Wednesday, October 12, 2005

New place, new friends, new pc, but same air..


Hari ni dah dua hari aku bertugas di tempat baru.
So far so good.
Sesuatu istemewa kerja dibidang aku ialah, kami bekerja independence.
Tambah kat sini, boss aku berada di building yang sebelah lagi, dan bossnya sangat-sangat busy. Aku kena pandai manage diri aku nak jumpa dia, nak bincang apa pun dengan dia.
Aku kena pandai buat kerja sendiri, tidak perlu tunggu arahan, tidak perlu tunggu disuruh, dan menjawab dengan segera bila ditanya.
Dalam unit kecil ni, aku akan lead segalanya, A-Z.
Staff sini memang semua bawah jagaan aku, harap mereka selesa bekerja dengan aku.
Dan aku pun harap aku selesa kerja dengan mereka.

Sempena Ramadhan, bulan penuh kemuliaan, dengan lafaz Bismillah, dengan selawat kepada junjungan besar Rasulullah, dengan membaca surah Al-Fatihah, aku mulakan langkah di Wisma Putr* semalam, mudah-mudahan berkat dan Allah memudahkan urusanku di sini.

Semalam sudah dapat 'first task', and I have to make the first move. Call semua staff dan discuss something, dalam sessi semalam jugak, aku menyatakan cara kerja aku kepada mereka, supaya mereka boleh follow.

Antara yang aku nyatakan:
1. Saya suka orang yang independence, dia tahu apa dia perlu buat, tak perlu kena arahan baru nak buat. Saya jenis bila saya bagi kerja, saya tak tanya 2-3 kali, kerja dah siap? kerja dah siap, mungkin saya bagitau hari isnin, hari Khamis saya hendak, so terpulang kepada dia nak buat last minute ke, nak prepare awal ke, janji benda tu ada atas meja saya on the dot.

2. Saya tak suka orang yang 'hilang' saya izinkan kalau awak keluar kejap, ke bank, hospital, klinik, or urusan lain yang sekejap-sekejap. tetapi kalau keluar untuk urusan yang mengambil masa 4-5 jam, saya suka orang itu ambil cuti sahaja.
Kalau free tak ada kerja sangat-sangat dah pun, duduklah di depan pc, main game ke, bertenet ke, saya tak kisah, janji masih di meja kerja, atau masih dalam library ini. Jangan nak keluar minum pada bukan masa, pergi blok lain, jumpa kawanlah, jangan buat begitu ye..

3. Cuti kecemasan, hanya kalau betul-betul kecemasan. Contohnya anak sakit, mak/ayah sakit, kereta rosak tengah jalan, atau alasan yang logik, tak der alasan cuti kecemasan sebab tak der mood nak kerja, sebab pergi tengok konsert balik lewat kemudian tak datang kerja. Kalau sendiri sakit, ambillah cuti sakit, atau kalau takat pening kepala, masih rasa boleh kerja, cuma perlu berehat sejam dua, saya izinkan tidur lah sejam dua.

4. Kalau ada masalah kerja, terus cerita dengan saya. Saya bukan jenis cerewet, atau tegas sangat, saya biasa-biasa saja, saya percaya orang buat kerja, satu jer, "jangan hilangkan kepercyaan saya,"

So far, aku perhatikan staff sini ok, tidak ada masalah besar, rajin dan kemas semuanya, kerani lelaki pun aku nampak teratur. Kemas dan teliti. Semalam aku minta something, mereka usahakan walaupun sudah hampir waktu balik. That's good kan?

So far aku memang jenis suka bersembang, so aku suka keluar kejap-kejap pergi sembang ngan mereka, ha..ha..takut depa pulak segan...tapi tak per, aku tak mau ada gap yang besar, mereka macam adik-adik aku, or emak-emak or abah aku...selesa kerja kalau kerja macam adik beradik kan?

Go Pnut...Good Luck!!!

Ingat!

What you give you get back...
Buat kerja bagus, ktia deserve kejayaan.
Buat kerja cikai, kita derserve kena bambu...

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino