Tuesday, April 26, 2005

Borang income tax dan Like mother/father like son


Dah isi borang income tax?
Aku macam biasa...sain jer, darling ku akan isi semua...
Alaa suami isteri tolong menolong..sayangggg dia...
Kalau dia hulur borang kebenaran nikah lagi satu pun aku main bantai sain jer...ahaks..sedar-sedar dah bermadu aku..opsss i know my darling maaaa...

Tapi aku bukan kena income tax pun, ye ler gaji ciput jer pun, tapi yang penting declare dan ada failnya kat pejabat diaorang. Tidakler nanti aku kena denda sebab tak pernah declare pendapatan. Ada member aku kata dia tak pernah declare income tax dia kata pendapatan sikit tak payah declare. Ermm ikut suka dia ler..esok-esok jangan menyesal dah ler. Kakak ipaq aku keja income tax, kata dia dulu ada kes sorang pesara ni dia tak pernah declare income tax sejak kerja sampai pencen. Masa pencen, habih duit pencen dia kena bayar denda dan bayar income tax berpuluh tahun dia tak bayar, naya jer… ada member aku kata kalau tak reti pi jer kat pejabat income tax tu minta dia guide macam mana nak isi, bawa penyata pendapatan, serta resit dan dokumen berkaitan. Kalau keja gomen, pergi income tax, dikira urusan rasmi…ha..ha…

Cerita Najmi

Like father like son.

Unsur-unsur babah banyak melekat kat Najmi, Semalam dia makan ayam goreng, dia minta air minum dari meja makan tu, memikirkan tangan dia berminyak, aku rela ambilkan dia air, so aku tanya dia air apa dia nak. (air masak or air sejuk dari peti ais maksu aku) selamba je dia jawab, “air apa-apa ler mama, janji boleh minum…” sama sebijik jawapan babahnya.

Kemudian dia cuci tangan kat dapur, dia nampak ada sebiji mug kat tepi peti ais tu, dia bebel “Ni cawan apa? Kalau dah habis minum letak dalam sinki la,” again, skrip babah dia.

Masa lepas aku solat, aku siap pakai seluar, t-shirt standby, sebab kitaorang nak pergi pasar malam, dia tanya, “Nak pergi mana ni mama?”

“Nak pergi pasar malam,” kata aku sambil dok layan sms dengan Cik Daun.

“Kalau pergi pasar malam, nanti tak boleh beli mainan, mainan kat rumah dah banyak, dah penuh bakul, dah penuh kotak, main itu jer, buat apa beli banyak-banyak, beli makanan tak per,” ok..for your information ini adalah dialog ulangan babah dia most of the time kitaorang nak pergi ke Shopping Mall atau ke Pasar Malam. Aku tergelak. Bertuah sungguh anak babah ni…

Like mother like son pulak..

Aku suka goyang kaki bila time tidur, aku suka tidur meniarap dan akan goyang-goyang pergelangan kaki sampai aku terlena. Dia itu jadi amalam dia jugak. Semalam aku tegur, “eh kenapa tidur goyang kaki, jangan buat macam tu,” selamba dia jawan, “kita ikut mamalah, goyang-goyang kaki,” ermm masa balik kampung Mak Toknya tegur, tabiat tidur maknya turun ke anak dia….he..hehehehehh

Orang kata ke mana tumpah kuah kalau tak ke nasi ??? Ye tak??

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino