Friday, May 13, 2005

Kesian nasib Hafizal


Sepanjang minggu ini tv dan surat khabar di Malaysia memfokuskan kes remaja pertama disabitkan kesalahan atas kesalahan ingkar menyertai PLKN. Malang sungguh remaja lelaki Hafizal yang bagi aku, anak yang taat pada ibunya. Biar miskin harta, tidak berpelajaran tinggi, tetapi jaminan syurga bagi anak lelaki itu ialah taat kepada ibunya. Bak kata lirik dalam lagu My Mother (Yusuf Islam) Who next? your mother.. Who next? Your mother... Who next? your mother... and then come your father..

Moga syurgalah ganjaran bagi anak sebaik Hafizal.

Ok dia salah, dia ingkar, dia tak kemukana hujah dan alasa kenapa dia tidak mahu menyertai PLKN. Bila disoal siasat, katanya "malas hendak pergi" Ok satu jawapan dari budak yang bersekolah setakat tingkatan 2. Tetapi solanya di sini wajar atau tidak hukuman penjara? dan dia digari seolah-olah baru lepas ditangkap kerana merompak bank, atau dia seroang perogol bersiri. Tak tahu lah kenapa mereka boleh 'cipta' undang-undang yang sangat bermoral itu.

Petikan menarik sepanjang aku mengikuti kes ini, (just apa aku ingat, kalau salah betulkan dan tambah kalau ada lagi)

~ "dia minta 7 ringgit buat tambang ke mahkamah" mak Hafizal

~ "Awak semak nama awak di mana-mana surat khabar atau laman web?" hakim

~ "Tidak, saya tidak baca surat khabar dan tidak pernah beli surat khabar"

~ " "Yesterday, Ahmad Hafizal Ahmad Fauzi borrowed RM7 from his mother to attend court where he pleaded guilty to skipping NS and was fined RM600.
Ahmad Hafizal, with only a few ringgit left in his pocket, could not pay the fine and was jailed 14 days instead....." The Star

~"Noraini Said, 50, said although she was sad her son had to go to jail because he could not pay the fine, justice must be done and her son’s sentence should serve as a lesson to others who were selected to undergo NS training"

~"Ia memilih untuk dipenjarakan kerana kesempitan hidup dan tidak mempunyai wang untuk membayar denda. Ahmad Hafizal adalah tempat adik beradiknya yang sedang bersekolah bergantung hidup. Dia bekerja mengambil upah mengerjakan sawah"

~"Berbeza seperti semalam, Noraini, seorang wanita yang mesra hari ini tidak banyak bercakap dan mengakhiri sesi temu bual dengan ungkapan penutup yang tepat dan padat:
"Saya tak mahu apa-apa (soalan) lagi. Saya nak balik. Nak buat kerja. Terima kasih". Air matanya mengalir.


~"Berseluar jean, berbaju T biru dan berselipar, Ahmad Harizal yang mulanya tenang ketika hukuman dijatuhkan, kelihatan agak sebak ketika dibawa polis untuk dihantar ke penjara."

~" Majistret Wan Norzanuar Wan Ahmad berkata, beliau membuat keputusan itu selepas mengambil kira latar belakang tertuduh yang terpaksa bekerja untuk menanggung dua adik dan ibunya. " Huh!! sebab tu aku tak boleh jadi majistret, aku mudah simpati, emosional jerk...

~"“Saya sudah mengarahkan untuk memohon semakan itu kerana tidak mahu keluarganya berhadapan masalah yang tidak perlu. Anak itu mungkin salah, tetapi kita tidak mahu emaknya menderita." “Kita akan hanya meminta semakan terhadap hukuman, (tetapi) sabitan kekal. Undang-undang tidak membezakan di antara yang kaya dan miskin. Dalam kes ini, kita tidak mahu ahli keluarga dijadikan ‘kambing hitam’ untuk apa yang telah dilakukan,”

Ketika disiasat polis, Ahmad Harizal cuma menjawab dia malas untuk menyertai program itu. Kalau dia kata 'saya tidak boleh pergi sebab nak cari pendapatan untuk keluarga', kita boleh periksa keluarga itu dan kita pertimbangkan.“Kita banyak kes seperti budak sakit, kena cari nafkah, ibu bapa sakit, orang buta huruf, cacat, nak ambil peperiksaan... kita lepaskan. Saya tidak mahu ini dijadikan kebiasaan. Semuanya bergantung kepada fakta setiap kes dan tidak boleh dibuat secara menyeluruh,” katanya. - Ghani Patail

Apa pun dalam kes ini aku tidak boleh hipokrit dan aku mengakui Shahidan Kassim telah melakukan sesuatu yang sepatutnya seorang wakil rakyat lakukan. Dan aku harap janjinya untuk menghantar remaja itu menjalani latihan kemahiran membaiki jentera akan dikotakan. Ermmm bayangkan kalau kes ini tidak menjadi tumpuan umum, nasib Hafizal tu macam tu jugak, bawak mesin bajak tu sampai tua agaknya. Dan agak-agak kalau dengan pelajaran takat tingkatan 2 tu boleh ker budak lain minta masuk kursus kemahiran lain gak? ermm kalau pusat giat mara tu boleh kot ye tak?


0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino