Wednesday, March 09, 2005

Ayam Katik Kuala Lumpur


Lokasi : Persimpang ke Jalan Mahameru, Kuala Lumpur
Masa : 6.30 ptg.
Tarikh : Jumaat 4 Mac 2005

Pada masa dan tarikh tersebut di atas, kami dalam perjalanan Ke Pehentian Bas Jalan Duta, untuk menjemput kehadiran bonda tercinta yang akan tiba dari Kedah. Mak bertolak jam 1.45 tgh. dari Sungai Petani. So kami jangkakan mak akan tiba sekitar jam 7 di Jalan Duta.

Kami keluar rumah Jam 5.30 ptg. 5.30 ptg dari Putrajaya ke Jalan Duta mengambil masa 1 Jam setengah, yang jaraknya hanya lebih kuran 30km. Ermm kalau di Sungai Petani, jarak masa macam tu, kami boleh sampai Bukit Kayu Hitam, or Perlis. Jam teruk lepas Plaza Tol Sungai Besi. Kemudian jam lagi depan TUDM Sg. Besi. Kami amik jalan Jalan Parlimen menghala ke Jalan Duta, kami masuk Jalan Mahameru. Semuanya jam, kereta bergerak sikit-sikit. Masa dalam keadaan sesak macam tu, kami di simpang hendak menghala ke Jalan Mahameru, sebelum rumah pengasih, ada satu rumah, or kuarters tepi Jalan.

Dalam boring-boring dalam kereta aku terpandangkan 3 ekor ayam katik, sedang mematuk-matuk rumput kat halaman rumah tuannya. Aku cakap kat darling " kesian ayam tu, tuan dia telah mencabuli haknya sebagai seekor ayam, dia tidak berhak tinggal di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur, terkurung dalam pagar, bising kenderaan, menghidu asap kenderaan, dengan ada construction tepi jalan tu, sungguh tidak sesuai untuk habitat seekor ayam," darling gelak.

Kemudian aku tambah,"kalau ayam tu tahu undang-undang pasti dia menyaman tuannya kerana mencabuli haknya untuk hidup seperti ayam lain," ha..ha..kami gelak-gelak dalam kereta tengah jam tu.

Aku buat lawak bodoh lagik "kalau ayam-ayam tu ada persatuan Ayam Sedunia, mereka buat persidangan, dan buat deklarasi, menuntut habitat ayam yang sempurna tak adalah orang membela ayam di KL ni," uwahhahhaaahahahhaha....kami bergelak ketawa dalam kereta. NTV7 kata ketawa penawar duka...

dan akhirnya kami tiba di hentian jalan Duta beberapa minit sebelum jam 7. Kami lepak minum-minum teh tarik kat satu gerai tu, dan belum sempat teh tarik kami sampai, bas yang membawa bonda tercinta tiba. Senyuman terukir di wajah bonda bila melihat anak dan cucu. Itulah kebahagian bagi orang tua sebenarnya.

Cerita Najmi
Pagi semalam aku call mak, mak demam. Kemudian petang masa ambil Najmi kat taska, dalam kereta aku cakap, "Mak tok demam Najmi, kesian Mak Tok,"

Kata si mulut becok tu, "biar kita telefon Mak Tok, kita nak cakap ngan Mak Tok,"

Aku pun ambilkan telefon dan call mak, dan si becok tu bercakap,

"Mak Tok, Mak Tok demam ke? kalau demam kena makan ubat, ubat antibiotik dan ubat demam, ubat demam rasa oren, Mak Tok kena letak tuala kat kepala, kena lap badan, kalau tak kita bawa Mak Tok pergi hospital dan kita suruh doktor cucuk tangan Mak Tok, masuk air, Mak Tok kena minum air masak banyak, pot..pet..pot..pet...bla..bla..." dia pesan kat Mak Tok dia,

Kemudian dia kasi balik telefon kat aku, aku dengar Mak Tok tengah terbatuk-betuk gelakkan cucu dia.

Semua skrip tu adalah dialog-dialog normal aku pada Najmi kalau dia demam. Kalau dia demam, aku pastikan letak tuala kat kepala dia, lapkan badan dia, dan kasi ubat setiap 4 jam, satu ubat antibiotik dan satu ubat demam perasa oren. Kalau dia merengek tak nak letak tuala kat kepala, aku ugut, kalau tak nak letak tuala, nanti mama bawa pergi hospital, biar doktor cucuk tangan dan gantung air, Najmi tak boleh jalan kena baring jer, baru dia takut sikit, dan rela di letakkan tuala kat kepala.

Aku dah sangat phobia kalau dia demam panas, biar dia menangis melalak, aku mesti lapkan badan dia biar turun suhu panasnya. Takut dan serik sangat, cukuplah yang terakhir dia masuk hospital hari tu. Tak mau lagi dah.

Masa hendak tidur semalam, dia cakap, "mama, kita sayang mama," bila ditanya sayang banyak mana? dia jawab, " banyaklah...banyak ni," tunjuk jari dia sepuluh jari, aku cakap, "mama sayang Najmi banyak sangat, sampai tak boleh kira," dan dia cakap," kita pun sayang banyak tak boleh kira," Kemudian aku cium dia, dan suruh dia baca Bismillah, baca Al-Fatihah dan baca doa tidur, kemudian dia pun tidur...bila anak tidur mama pun Zzzzzzz sekali...My sweet Najmi.

0 Komen:

Related Posts with Thumbnails
 

~ Sharing is Caring ~ Pnut Online~ Menulis Sejak 21 May 2001 ~ Cerita Apa Saja~ Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino