," sungguh-sungguh mak kata "tak payah, tak pa, biar mak pi ambik, biar dia duduk sini," mak..mak...sentiasa bersemangat nak jaga cucu dia. Tak apalah, kalau itu membuatkanmak rasa seronok, aku tak kisah, mak pun bukan selalu jumpa cucu dia, sesekali kami balik kampung2-3 hari jumpa dia, 2-3 bulan sekali.

Mak Su pun abih SPM, adalah teman 'bergaduh' Najmi kat sana, Mak Su suka menyakat, yang Najmi suka mengada.. Wan pun suka menyakat, riuh la rumah tu nanti. Tak lah mak rasa sunyi, sebab selalutinggal berdua saja dengan abah. Mak Tok ni, kalau ada cucu dia, jenuhlah dia beli biskut tu, biskut ni,buat cucur, goreng mee, macam cucu dia nak makan banyak. Yang budak Najmi ni pun satu, kalau kat rumah bukan nak makan sangat, tapi kalau dengan mak tok dia, semua dia makan, banyak pulak tu, agaknya menghargai apa yang Mak Tok buat kot. Kadang-kadang Mak Tok bancuh tepung + gula + telur pukul-pukul dan goreng pun dia makan berseleran, lepas sebiji-sebiji.Ka rumah kalau makan mee ada sayur hijau semua tolak tepi, kat rumah Mak TOk, aiiii boleh pulakmakan sayur kaler "gereeen"

======================================================

Sesekali layan lempeng/tempek tepung

Semalam aku malas nak masak nasi dan lauk, aku call darling bagitau aku malas nak masak. Aku cakap buat cucur boleh? Darling kata buatlah lempeng tepung, cicah sambal ikan bilis yang belen harisebelum tu yang sengaja aku masak lebih. Wahh best ni, sonang koje mak cik...
So lepas solat maghrib aku pun bancuh le tepung + telur + garam + air + bawang, kacau-kacau, thenamik kuali leper tu start le melempengkan tepung tadi, dua hero tu memanglah kegemaran depa sama,gemar makan cucur/lempeng, mula-mula bancuh sikit, agak-agak dalam 5- keping cukup ler, aiii belumabih aku melempeng dah luak 2-3 keping, tak boleh jadi, so aku tambah lagi sikit. dapatle dlm 10keping lempeng. Jadinya makan lah lempeng tepung ala-ala kampung tu.

Masa tengah makan aku gurau ngan darling "Bang, agak-agak boleh tak kita komersialkan lempeng tepung ni?" dia kata "boleh apa, kalau buat betul-betul, orang la ni mana makan lempengkampung macam ni," Kemudian aku pun dok imaging, bukak kiosk macam kyross kebab tu, jual set makanankampung, cthnya:

1. Lempeng tepung + sambal bilis/sardin + air kopi/teh/nescafe
2. cucur jagung (utk vegetarian)+ tauhu goreng + timun + kuah kacang (mcm kuah pecal)
/sos + air
3. cucur udang + tauhu goreng + timun + kuah kacang/sos + air
4. cucur kembung (manis) + cucur kodok (jemput-jemput pisang) + air
5. lempeng kelapa (kedah say-pek nga) + cicah kari ikan/daging/ayam) + air
6. roti jala + set
7. Serabai...(aku tak tau kat sini panggil nama apa, Pak Long tau ka?)9
8. dan pelbagai pengat, pengat pisang, labu, nangka,
9. dan pelbagai bubur, bubur manis dan pedas.
10. Menu mcm soup of the day - hari ni bihun sup, esok mee kari, lusa soto,

Amacam ok tak? Any idea lagi?
nama kedai- Cafe Kampung Abeh! / Cafe Kampung Mari / Cafe Memori
(Aku suka nama cafe Memori, sebab kita akan terasa memori di kampung bila layan makan cenggini)

satu set may be jual RM2.50 je, tgk tempat kita menyewa le..
kemudian dah maju, bukak cawangan...lama-lama kayo mak cik..
uwaaaaaa angan-angan je ni....

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino