Thursday, March 10, 2005

Cakar harimau?


Cakar Harimau??

Semalam semasa mengambil Najmi dari taska, aku hangin betul, muka dia ada cakaran-cakaran, sehari sebelum tu kena kat pipi dekat dengan telinga belah kiri, dua tiga hari lepas kena kat hidung, semalam kena bawah mata, pipi dan hidung.

Minggu lepas officemate aku dok bagitau anak dia kena (satu taska ngan Najmi la) aku bagitau Najmi tak kena. Tup-tup minggu ni dia pulak kena cakar, kata kawan aku ditanya anak dia siapa buat katanya ADAM Dani*l, semalam aku tanyakan Najmi, pun dia cakap budak yang sama.

Kawan aku tu cakap, dia dah bagitau cikgunya dan cikgunya pun tahu si budak Adam ni memang dalam diam jer dia kenakan orang. Aku call owner taska tu semalam, tapi tak berangkat pulak. Hari ni nak jumpa terus. Taska dia ni yuran dah ler mahal, penjagaan tak seberapa. Kalau tak kenangkan aku dah bayar yuran saja habis suku gaji dah lama aku angkut si Najmi duduk taska kerajaan ni. Kalau yuran murah tak heran sangat aku budak tak terjaga, kurang guru. Ini cikgunya berlambak, tapi bersidai berborak.

Owner dia aku cakap terus terang memang lembik la. Hari tu masa nak Raya Haji, raya Jumaat, Khamis dia minta cuti. tutup taska. Aku hangin dah ler masa cuti raya puasa dulu dia tutup taska 2 hari, walau bukan cuti umum. Baru ni masa dia amik cuti raya haji aku sound la..aku ni memang tipikal suka sound terus jer. Aku cakap,"kenapa nak cuti, bukan hari cuti pun Khamis tu, notis bagi Hari Selasa, saya dah tak boleh apply cuti, nanti marah boss saya," dia kata "Cikgunya banyak orang jauh, duduk kelantan, terengganulah, diaorg nak cuti," aku bidasla, "saya pun kampung jauh, kat kedah sana, tapi dah cuti pendek saya tak balik kampung, you sebagai boss, aturkan jadual cuti staff you, siapa cuti hari khamis, isnin kena kerja, siapa nak cuti isnin khamis dia kena kerja," tak ada masalah tak ada guru. Dia diam, aku mmg marah masa tu.

Kat office bebudak office aku memang tau sikap aku yang memang kalau tak puas hati aku tanya direct atau aku sound direct. Suatu ketika aku pernah beratur nak beli makanan, datang sorang minah terus potong Q dan siap panggil kawan-kawan dia lagi, dan tolong ambilkan makanan untuk dia. depan orang ramai aku cakap, "Mai...mai..panggil lagi kawan-kawan awak yang lain suruh datang depan, tak per tak payah beratur, panggil lagi, panggil lagi ramai, hah yang kat belakang tu mailah depan, adik ni baik hati dia boleh toloang ambikkan makanan," Awek tu merah padam muka. Lantakla, bebudak office aku dok belakang aku bantainya depa gelak.

Suatu lagi kes, aku tengah beratur hendak masukkan cek dalam mesin kat Ma*bank. Awek depan aku dah ler masukkan 3 keping cek, kemudian siap panggil kawan dia 2 orang yang baru sampai, silap orang lah dia buat macam tu depan aku. Ada dua adik office yang datang dengan aku diaorang beratur belakang aku, si adik sorang ni siap cakap,"awek ni kang kena soundlah dengan kak Pnut" Memang iya, aku terus cakap, "panggil-panggil kawan-kawan awak semua masuk cek satu-satu, kitaorg tak per memang suka tunggu, buatlah..buat..," terus kawan dia yang dua orang tu tak jadi nak hulurkan cek diaorg dan pergi belakang beratur. Benci aku orang perangai begitu.

Satu lagi aku teringin nak sound tokei kat Yenkies Hut tu. Ermm memang aku berbulu dengan tokei dia, aku suka makanan kat situ, dan tiap kali aku pergi aku inginkan kepuasan. Tunggu lama sudahlah 1 hal. Baru-baru ni masa ambil mak dari Hentian Duta, kami bawa mak pegi makan kat sana, saja nak bawa mak ke tempat makan yang special ada pondok, ada tempat bersila macam tu. kira tempatnya lain sikit dari yang lain. Kebetulan malam tu ada tempahan dari beberapa kumpulan (pelajar IPT aku rasa) diaorg tempah dua ruang. Bila aku nak order tomyam, siakap, kata budak tu, "dapur masak tomyam tutup 20 minit, kalau order nasi goreng boleh, sebab diaorang dah tempah,"

Budak malang tu tak pandai bagi alasan, aku bagitau,"kalau dia tempah, takkan dia baru tiba baru nak masak, patutnya kalau tempah diaorang datang tinggal nak menghidang jer, lembablah tokei kau ni," darling hangin jer aku cakap macam tu, tapi memang aku marah. Kemudian darling marah aku balik, sebab sound orang macam tu. Mak aku pun cakap, tak apalah mak makan apa saja. Geram betul aku, kalau darlign tak ada, memang aku nak jumpa tokei dia terus.

Lagi sakit hati, meja sebelah kami, tiba lebih lewat dari kami, tiba-tiba boleh pulak dia order tomyam dan siakap, hangin jer aku...

Dah memang laki aku dapat bini macam tu nak wat camner. Dengan dia pun sama, kalau aku tak puas hati dengan dia aku cakap terus, tak simpan punya, aku luah semua, kadang-kadang aku kena marah balik, tapi kita puas sebab kita tak simpan dalam hati, kadang-kadang bila kita luahkan pada dia dia pun mengaku ada benda yang dia silap. tapi kalau dia marah kita balik marah dia pun sekejap jer, kemudian lepas dia cool dia oklah, tapi selalu aku yang memujuk :-) itulah istemewanya Pnut di mata
TOKEI PAJAK aku akan pujuk dia sebab tak baik isteri muncung muka dengan suami. Kan darling kan?? kan..?

Aku pun suka marah-marah jugak, tapi marah aku sekejap jer, kemudian rasa bersalah dan pergi cium tangan dia minta maaf. Ye lah, dia suami, apa pun kena kita taat dia, bukan dia pulak kena taat kita. Dia kena setia jer...ha..ha...(iklan-kata ida nerina kpd Harith dalam Sepet, "your job is not to understand us, but to love us")

Hari tu depan mak aku dia ada tanya "hari tu ada beli cendawan kan?" (refer tu menu cendawan goreng kat Yenkies Hut) tapi sebenarnya dia tak beli, aku jawab,"mana ada...abang ni beli kat bini muda kot," ha..ha..dia jawab, "haah, beli kat rumah bini muda, rumah mak baru kamu lah Najmi, lupa babah," Najmi gelak dan mak aku pun gelak. Gurau senda jer tau bang oii...

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino